Lastige vraag? Draai je antwoord om!

Je kent de situatie vast wel. Je moet jezelf voorstellen in het voorstelrondje. Of je bent op een netwerkbijeenkomst of een verjaardag en iemand vraagt: "Wat doe je precies?".

Je geeft antwoord. Althans, dat probeer je. Want voor je het weet gaat je verhaal alle kanten op. Je hoort jezelf praten en denkt ondertussen: "Wat ben ik toch weer lekker vaag!".

En hoe langer je praat, hoe vager je verhaal lijkt te worden. Zeker als je op een gegeven moment het gevoel krijgt dat degene die de vraag gesteld heeft alleen nog vanuit beleefdheid knikt, maar allang de draad van je verhaal kwijt is.

Ik denk dat iedereen deze situatie wel kent. Ik in ieder geval wel! :-)

Toch kun je deze vraag als ondernemer zodanig beantwoorden dat je wél goed duidelijk kunt maken wat je doet. Namelijk door de volgorde in je antwoord om te draaien.

Hoe we meestal antwoord geven

Wat we vaak doen als we de 'wat-doe-je-precies-vraag' krijgen, is letterlijk antwoord geven op deze vraag. We beginnen dus met vertellen wat we doen. Omdat veel ondernemers verschillende dingen doen, krijg je dan vaak een antwoord dat ongeveer zo begint:

"Ik werk als trainer. En als coach. En soms ook als adviseur".

Omdat dit niet zoveel zegt, vertellen veel ondernemers daarna wat voor soort trainingen, coachings en advieswerk ze doen. Dat betekent dat ze hun verhaal ongeveer zo vervolgen:

"Ik geef communicatietrainingen. Denk bijvoorbeeld aan trainingen effectieve communicatie of feedback geven. En ik coach zowel teams als medewerkers en leidinggevenden. Dan gaat het meer om samenwerken en persoonlijke effectiviteit. En soms adviseer ik organisaties ook. Als dat nodig is."

En sommige ondernemers vertellen dan ook nog bij wat voor soort organisaties ze dit werk doen. Dus bijvoorbeeld:

"Ik doe dit voornamelijk bij organisaties in de sector zorg en welzijn."

Het antwoord klopt

Hoewel je door op deze manier te antwoorden inderdaad vertelt wat je doet, weet degene die de vraag gesteld heeft nog steeds niet precies waarvoor hij nou bij jou moet zijn. En dat is wel wat je wilt. Je wilt als ondernemer namelijk graag dat anderen weten wie ze naar jou kunnen doorsturen.

Daarom is het ook zo belangrijk om een goed verhaal te hebben als iemand aan je vraagt wat je precies doet. En dat verhaal begint gek genoeg niet met vertellen wat je dan precies doet…

Draai de volgorde om

Het is namelijk niet zo belangrijk wat je precies doet. Het is veel belangrijker dat anderen weten welke mensen of organisaties met welke vragen bij jou terechtkunnen. Dus is het belangrijk dat je je antwoord daarmee begint.

Dat betekent dat jouw antwoord op de vraag "Wat doe je precies?" begint met datgene waar je 'normaal' mee eindigt. Oftewel: draai de volgorde in je antwoord om.

Als je uitgaat van bovenstaand voorbeeld, betekent dit dat je begint door te vertellen dat je voor organisaties in zorg en welzijn werkt. Degene die de vraag gesteld heeft weet dan welke organisaties hij naar jou kan doorsturen. Maar dat is nog niet voldoende. Voeg daar aan toe met welke vragen je deze organisaties helpt.

Dat betekent dat je antwoord dus zo begint:

"Ik werk voor organisaties in zorg en welzijn waar het niet lekker loopt op de werkvloer".

Om ervoor te zorgen dat degene die de vraag gesteld heeft ook een beeld krijgt bij wat je bedoelt met 'dat het niet lekker loopt op de werkvloer', kun je er wat concrete voorbeelden aan toevoegen.

"Ik word bijvoorbeeld ingehuurd omdat medewerkers aangeven dat de werkdruk te hoog is of dat zij teamgevoel missen. Of omdat leidinggevenden merken dat er in een team onderling ergernissen zijn en er werk blijft liggen of dat medewerkers elkaar niet durven aanspreken."

Degene die de vraag heeft gesteld heeft nu een duidelijk beeld welke organisaties met welke vraag hij kan doorsturen. En jij kunt vervolgens je verhaal eindigen waar je normaal mee begint. Namelijk met datgene wat je doet:

"Wat ik precies doe is afhankelijk van wat er nodig is. Soms geef ik trainingen, soms coach ik individuele medewerkers of leidinggevenden en in andere gevallen geef ik advies".

Een goed en logisch verhaal

Zoals je in het tweede voorbeeld kunt zien, vertel je nog steeds wat je doet (namelijk werken als trainer, coach en adviseur), maar door je antwoord in omgekeerde volgorde te formuleren wordt het ineens een goed verhaal. En snapt degene die de vraag gesteld heeft precies welke organisaties met welke vraag bij jou terechtkunnen.

Bovendien is het, door het op deze manier te formuleren, ook nog eens helemaal niet gek dat je meerdere dingen doet.

Dus krijg je de vraag 'Wat doe je precies?", vergeet dan niet de volgorde van je antwoord om te draaien. Dus:

  • Vertel eerst met welke mensen en/of organisaties jij werkt;

  • Geef dan aan waar zij tegenaan lopen;

  • En geef tot slot aan op welke manier(en) jij je klanten helpt.

Wat als je geen doelgroep kunt kiezen?

In het voorbeeld in dit artikel is sprake van een duidelijke doelgroep: ‘organisaties in zorg en welzijn’. Kun je als ondernemer voor een doelgroep kiezen: altijd doen! Dit maakt het namelijk een stuk makkelijker om duidelijk te maken wie we naar je kunnen doorsturen.

Maar misschien lukt het je niet om voor één doelgroep te kiezen. In dat geval is het belangrijk dat je de rode draad vindt in dat wat al jouw klanten met elkaar gemeen hebben en/of het thema waar je met hen aan werkt.

Een voorbeeld hiervan vind je in het e-book ‘Wat is een Paraplu?’. Hierin lees je het verhaal van Marjolein die veel verschillende dingen doet én met verschillende doelgroepen werkt.

E-book: ‘Wat is een Paraplu?’

Je kunt dit e-book downloaden op deze pagina: Wat is een Paraplu? Gratis. Je hoeft dus ook geen e-mailadres achter de te laten om toegang tot het e-book te krijgen


Vorige
Vorige

Wat businesscoaches je vergeten te vertellen

Volgende
Volgende

Ik durf niet. Ik kan het toch niet leren...