Wat businesscoaches je vergeten te vertellen

Ken je dat? Dat je iets hebt ontdekt en dat met iedereen wil delen? Omdat je iedereen die ontdekking gunt.Ik wel.

Momenteel heb ik dat met koffie. Sinds oktober vorig jaar ben ik daar namelijk mee gestopt. En het effect daarvan is groot! Sindsdien ben ik namelijk veel fitter. En dat terwijl ik niet eens veel koffie dronk. Slechts twee koppen per dag.

Dus nu heb ik de neiging om tegen iedereen te zeggen die moe is (en ook tegen de mensen die dat niet zijn :-)): "Stop met het drinken van koffie!".

Ik leer je mijn geheim

Je ziet dit gedrag ook veel bij businesscoaches. Ook zij hebben iets ontdekt wat ze iedereen gunnen. Je hebt hun boodschappen ongetwijfeld wel eens gezien:

"Vroeger had ik een hele lage omzet. Nog geen 20.000 euro per jaar. Ik worstelde met het vinden van klanten. Totdat ik in de leer ging bij een businesscoach en de (marketing)geheimen leerde. En nu haal ik met gemak 20.000 euro omzet per maand".

En omdat zij iedere ondernemer een goede omzet gunnen, willen ze jou die (marketing)geheimen ook leren.Ik snap dat wel.Ik voel me momenteel namelijk ook een 'stop-met-koffie-missionaris'.

Wat ze je vergeten te vertellen

Toch is er iets wat deze businesscoaches je vergeten te vertellen. Wat ik overigens ook heel goed snap. Want hoewel ik oprecht geloof in 'stop-met-koffie-en-je-voelt-je-als-nooit-tevoren' is mijn koffieverhaal ook niet compleet…

Wat deze businesscoaches je namelijk vergeten te vertellen is dat ze meer in hun bedrijf hebben veranderd dan alleen de manier waarop ze aan marketing doen.

In de periode dat hun bedrijf slecht liep, hadden de (meeste) businesscoaches namelijk nog een 'gewoon' trainers- en/of coachingsbedrijf. Ze waren toen dus zelf nog geen businesscoach.

Dit veranderde op het moment dat zij de bij een businesscoach geleerde marketinggeheimen gingen toepassen. Op dat moment veranderden ze namelijk niet alleen hun marketing, maar (vrijwel) tegelijkertijd óók hun aanbod.Ze werden namelijk zelf ook businesscoach.

Meerdere veranderingen in 1x

Doordat ze niet alleen hun manier van marketing, maar (vrijwel) tegelijkertijd ook hun aanbod hebben veranderd, weten ze dus feitelijk alleen uit eigen ervaring dat de marketinggeheimen werken als je diensten verkoopt waarin je anderen leert hoe ze aan veel klanten kunnen komen.

Oftewel, ze weten dat de (marketing)geheimen werken als je zelf ook businesscoach bent. Dan levert het toepassen van deze marketingtechnieken je ook veel klanten op.

Ze weten uit eigen ervaring dus niet of deze geheimen ook werken als je een 'gewoon' trainers- of coachbedrijf hebt.

En met mijn koffieverhaal is het eerlijk gezegd precies hetzelfde. Ik heb namelijk nog meer in mijn leven veranderd. Zo eet ik sinds oktober volledig biologisch, ben ik meer gaan sporten en drink ik iedere dag een groene smoothie.

Maar omdat dit in mijn ogen slechts kleine veranderingen waren (ik at al heel gezond, sportte al regelmatig en dronk ook al vaak smoothies), heb ik het gevoel dat het de koffie is die ervoor gezorgd heeft dat ik nu zo fit ben.

En zo zal het ook met de businesscoaches zijn. Zij zullen het gevoel hebben dat het de marketingtechnieken zijn die hun succes verklaren. En vergeten daarom te noemen dat ze (vrijwel) tegelijkertijd ook hun dienstenaanbod veranderd hebben.

Terwijl dit natuurlijk wel van wezenlijk belang is als je dezelfde successen wilt behalen.


Vorige
Vorige

Dan ga ik nog liever in loondienst...

Volgende
Volgende

Lastige vraag? Draai je antwoord om!