Waarom ben jij voor jezelf begonnen?

Een volkswagen busje. Als metafoor voor de vrijheid van een ondernemer. Door marketingcoach Selma Foeken.

Vrijheid. Je eigen ding kunnen doen. Dat is voor veel ondernemers een belangrijke reden dat ze voor zichzelf zijn begonnen. Voor mij in ieder geval wel. En voor jou misschien ook.

Toch hoor ik regelmatig van ondernemers dat het gevoel van vrijheid in de praktijk nog wel eens tegenvalt. Misschien herken je dat ook wel.

Je merkt het bijvoorbeeld doordat je van alles moet doen waar je niet zo’n zin meer in hebt. Dat het plezier in je werk minder wordt. Dat je baalt van bepaalde opdrachten. Of dat je sommige klanten minder leuk vindt. En misschien heb je na een vakantie zelfs wel minder zin om weer aan de slag te gaan.

Hoe komt het toch dat het gevoel van vrijheid soms zo tegenvalt? Dat komt door de vier T’s van autonomie. Of laat ik specifieker zijn: doordat je een of meer van de vier T’s op dit moment toch niet zelf bepaalt.

De 4T’s van autonomie

In zijn boek ‘Drive’ beschrijft Daniel H. Pink wat er nodig is voor autonomie. Daarvoor is het nodig dat mensen autonomie hebben over wat hij de vier T’s noemt. Dat zijn:

  1. Taak

  2. Tijd

  3. Team

  4. Techniek

Taak

Heb je autonomie over je taak, dan kun je zelf bepalen wat je doet. Dus welke taken je uitvoert (en welke niet).

Tijd

Heb je autonomie over je tijd, dan bepaal je zelf wanneer je je taak uitvoert.

Team

Heb je autonomie over je team, dan bepaal je zelf met wie jij je taak uitvoert. Je bepaalt dan niet alleen wie jouw samenwerkingspartners zijn, maar ook met welke klanten je werkt.

Techniek

Heb je autonomie over de techniek, dan bepaal je zelf hoe jij je taak uitvoert. Dus op welke manier je dat doet.

Hoe werk jij?

Het gevoel van vrijheid ervaar je dus als je invloed hebt op alle vier de T’s. En ook al ben je zelfstandig ondernemer, toch wil dat niet altijd zeggen dat je alle vier de T’s zelf kunt bepalen. Het ligt er namelijk aan hoe je werkt.

Werk jij interim?

Doe je een interim-opdracht, dan is het de opdrachtgever die de taak bepaalt. Hij heeft een opdracht, jij neemt die opdracht aan en voert hem uit. Ook het team staat vaak al vast en het is meestal ook de opdrachtgever die bepaalt op welke dagen in de week jij de taak uitvoert (tijd).

Werk jij freelance?

Ook als freelancer heb je vaak weinig invloed op de T’s. Werk je bijvoorbeeld als freelancetrainer voor een trainingsbureau en besluit je een training voor hen uit te voeren, dan staat vaak al vast aan wie en wanneer je de training moet geven (tijd & team). En vaak krijg je een trainingsmap waarin staat hoe je de training moet geven (techniek).

Soms mag je als freelancer namens een bureau de intake bij een opdrachtgever doen, de offerte schrijven en de training ontwerpen. Dan heb je dus al meer invloed op de taak en hoe je die uitvoert. Toch werk je nog steeds onder de vlag van het bureau, dus zal ook het bureau invloed op de T’s hebben.

Heb je geen duidelijke focus met je bedrijf?

Ook als je bedrijf geen duidelijke focus heeft, is het lastiger om invloed op alle vier de T’s te hebben. Het is dan namelijk voor de buitenwereld vaak niet duidelijk wat je precies doet en wie ze naar je kunnen doorsturen. En dat betekent vaak ook dat je blij bent met iedere opdracht die er op je pad komt. Of met iedere klant die bij je aanklopt.

Je zegt in dat geval dus sneller ‘ja’. Ook als een klant minder goed bij je past. Of als een klant zelf al bedacht heeft hoe hij wil dat de oplossing eruitziet of wanneer de opdracht moet worden uitgevoerd. En dat betekent dus ook dat jouw klant (een aantal van) de T’s bepaalt.

Wanneer heb je wel invloed op alle T’s?

De meeste invloed op de 4T’s heb je als ondernemer als je een duidelijke focus met je bedrijf hebt. Dus als je duidelijk kunt aangeven voor wie je werkt, met welke vraagstukken, problemen en/of verlangens zij bij jou terecht kunnen en wat jouw visie is.

Dan komen klanten bij jou om wat jij te bieden hebt

Focus geeft autonomie

Heb je een duidelijke focus met je bedrijf, dan bepaal je zelf met welke klanten en eventuele samenwerkingspartners je werkt (team), je bepaalt wat je doet (taak), hoe je dat doet (techniek) en omdat klanten bij je komen om wat jij te bieden hebt, kun je ook zelf bepalen wanneer je dat doet (tijd).

Dus verlang jij ook naar meer vrijheid? Zorg dan voor een duidelijke focus met je bedrijf.

Hoe krijg je die focus?

Een duidelijke focus met je bedrijf krijg je door een 'Paraplu' te ontwerpen. Is het begrip ‘Paraplu’ nieuw voor je? Download dan ons gratis e-book 'Wat is een Paraplu?'. (Je hoeft geen e-mailadres achter te laten om toegang tot het e-book te krijgen).


Vorige
Vorige

Hoe het komt dat je vastloopt bij het ontwikkelen van een (nieuw) aanbod

Volgende
Volgende

Relax