Heb jij ook 'nog niet'-klanten?

Een zandloper. Want het duurt vaak lang voor mensen klant worden van een coach of trainer. Artikel door marketingcoach Selma Foeken.

Je kent hem misschien ook wel. De 'niemand wordt klant'-dip. Je bent regelmatig zichtbaar op social media, je schrijft af en toe een blogartikel en/of je stuurt een nieuwsbrief, maar je hebt het idee dat je dit net zo goed niet kan doen. Want het levert je geen klanten op.

Herkenbaar?

Lees dan even verder voordat je de handdoek in de ring gooit. Ik denk namelijk dat er meer mensen zijn die overwegen klant van je te worden dan jij je realiseert.

Er kunnen namelijk drie dingen gebeuren als jij een social media update plaatst, een video deelt, een nieuwsbrief stuurt of bijvoorbeeld een blogartikel online zet.

De 3 dingen die kunnen gebeuren

1. Mensen worden klant

Het eerste wat kan gebeuren is dat mensen klant van je worden. Ze zien je marketinguitingen en melden zich aan voor je training. Of ze nemen contact met je op omdat ze interesse hebben in je coaching of in-company traject.

2. Mensen besluiten dat ze geen klant van je worden

Het tweede wat kan gebeuren als ze je marketinguiting zien is dat ze beslissen dat ze geen klant van je worden. Ze voelen zich niet aangesproken of jouw aanbod past niet bij hen. Deze mensen doen dus niks.

3. Mensen nemen nog geen beslissing

Maar er is nog een derde optie. Iets wat vrijwel geen enkele ondernemer zich realiseert.

Het kan zijn dat mensen je marketinguiting zien en nog niet besluiten of ze wel of geen klant van je worden. Omdat ze er gewoon nog niet uit zijn. Omdat ze nog aan het overwegen zijn om klant te worden. Of omdat ze niet zeker weten of jouw aanbod is wat ze nodig hebben.

Ik noem deze groep de ‘nog niet'-klanten. En vaak is deze groep groter dat je denkt.

De 'nog niet'-klant

Het lastige aan de je ‘nog niet'-klanten is dat ze hetzelfde doen als de mensen die geen klant van je te worden: ze doen namelijk niks. Logisch, want ze zijn er nog niet uit. Maar omdat ze niks doen, trek jij al snel de conclusie: “Zie je wel, niemand wordt klant!”. Terwijl er dus waarschijnlijk een grote groep 'nog niet'-klanten is.

Het is dus goed om je te realiseren dat als jij regelmatig zichtbaar bent, je waarschijnlijk ook een grote groep ‘nog niet'-klanten hebt. En het fijne is: deze groep laat vaak al wel iets van zich horen.

Mensen die er nog niet uit zijn of ze klant van je worden, zoeken namelijk vaak al (voorzichtig) toenadering. Ze liken eens een update van je, ze reageren op een artikel of sturen je een mailtje naar aanleiding van je nieuwsbrief.

Dus als je in een ‘zie je wel, niemand wordt klant'-dip zit en je het gevoel hebt dat het geen enkele zin heeft om zichtbaar te zijn, kijk dan eens naar wat er wél gebeurt.

Zijn er mensen die je updates liken of erop reageren? Krijg je reacties op je artikelen en/of je nieuwsbrief? Dan weet je gewoon dat er ‘nog niet'-klanten zijn. En dan heeft het wel degelijk zin om door te gaan met je marketing!


Vorige
Vorige

Wel de lusten, niet de lasten

Volgende
Volgende

Businessmodellen voor de verbinder