Waarom kopiëren niet mag en toch moet

Kledingrek met allemaal dezelfde kleding. Door Selma Foeken, marketingcoach voor ondernemers die als trainer of coach werken.

Ken je die neiging? Dat als je (nieuwe) teksten voor je website gaat schrijven, je regelmatig even op de websites van andere ondernemers kijkt? Even gluren om te zien welke woorden zij gebruiken. Of om te bekijken hoe zij hun website hebben opgebouwd.

Bij anderen inspiratie opdoen voor je eigen website. Het lijkt een goed idee. Maar is dat het wel?

Een beetje van jezelf, een beetje van die ander

Teksten schrijven voor je website is niet makkelijk, dus heb je al snel de neiging om even bij anderen te kijken. Bij je concurrenten. Of op de websites van ondernemers die iets anders doen, maar wiens teksten jij goed vindt.

En dan zie je soms prachtige zinnen of mooie uitdrukkingen. Van die zinnen waarvan je denkt: “Had ik die maar bedacht!”. Maar ja, je kunt die zinnen moeilijk letterlijk kopiëren. Dat mag niet. Dat weet je.

Toch gaat die mooie zin die je gezien hebt niet meer uit je hoofd. Dus ga je die aanpassen. Herschrijven. Zodat ze je niet kunnen beschuldigen van kopiëren. Om daarna weer even verder te neuzen voor inspiratie…

Herkenbaar misschien?

Kopiëren lijkt een slimme strategie

Dat opdoen van inspiratie en herschrijven van gekopieerde zinnen lijkt slim als je je eigen websiteteksten gaat schrijven. Maar is dat wel zo?Daar kan ik kort en bondig over zijn. Nee. Dat is het niet. Nog los van het feit dat kopiëren niet mag en het herschrijven van zinnen ook discutabel is.

Als je van anderen kopieert, heb je namelijk de kans dat jouw klanten zichzelf niet herkennen in de teksten op jouw website. En herkennen zij zichzelf niet, dan snappen ze ook niet dat ze bij jou moeten zijn.

Waarom kopiëren niet handig is

Zo sprak ik onlangs een ondernemer. Laten we hem Peter noemen. Peter vertelde mij dat hij veel bezoekers op zijn website had, maar dat vrijwel niemand contact met hem opnam. En daar begreep hij niks van.

Natuurlijk bekeek ik tijdens ons gesprek meteen even zijn website. Die zag er qua vormgeving prima uit. Zijn teksten waren niet alleen goed, maar sommige teksten kwamen me ook bekend voor...

Dus ik vroeg het hem recht op de man af. “Heb jij op andere websites inspiratie opgedaan?”. Dat gaf hij meteen toe. Hij vertelde ook meteen dat hij goed bij mij had gekeken. “Want we hebben toch een andere doelgroep”, gaf hij aan. “Ik dacht dat ik daarom wel wat van jouw teksten kon gebruiken”.

Met deze opmerking sloeg hij - zonder dat hij het overigens zelf doorhad - de spijker op zijn kop. Hij verwoordde daarmee namelijk precies waarom je nooit teksten van anderen moet kopiëren.

Je kopieert de verkeerde woorden

Peter heeft inderdaad een hele andere doelgroep dan ik. Hij richt zich op mensen in loondienst. Managers. Van die ‘blauwe types’, noemde hij ze in ons gesprek. Hij gaf aan dat hij graag met het type manager werkt dat taakgericht is en van cijfers en details houdt.

Mijn klanten zijn geen ‘blauwe’ managers. Ze zijn trainer, coach of therapeut. Het zijn mensgerichte ondernemers die van betekenis willen zijn.

Je kunt je wel voorstellen dat de ideale klanten van Peter totaal anders zijn dan die van mij. En dus ook op een totaal andere manier communiceren. Oftewel: totaal andere woorden gebruiken.

Wat er gebeurt als je kopieert

Door teksten van mijn website te kopiëren, stonden er op de website van Peter woorden die mijn klanten gebruiken. Maar die zijn klanten nooit gebruiken.

Waardoor zijn klanten zichzelf niet (of in ieder geval niet voldoende) in de websiteteksten van Peter herkennen. En dat is natuurlijk cruciaal als je wilt dat bezoekers van je website contact met je opnemen.

Kopieer dus van de juiste persoon

Dus ga je (nieuwe) teksten voor je website schrijven, kijk dan niet naar de teksten van andere ondernemers. Zélfs niet naar de teksten van ondernemers met dezelfde doelgroep. Maar luister in plaats daarvan naar je klant. Gebruik dan de woorden van je ideale klant. Van het type klant waar jij het liefste mee samenwerkt.

Klanttaal noem ik dat.Welke woorden gebruikt jouw ideale klant als hij over het probleem praat waar jij een oplossing voor hebt? Hoe omschrijft hij zelf zijn grootste verlangens? Zet dat letterlijk op je website.

Met andere woorden: kopieer de woorden van je ideale klant.Want gebruik je de woorden van je klant, dan herkent hij zichzelf in jouw teksten. Hij ziet bij het bezoeken van je website direct: “Hé, dit gaat over mij!". Hij heeft zelfs het gevoel dat je hem snapt en erg goed kent, want hij ziet op jouw website zijn eigen woorden staan.

Dus wil je dat de bezoekers van je website zichzelf herkennen en snappen dat jij iets voor hen kunt doen, gebruik dan klanttaal op je website. Daarmee maak je de kans dat mensen klant van je worden meteen een stuk groter.


Vorige
Vorige

Wat is Intrinsiek Marketing®?

Volgende
Volgende

Waarom je maar niet kunt kiezen