Ken jezelf!

Een zonnebril. Want dit artikel gaat over de zomer. Door Marketingcoach Selma Foeken

Toen ik nog als freelancer werkte, gebeurde het iedere zomer. Dan voelde ik me down.In juli en augustus was er voor mij als freelancer bijna geen werk. Er werd amper getraind, dus was ik zo’n 6 tot 8 weken vrij. Heerlijk! En toch voelde ik me ieder jaar aan het eind van de zomer steeds somberder worden.

In augustus begon ik meestal te twijfelen aan mezelf. En eind augustus was ik ervan overtuigd dat ik niet goed was in mijn werk. Ik wist dan altijd zeker dat ik het niet meer kon. En eerlijk gezegd twijfelde ik op dat moment ook of ik mijn werk nog wel leuk vond.

Totdat ik mijn eerste opdracht weer had gedaan. Dan ging ik stuiterend naar huis, was ik de gelukkigste mens op aarde en was er van mijn depressie niets meer over.

Het heeft lang geduurd voor ik snapte hoe dit kwam. Want ik ben nogal een gevoelig type. Dus ben ik snel overprikkeld. Dat betekent dat als ik veel werk, veel klanten zie of veel andere prikkels krijg, ik daar altijd van moet bijkomen. Dan ben ik moe.

Er is zelfs een periode in mijn leven geweest dat ik dacht dat ik maar heel weinig kon werken. Omdat ik zo moe was. Dus dacht ik dat ik overprikkeld was, waardoor ik steeds minder dagdelen in de week met klanten ging werken. Alleen hielp dat niks, ik werd steeds moeier.

Totdat ik ontdekte dat ik niet alleen gevoelig ben, maar óók extravert. En als extravert heb ik juist prikkels nodig. Want door prikkels kom ik in beweging. Van prikkels krijg ik energie. Sterker nog, als ik te weinig prikkels krijg, dan word ik moe. En down. Dat verklaarde dus waarom ik me vroeger aan het eind van de zomer zo lamlendig voelde! Ik had dan te weinig prikkels gehad.

Een fijne ontdekking, maar ook lastig. Want krijg ik te weinig prikkels dan word ik moe. En krijg ik er te veel, dan word ik ook moe. En die twee soorten moeheid voelen exact hetzelfde. Logisch dus dat het even geduurd heeft voor ik erachter kwam waardoor ik in de zomer zo down was.Nu ik beter snap hoe ik in elkaar zit, kan ik daar mijn werk beter op afstemmen. En dat doe ik dus ook. Ik heb in mijn werkweek een mooie balans gevonden en dat is echt super fijn.

Daarom is het zo belangrijk om jezelf als ondernemer te kennen. Om te weten hoe jij het beste functioneert en te snappen wat je nodig hebt. Want dan kun je daar je bedrijf en businessmodel op afstemmen. Zodat je niet alleen doet wat je leuk vindt, maar daar ook voldoende energie voor hebt.


Vorige
Vorige

Moet je in je marketing grote beloftes doen?

Volgende
Volgende

Moet je mensen in de pijn zetten?