Het algoritme van mijn jurkje

Een foto van Selma Foeken, marketingcoach voor coaches en trainers.

Ik draag nooit jurkjes. Als klein meisje wilde ik ze al niet aan en nog steeds draag ik liever broeken. Toch hangt er één jurk in mijn kledingkast.

Een paar jaar geleden kreeg ik namelijk een berichtje van een oud-klant. Ze had een jurkje gezien dat echt iets voor mij was. Dat kon ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, maar ik klikte toch op de link die ze had meegestuurd.

Wat bleek: het jurkje heette 'Selma'. Dus nam ik aan dat dat de reden was dat ze het jurkje echt iets voor mij vond.

Totdat ik wat beter keek en me realiseerde dat ze gelijk had. Dit was écht een jurk voor mij. Deze moest ik wel kopen. Op de jurk stonden namelijk allemaal parapluutjes.

Ik vond het eerlijk gezegd geweldig. Een jurk die Selma heet én die allemaal parapluutjes heeft. Dat geloof je toch niet?

Ik vond dit zo leuk, dat ik er direct een bericht over deelde op mijn zakelijke Facebookpagina.

Daar werd al snel duidelijk dat ik niet de enige was die dat leuk vond. Het werd namelijk het bericht met de meeste likes van 2018.

Natuurlijk vond ik al die likes en reacties leuk. Maar of je er als ondernemer nou zo blij mee moet zijn dat je populairste bericht van het jaar over een jurkje gaat…

Hoe meer likes...

Ik weet dat veel ondernemers bij social media denken: “Hoe meer likes, hoe beter”. Misschien herken je die gedachte ook wel.

Als je hier inderdaad vanuit gaat, dan ben je bij het plaatsen van een bericht vooral bezig met de vraag: “Hoe zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk likes krijg?”. Waarschijnlijk omdat je denkt dat dat het beste is voor het algoritme.

Het is echter de vraag of dat wat goed is voor het algoritme ook automatisch goed is voor je bedrijf. Denk maar aan mijn bericht over het jurkje. Bovendien worden de algoritmes steeds slimmer.

Hoe werkt het algoritme?

Zoals je misschien wel weet, bepaalt het algoritme van een social media platform wie van jouw volgers jouw updates zien. Hoe deze algoritmes precies werken is geheim, maar er is wel iets bekend over de algoritmes van de social media platforms.

Is je update interessant?

Deel je een update op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn of Instagram, dan probeert het algoritme in te schatten hoe interessant jouw bericht voor jouw volgers is. Hoe interessanter je update, aan hoe meer volgers het algoritme jouw update laat zien. En dat is natuurlijk wat je als ondernemer wilt.

Het testen van je update

Algoritmes schatten de kwaliteit niet alleen in, ze testen dit ook bij je volgers. Plaats jij een nieuwe update, dan laat het platform waar je die update gedeeld hebt, de update eerst aan een heel klein gedeelte van je volgers zien. Aan een gedeelte van de volgers die op dat moment online zijn.

Blijkt uit het gedrag van die mensen dat ze je update interessant vinden, dan laat het platform hem aan nog meer volgers zien. Gaan die ook weer positief reageren, dan laat het platform je update aan nog wat volgers zien. Etc. etc.

Signalen dat je update interessant is, zijn bijvoorbeeld likes, reacties en shares. Vandaar dat zoveel ondernemers focussen op het krijgen van likes. Want hoe meer likes, aan hoe meer mensen het algoritme een bericht laat zien.

Maar zoals ik al eerder aangaf worden de algoritmes steeds slimmer.

Dwelltime

Het algoritme van LinkedIn kijkt tegenwoordig bijvoorbeeld naar de ‘dwelltime’. Dus hoeveel tijd iemand besteedt aan je update. Hoe meer tijd iemand aan je bericht besteedt en hoe langer dus de dwelltime, hoe interessanter volgens LinkedIn je bericht is. En dus wordt het aan meer volgers getoond.

Dat betekent dat het algoritme nu weet dat een update van jou interessant is als iemand hem uitgebreid bekijkt en leest. Ook als die persoon er vervolgens niets mee doet. Dus géén like geeft.

Dat betekent dus ook dat een update niet ‘mislukt’ is of niets doet als hij weinig likes krijgt. Mits die update voor jouw volgers natuurlijk interessant is. Want alleen dan besteden zij veel tijd aan het bekijken en lezen van je bericht.

De kwaliteit van je updates

De kwaliteit van je social media updates wordt dus steeds belangrijker. Dus focus dáár op. Vraag je bij iedere update af: "Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat deze update interessant en waardevol is voor mijn potentiële klanten?". Want dat zijn de updates die goed zijn voor je bedrijf. En je weet nu: Wat goed is voor je bedrijf is ook goed voor het algoritme.


Vorige
Vorige

Ik durf niet

Volgende
Volgende

Waarom je beter geen tips kunt geven