Businessmodellen voor de verbinder

Winkelwagentje. Als metafoor voor businessmodellen voor ondernemers met het ondernemersprofiel van de verbinder. Artikel door Selma Foeken, marketingcoach voor coaches en trainers.

Veel van onze klanten herkennen zich in het ondernemersprofiel van de verbinder. Mocht jij je daar ook in herkennen, dan is de kans groot dat je de focus van je bedrijf maar niet helder krijgt. Dat is voor veel verbinders namelijk erg lastig.

Daarom vind je ter inspiratie in dit artikel een aantal voorbeelden van businessmodellen die kunnen passen bij ondernemers die zich (deels) herkennen in het ondernemersprofiel van de verbinder.

Het traditionele verbindersbedrijf

Herken jij jezelf volledig in het ondernemersprofiel van de verbinder (en dus niet ook in een van de andere profielen), dan kun je een traditioneel verbindersbedrijf beginnen. Dat is een bedrijf dat twee partijen met elkaar verbindt. Denk bijvoorbeeld aan een werving- & selectiebureau.

Andere voorbeelden van verbindersbedrijven zijn: Thuisbezorgd, Marktplaats, Tinder, AirBnB en Booking.com. Wat al deze bedrijven met elkaar gemeen hebben is dat ze twee partijen met elkaar verbinden.

Wat goed is om je te realiseren, is dat het opbouwen van een traditioneel verbindersbedrijf veel tijd kost. Neem bijvoorbeeld het werving- & selectiebureau. Het is als werkzoekende pas interessant om je daar in te schrijven als ze veel vacatures hebben. En het is als bedrijf pas interessant om je vacature daar uit te zetten als ze veel kandidaten hebben.

Wil je een traditioneel verbindersbedrijf beginnen, vraag je dan eerst af: "Waar heb ik nu al een groot netwerk in?". Het zou maar zo kunnen dat daar kansen voor je liggen.

Op een andere manier verbinden

De meeste verbinders hebben niet alleen een groot netwerk, maar vinden het ook leuk om de mensen uit dat netwerk met elkaar in contact te brengen. Een ondernemer met wie ik werkte, organiseerde om die reden af en toe een event. Op die events gaf zij aan verschillende mensen uit haar netwerk een podium.

Zelf stond ze niet op het podium en ze verdiende met haar events ook geen geld, terwijl de organisatie daarvan haar wel veel tijd kostte. Dus hebben we samen gebrainstormd over een manier waarop ze er wél geld mee kan verdienen. En dat is gelukt.

Tegenwoordig laat ze de mensen die haar events bezoeken daar namelijk voor betalen. En omdat de workshopleiders de workshops gratis geven, heeft ze daar geen kosten aan. Sterker nog, ze krijgt 10% van de omzet die de workshopleiders daar binnenhalen.

Voor de workshopleiders zijn haar events heel interessant. Ook al krijgen ze er niet voor betaald. Ze krijgen niet alleen een podium, op het event zijn veel potentiële klanten aanwezig. Bovendien mogen zij hun eigen diensten onder de aandacht brengen, waardoor zij vrijwel altijd klanten aan het event overhouden.

De deelnemers hebben een geweldige dag, de workshopleiders komen in contact met heel veel nieuwe potentiële klanten en mijn klant verdient geld met wat ze leuk vindt om te doen. Een win-win-win situatie dus.

Dus ook het organiseren van events is een voorbeeld van een manier waarop je als verbinder mensen met elkaar kunt verbinden.

Een online platform

Je kunt er als verbinder ook voor kiezen om mensen met kennis te verbinden. Bijvoorbeeld in de vorm van een online platform. Veel verbinders zijn namelijk echte ‘kennis-junks’. Ze lezen veel en hebben een brede interesse, waardoor ze veel kennis in huis hebben. En ze vinden vaak niets leuker dan deze kennis te delen.

Deel je je kennis over een bepaald onderwerp of thema op je website, bijvoorbeeld in de vorm van artikelen, video’s en podcasts, dan kan je website een online platform worden. Willen mensen iets over dat thema of onderwerp weten, dan is jouw website bij uitstek de plek om daar informatie over te vinden.

Een manier om je geld te verdienen is door producten en diensten van anderen – passend bij jouw thema of onderwerp – op je website te zetten. Je verwijst op je website dus door naar anderen. En met deze aanbieders maak jij financiële afspraken. Je krijgt bijvoorbeeld een deel van de omzet die zij dankzij jouw website maken.

Feitelijk zijn influencers dus ook verbinders. Ze verdienen hun geld door hun volgers in contact te brengen met producten en diensten van anderen.

Ook kun je je geld verdienen door mensen een abonnement of lidmaatschap aan te bieden. Ze betalen dan dus voor het ontvangen van informatie en/of voor het lidmaatschap van de community.

Voor dit businessmodel heb je een lange adem nodig. Het opbouwen van een online platform kost tijd. Pas als je website veel bezoekers trekt, word je voor aanbieders van producten en diensten interessant. En voor bezoekers is je website pas interessant als er veel informatie opstaat en er vaak nieuwe informatie bijkomt. Dat betekent in het begin dus (heel) veel informatie delen, zonder dat je er (veel) geld mee verdient.

Als alleen verbinden te saai voor je is

Veel verbinders herkennen zich ook in andere ondernemersprofielen. Vaak in die van de goeroe of de empowermentor. En ondernemers die zich in ook in een van deze twee profielen herkennen, vinden bovenstaande businessmodellen vaak te saai. Ze willen namelijk niet alleen 'verbinden', maar ook zélf met mensen werken. Ze willen mensen coachen, trainen en/of begeleiden. Dat vraagt dus om een ander businessmodel.

Zo werkte ik een keer met een verbinder die zichzelf positioneerde als trainer. Ze gaf trainingen over een bepaald onderwerp, maar was ze eenmaal bij een klant aan het werk, dan zag ze vaak al snel dat er iets anders aan de hand was dan haar klant dacht dat er speelde. En dat er dus ook een andere oplossing nodig was.

Dit is ook typisch iets voor een verbinder: zien wat het wérkelijke probleem is. Het zijn mensen die bij hun klanten snel de vinger op de zere plek leggen.

Werkte mijn klant langer bij een klant, dan kon ze op een gegeven moment vaak wel duidelijk maken dat er feitelijk iets anders nodig was dan een training. En dan verwees ze haar klanten vaak door naar andere ondernemers die haar klant beter konden helpen. Zo hielp zij dus veel anderen aan opdrachten (zonder er zelf iets aan te verdienen, ook dit is typisch verbinder).

Samen hebben we een businessmodel bedacht waarin ze haar kwaliteiten als verbinder niet alleen veel beter kan inzetten, maar er ook geld mee verdient. Dit is een businessmodel geworden waarin ze zich anders positioneert, namelijk als bureau. Een bureau met kennis en ervaring over hetzelfde onderwerp als waar ze al trainingen over gaf, want daar ligt haar expertise.

Wordt ze nu ingehuurd, dan analyseert ze bij haar klant eerst wat het wérkelijke probleem is. Daarin wordt zij nu direct heel serieus genomen, ze is immers eigenaar van een bureau.

Op basis van haar analyse doet ze een voorstel voor een oplossing. In deze oplossing neemt ze vrijwel altijd de ondernemers mee naar wie zij in het verleden doorverwees. Maar in plaats van dat zij nu doorverwijst, huurt zij deze ondernemers in.

Aangezien mijn klant hoofdaannemer van de opdracht is, komt er voor haar veel regel- en organisatiewerk bij. Maar dat vindt mijn klant niet erg. Sterker nog, daar is ze heel goed in (ook dat zie ik vaak bij verbinders).

Doordat ze zich nu anders positioneert, kan ze direct doen waar ze goed in is: de vinger op de zere plek leggen. Bovendien verdient ze nu ook geld met het verbinden (want ze verwijst niet meer door, maar huurt andere ondernemers in en zet daar een percentage op).

Daarnaast vindt ze het super leuk om samen met anderen een opdracht aan te kunnen nemen. Ook dat is typisch verbinder, want die werken graag samen met anderen. En als er in een opdracht trainingen gegeven moeten worden, doet mijn klant die vaak nog zelf. Want ook trainingen geven doet ze nog steeds erg graag.

Zo zie je dat je in je bedrijf dus ook het verbinden kunt combineren met trainen en/of coachen.

Sparringpartner & ideeëngenerator

Niet iedere verbinder kan of wil zich profileren als bureau. Herken je dat ook, dan is het goed om je te realiseren dat je als verbinder niet alleen een brede kennis hebt, maar de dingen ook van verschillende kanten kunt bekijken. Daarom vinden mensen het fijn om met je te sparren.

Verbinders komen namelijk vaak met voor anderen verrassende oplossingen. Het lastige is dat veel verbinders hier zelf de waarde niet van inzien. Voor hen zijn de oplossingen waarmee ze komen zo voor de hand liggend, dat ze zich niet kunnen voorstellen dat mensen die niet zelf hadden kunnen bedenken. Zij zien dus ook niet dat ze 'sparren' als dienst kunnen aanbieden (sterker nog, veel verbinders doen dit gratis).

Met veel van mijn klanten kijk ik daarom hoe ze deze kwaliteit kunnen inzetten in hun bedrijf en hoe ze dit ook als dienst kunnen aanbieden.

Ook hebben veel verbinders het ene idee na het andere. Vaak hebben ze alweer een nieuw idee voordat ze het oude hebben uitgewerkt. Er wordt dan ook vaak over hen gezegd dat het geen afmakers zijn. Omdat ze steeds iets nieuws beginnen.

Hun kracht zit ook niet in het afmaken, maar in het verzinnen van nieuwe ideeën. Van aparte oplossingen. Mocht je dit herkennen, dan kun je overwegen om iets met je ideeën te gaan doen. Je kunt je ideeën bijvoorbeeld verkopen. Je hoeft echt niet ieder idee dat je hebt zélf uit te voeren. Dat kun je ook door anderen laten doen.

Zo had ik een klant die het ene creatieve bedrijfsidee na het andere had en niet wist voor welk idee ze moest kiezen. Totdat we ontdekten dat ze geen keuze maakte omdat ze het uitwerken niet leuk vond. Het verzinnen van die ideeën was wat ze zo leuk vond. Dus bedachten we een bedrijf waarin ze meedacht met ondernemers die nog vage ideeën hadden. Zij helpt hen de ideeën concreet te maken en geeft ze vaak nog weer extra ideeën mee.

Dus ben jij ook zo'n 'ideeëngenerator' realiseer je dan dat dit niet alleen een enorme kwaliteit is, maar dat mensen het heel fijn vinden als jij met ze meedenkt en/of ideeën aandraagt. En dat je daar dus geld voor kan vragen.

Iedere verbinder is anders

Zoals je hebt kunnen lezen kun je je kwaliteiten als verbinder op verschillende manieren inzetten. De kunst is dus om de manier te vinden die past bij jou.

Het is mijn ervaring dat, hoe meer een verbinder zich óók in het ondernemersprofiel van de goeroe of empowermentor herkent, hoe langer we aan het puzzelen zijn om het juiste businessmodel te vinden. Een verbinder vindt namelijk zoveel leuk, dat een keuze voor een bepaald bussinessmodel voor hem al snel benauwend is. Hij is dan bang dat het te saai wordt en dat hij er snel op uitgekeken raakt.

Als je dit herkent, dan is het dus de kunst een businessmodel te vinden dat zo breed is, dat het voor jou leuk en afwisselend blijft. Waarbij het belangrijk is dat het tegelijkertijd voor buitenstaanders een logisch geheel is, zodat mensen snappen waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Een goed voorbeeld van zo'n businessmodel vind je in mijn e-book over de Paraplu. Hierin lees je bijvoorbeeld de verhalen van Maartje en Marjolein die beiden veel verschillende dingen doen met hun bedrijf en toch een duidelijke focus hebben.

Krijg je zelf maar niet scherp welk businessmodel bij jou past? Blijf dan niet eindeloos puzzelen. Dan raak je uiteindelijk gefrustreerd en misschien word je er zelfs wel onzeker van. Het ligt ook niet aan jou dat het je niet lukt. Daar schreef ik al eens een artikel over: 'Dat kan ik zelf wel!'.

Weet dat ik je graag help om het scherp te krijgen. Dat kan ik doen door samen met jou een Paraplu te ontwerpen. Neem gerust contact met ons op als je daar meer over wilt weten.


Vorige
Vorige

Heb jij ook 'nog niet'-klanten?

Volgende
Volgende

Waarom je steeds vastloopt bij het schrijven van je websiteteksten