Die vervelende vrouw op dat netwerkevent

Foto van Selma Foeken, marketingcoach voor trainers en coaches.

Plotseling staat ze naast ons. Mijn gesprekspartner en ik zitten midden in een leuk gesprek, maar daar trekt ze zich niks van aan. “Hallo” zegt ze net iets te hard. Ze noemt haar naam en zegt dan: “Ik richt mij op te drukke mamma’s” en strekt haar arm uit om ons allebei een kaartje te geven.

We vallen stil en kijken haar verbaasd aan. Vanuit een automatisme pak ik haar kaartje aan. En ik ben niet eens een mamma! Dat is voor haar het teken om ons over haar event te vertellen. Dat is echt iets voor ons! Er komen echt heel veel leuke sprekers.

Ik raak geïrriteerd en kan het niet laten om - toch wat onaardig - te zeggen dat ik geen mamma ben. “Oké” zegt ze, draait zich om en loopt met haar stapel kaartjes naar het volgende groepje vrouwen.

Dit is precies waarom ik niet zo van netwerkbijeenkomsten houd. Omdat er ook zoveel mensen komen die er alleen maar zijn om klanten te scoren. Daar is deze dame ook weer een mooi voorbeeld van.

Als ik na afloop in de auto op weg naar huis zit en ik nog eens over haar nadenk, merk ik dat ik ook met haar te doen heb. Blijkbaar denkt ze dat dit de manier is om aan klanten te komen. En misschien heeft iemand wel tegen haar gezegd: “Je moet gewoon wat brutaler zijn! Geef vrouwen gewoon een kaartje en vertel over je event!”

Want ze deed het zo onhandig. Het was zo geforceerd. En ze keek er ook zo ongelukkig bij. Ik denk niet dat dit de manier is waarop ze in het dagelijks leven contact maakt.

Maar ja, ze moest nou eenmaal netwerken.

Ik zie dit vaker bij ondernemers. Dat ze denken dat je op een bepaalde manier moet netwerken. Veel mensen moet spreken. Fanatiek kaartjes moet uitdelen. Klanten moet binnenhalen.

Maar wat nou als je iemand bent die anders in elkaar zit? Als je iemand bent die op een netwerkbijeenkomst met maar één of twee mensen praat? Is het netwerken dan mislukt?

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Want als je op zo’n bijeenkomst maar met weinig mensen praat, dan is de kans groot dat je jezelf in het ondernemersprofiel van de conversatiegerichte empowermentor herkent. En dat betekent ook dat je iemand bent die contact maakt. Vragen stelt. Luistert. De ander ziet en hoort.

Dus spreek je iemand, dan heb je ook echt een goed gesprek. En daardoor kan netwerken wel degelijk effectief voor je zijn. Want je bent voor veel mensen een verademing op dit soort events, juist door wie je bent en hoe je doet.

Mits je gewoon jezelf blijft en niet denkt dat je pusherig moet zijn. Of veel mensen moet spreken. Zoals de dame deed die mij voor een mamma aanzag.

Want net zoals ik haar niet snel zal vergeten, zullen mensen zich ook jou herinneren. Niet omdat ze met verbazing of zelfs ergernis aan je terugdenken, maar omdat mensen iemand met wie ze een goed en mooi gesprek hebben gehad nou eenmaal niet snel zullen vergeten.

Is het begrip ondernemersprofiel nieuw voor je? Lees dan mijn artikel 'Wat is een ondernemersprofiel?'.


Sandra Keus

Squarespace web designer

https://squareitup.co
Vorige
Vorige

Ik werd gek van die volle inbox

Volgende
Volgende

Je hoeft je potentiële klant (vaak) helemaal niet te verleiden