Waarom ik jeuk kreeg van de boodschappen van veel businesscoaches

Een stoplicht dat op rood staat. Als metafoor voor de boodschappen van businesscoaches waar  veel trainers en coaches jeuk van krijgen. Door marketingcoach Selma Foeken.

Ik heb me vaak geërgerd aan de boodschappen van veel businesscoaches.

Boodschappen als: "Ontdek hoe je een klantmagneet wordt" of "In dit webinar leer ik je hoe je een omzet maakt van 100.000 euro per jaar" of "Ik kan je de geheimen leren waarmee je met slechts 20 uur werken per week ook een half miljoen omzet maakt".

Je ziet deze boodschappen ongetwijfeld ook regelmatig in je tijdlijn voorbij komen. Boodschappen waarin in mijn ogen maar één ding belangrijk lijkt: zoveel mogelijk geld verdienen. En het liefst ook nog eens met zo weinig mogelijk moeite.

Ik kreeg hier echt jeuk van.

Totdat ik me realiseerde dat er verschillende redenen zijn waarom mensen ervoor kiezen om ondernemer te zijn. En dat deze redenen van invloed zijn op de keuzes die je als ondernemer maakt én op de dingen waar je je als ondernemer aan ergert.

Waarom ben jij voor jezelf begonnen? 

Grofweg kun je zeggen dat er drie verschillende redenen zijn waarom mensen voor zichzelf beginnen. Dat zijn (in willekeurige volgorde):

  • Vrijheid

  • Betekenis

  • Geld

Voor de meeste ondernemers zijn ze alle drie belangrijk. Toch zit er bij iedere ondernemer een bepaalde volgorde in. Er is namelijk altijd één reden (net iets) belangrijker dan de andere twee.

Toen ik me dat realiseerde snapte ik ineens waar mijn ergernis vandaan kwam. Want iemand die geld op nummer 1 heeft staan, onderneemt natuurlijk op een hele andere manier dan iemand die vrijheid of betekenis op nummer 1 heeft staan.

Mijn nummer 1 is anders 

Ik heb het idee dat voor de businesscoaches die de 'maak-zoveel-mogelijk-omzet' boodschappen verkondigen, geld de belangrijkste reden is dat zij voor zichzelf zijn begonnen.

Aangezien voor mij betekenis de belangrijkste reden is dat ik ondernemer ben geworden, snap ik nu ook waarom ik me zo aan deze boodschappen stoorde. Want in mijn ogen is geld verdienen niet het belangrijkste wat er is. 

Niet zo gek dus dat ik jeuk kreeg van mensen bij wie het alleen om geld lijkt te gaan. Terwijl mensen voor wie dat wel het allerbelangrijkste is, mij waarschijnlijk een 'softie' vinden met mijn 'van betekenis willen zijn'.

Wat is jouw volgorde?    

De ene reden is ook niet beter of slechter dan de andere reden. Toch is het wel goed om te weten wat jouw nummer 1 is. En ook wat op nummer 2 en 3 staat.

Niet alleen omdat je dan snapt waarom je soms zo'n jeuk krijgt van de boodschappen van andere ondernemers, maar vooral omdat je dan keuzes kunt maken die passen bij jou.

Want de volgorde bepaalt welk type businessmodel bij je past en op welke manier je het beste aan marketing kunt doen.

Staat 'geld' voor jou op nummer 1? 

Ben je een ondernemer bij wie geld op nummer 1 staat, dan is een businessmodel waarmee je zoveel mogelijk geld kunt verdienen voor jou de meest logische keuze.

Dat betekent bijvoorbeeld een slimme niche kiezen, hoge prijzen vragen en/of met hele grote groepen werken.

De meest effectieve manier om zoveel mogelijk klanten te krijgen is door in je marketing verleidingstechnieken in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het doen van grote beloftes, mensen in de pijn zetten, kunstmatige schaarste creëren en inspelen op 'Fear of Missing out (FOMO)'.

Wil je leren hoe je op deze manier onderneemt? Kies dan voor een businesscoach voor wie geld ook op nummer 1 staat.

Staat 'vrijheid' voor jou op nummer 1? 

Staat vrijheid voor jou voor 'zo min mogelijk werken om zoveel mogelijk leuke dingen te kunnen doen' en staat dit voor jou op nummer 1?

Kies dan voor een businessmodel waarbij je met zo min mogelijk klantcontact je geld kunt verdienen. Want je hebt dan tijd over om die leuke dingen te doen.

Wil je dit leren? Kies dan voor een businesscoach voor wie deze vorm van vrijheid ook het allerbelangrijkste is.

Betekent vrijheid voor jou echter iets anders - namelijk de dingen op jouw manier doen - dan is het belangrijk dat je je bedrijf zo inricht dat je helemaal kun ondernemen op jouw manier en op jouw voorwaarden.

Dat betekent dus niet (per definitie) dat je zo min mogelijk klantcontact wilt, maar dat jouw bedrijf is ingericht op hoe jij wilt ondernemen.

Zorg er in dat geval voor dat je precies weet hoe jouw ideale bedrijf eruit ziet voordat je een keuze maakt voor een businessmodel. En kies voor een businesscoach die hierin gespecialiseerd is.

Staat 'betekenis' voor jou op nummer 1?   

Staat bij jou betekenis op nummer 1, dan vraagt dat om een businessmodel waarin je - uiteraard - zoveel mogelijk betekenis kunt hebben.

Dat betekent dat je allereerst helder moet hebben welke betekenis je dan precies wilt hebben. En voor wie. Heb je nog geen idee? Doe dan de oefeningen in ons gratis e-book ‘Ontdek wat jij écht in de wereld wilt zetten’.

Voor jou is het in ieder geval belangrijk dat je zoveel mogelijk mensen kunt bereiken, dat je je klanten veel persoonlijke aandacht kunt geven en dat je van toegevoegde waarde kunt zijn.

Omdat betekenis op nummer 1 staat, vermoed ik dat het niet goed voor je voelt om (extreem) hoge prijzen te vragen. Zeker als geld op nummer 3 staat. Voor jou is succesvol zijn ook niet de hoeveelheid geld die je verdient.

In jouw ogen ben je succesvol als jouw klanten stappen zetten, inzichten opdoen, nieuwe vaardigheden leren, groeien en/of een transformatie doormaken.

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat je marketing lastig vindt. Want voor jouw gevoel draait marketing om zoveel mogelijk geld verdienen.

Bovendien moet je jezelf in je marketing 'op de borst kloppen'. Althans, dat is wat je anderen ziet doen. Terwijl het voor jou niet om jou, maar om je klanten draait. Daar doe je het voor.

Dat vraagt dus om een manier van marketing waarbij je ook in je marketing al van betekenis kunt zijn. Dat kan namelijk. Een voorbeeld daarvan lees je in het artikel: Marketing is je missie uitdragen.

Wil je leren hoe je dat doet? En wil je dat doen in een groep gelijkgestemde ondernemers? Doe dan mee met onze Jaargroep (we starten op 12 april).

Wat staat er bij jou op nummer 1?

Zorg dus dat je weet wat voor jou de belangrijkste reden is dat je voor jezelf bent begonnen. Waar doe je het voor? Zodat je keuzes kunt maken die passen bij jou.

Want laat je je leiden door de volgorde van een ander, dan heb je straks een bedrijf dat niet bij je past. En dat kan in ieder geval nooit de reden zijn geweest dat je voor jezelf bent begonnen!


Vorige
Vorige

Kopen vanuit bewondering

Volgende
Volgende

Sorry Petri