Hoe kom je aan een goede tagline voor op je website?

Een laptop met een kopje koffie. Als illustratie voor het vinden van een goede tagline op je website.

Wat doe je als je een website voor de eerste keer bezoekt en het wordt je niet snel duidelijk waar de website over gaat? Juist: dan klik je de website weg.

Dit geldt dus ook voor de bezoekers van jouw website. Ook zij vragen zich af: "Waar gaat deze website over en is dit iets voor mij?". Is dat niet snel genoeg duidelijk, dan zijn bezoekers binnen slechts een paar seconden (!) weer weg.

Het is dus belangrijk dat de bezoekers van jouw website snel kunnen zien wat jij doet en voor wie. Een goede manier om dat te doen is door middel van een duidelijke tagline.

Wat is een tagline?

Een tagline bestaat uit een paar woorden of een korte korte bondige zin die direct duidelijk maakt waar je website over gaat.

Dit is mijn tagline: Onderscheidend Ondernemen.

Met een tagline bedoel ik niet een fancy kreet. Bekende merken hebben vaak zo’n mooie kreet. En ik zeg niet voor niets: békende merken. Die kennen wel al, dus we weten ook al wat ze doen.

Als ik zo’n kreet zou gebruiken, zou die namelijk niet zoveel zeggen:

Selma Foeken Just do it

Wat is een goede tagline?

Een goede tagline maakt dus heel snel duidelijk wat je doet en voor wie. Het maakt meteen duidelijk waarvoor we bij jou terecht kunnen.

Wat ik meestal als tagline op de website van trainers en coaches zie staan is dit (en ik neem weer even mezelf als voorbeeld):

Selma Foeken Training & Coaching.

Tja, laten we eerlijk zijn, dat zegt niet zoveel. Want het zegt niet voor wie deze coaching en trainingen zijn. Of waar die trainingen over gaan.

Een tagline wordt al een stuk duidelijker als je bijvoorbeeld dit zegt: Schrijftrainingen voor technisch professionals.

Maar een tagline kan er bijvoorbeeld ook zo uitzien:

Een onvergetelijk event met cabaret op maat.

In je tagline wil je dus zo snel mogelijk laten zien waarvoor mensen bij jou terecht kunnen.

Hoe maak je een goede tagline?

Hoe je een goeie tageline maakt is afhankelijk van de focus van je bedrijf en je natuurlijke stijl. Je natuurlijke stijl is één van de twee elementen van je ondernemersprofiel.

De focus van je bedrijf

Hoe scherper de focus van je bedrijf, hoe makkelijker het is om een tagline te maken.Geef jij bijvoorbeeld een specifieke training, dan kun je die in je tagline noemen.

Geef je die trainingen ook nog eens voor een specifieke doelgroep, dan zorgt het noemen van die doelgroep in je tagline voor nog meer herkenbaarheid.

Dan krijg je bijvoorbeeld een tagline zoals ik je al eerder liet zien: Schrijftrainingen voor technisch professionals. Of als je bijvoorbeeld coach bent: Burn-out coach voor ondernemers

Wat als je meerdere dingen doet?

Veel ondernemers doen meerdere dingen. Ze geven bijvoorbeeld verschillende soorten trainingen en werken soms ook nog als coach. Misschien jij ook wel.

Doe je dat voor een specifieke doelgroep, dan zorg je met het noemen van die specifieke doelgroep in je tagline voor herkenbaarheid.

Bijvoorbeeld: Training & coaching voor ondernemingsraden. Of bijvoorbeeld: Training & coaching voor hoogopgeleide 20’ers in hun eerste baan.

Het wordt een stuk lastiger om je tagline herkenbaar te maken als je doelgroep niet zo duidelijk te formuleren is. Als je bijvoorbeeld als coach en trainer werkt en je klanten hebben niet een specifieke functie of beroep.

In dat geval is het goed om te kijken wat het gemeenschappelijke probleem van je klanten is. Waar zit de overlap?

Dan kun je bijvoorbeeld een tagline als deze krijgen: Voor als het even niet lekker loopt in je werk.

Dus hoe scherper de focus van je bedrijf, hoe makkelijker het is om met je tagline te zorgen voor herkenbaarheid. En hoe makkelijker het dus ook is om een goede tagline te verzinnen.

Je natuurlijke stijl

Ook je natuurlijke stijl is van invloed op je tagline. Je natuurlijke stijl bepaalt namelijk wat jij verkoopt.

Je natuurlijke stijl kan je dus ook helpen bij het brainstormen over je tagline. Zorg er dan wel voor dat je tagline overeenkomt met de natuurlijke stijl van je diensten, zodat je de juiste verwachtingen bij je potentiële klanten schept.

Goeroe

Is jouw natuurlijke stijl die van de 'Goeroe', dan verkoop je een belofte. In dat geval kun je in je tagline niet alleen laten zien wat je mensen leert, maar kun je ook al een belofte doen. Bijvoorbeeld: Leer hoe je artikelen schrijft waarmee je moeiteloos meer klanten krijgt

Empowermentor

Van alle vier de natuurlijke stijlen is het voor de 'Empowermentor' het lastigste om een goede tagline te maken. Als Empowermentor kun je namelijk geen beloftes doen. Jij verkoopt persoonlijke ontwikkeling, waardoor de resultaten van jouw dienst 'soft' zijn.

Als je daarnaast ook nog eens verschillende dingen doet, bijvoorbeeld én training én coaching, en je klanten hebben niet allemaal dezelfde functie of beroep, dan wordt het helemaal lastig om een goede tagline te maken.

Wat je kunt doen, is in je tagline noemen welk resultaat mensen krijgen (dit is dus vaak een 'soft' resultaat) en wat ze moeten doen om dat voor elkaar te krijgen.

Dan krijg je bijvoorbeeld een tagline als deze: Meer plezier in je werk door je unieke talenten in te zetten

Verbinder

Heb je een verbindersbedrijf dan verbindt je twee partijen met elkaar, denk bijvoorbeeld aan een werving- & selectiebureau. Je verkoopt dan 'de kans de juiste oplossing te vinden'. In je tagline kun je dan laten zien welke oplossing mensen bij jou kunnen vinden.

Dan krijg je bijvoorbeeld een tagline als deze: Vind hier de coach die bij je past

Supporter

Ben je een 'Supporter' dan neem je het werk uit handen. Jij doet het werk dus voor de klant.Vaak zegt de naam van je beroep al voldoende. Potentiële klanten weten dat bijvoorbeeld een boekhouder, tekstschrijver of een webbouwer hun klanten het werk uit handen nemen.

Je kunt aan je tagline wel toevoegen voor welke specifieke doelgroep jij dat doet.Bijvoorbeeld: Dé boekhouder voor spirituele ondernemers

Waar staat de tagline?

Zet je tagline op een pontificale plek op je website. De gebruikelijke plek is links boven in de hoek. Uit oogonderzoek blijkt namelijk dat we daar het vaakst kijken. We bekijken een website namelijk in de vorm van een F. Tenminste, als we een homepage op onze computer bekijken.

We bekijken websites echter steeds vaker op onze mobiel, dus zet je tagline in ieder geval bovenaan de homepage, zodat hij ook op een mobiel direct te zien is.

Je tagline op LinkedIn

Heb je een goede tagline verzonnen, dan kun je die ook in de kopregel op je LinkedIn-profiel zetten. Zeker als je én coacht én traint en soms ook nog advies geeft. Want hoe noem je jezelf dan? Je bent namelijk én trainer én coach én adviseur. In dat geval kun je dus beter je tagline in de kopregel zetten.

Het maken van je eigen tagline

Een goede tagline maken is niet makkelijk. Sterker nog, het is vaak het lastigste stukje tekst van je website. Want hoe zeg je in een paar woorden voor wie je website is en waar hij over gaat?

Denk dus niet dat je dat wel ‘even’ verzonnen hebt. Neem daar echt de tijd voor. Want je tagline is ook een van de belangrijkste stukken tekst op je website omdat die ervoor zorgt dat bezoekers in één oogopslag zien waarvoor ze bij jou terecht kunnen.  

En loop je vast met het verzinnen van je tagline omdat de focus van je bedrijf niet scherp (genoeg) is? Weet dan dat ik je graag help om die focus scherp(er) te krijgen.


Vorige
Vorige

Beloofd is beloofd

Volgende
Volgende

Kom van dat dak af!