Waarom je beter geen tips kunt geven

Een brievenbus. Een metafoor voor het geven van tips. Door Marketingcoach Selma Foeken brievenbus

Als ik in 2005 voor mezelf begin, krijg ik van een bevriende ondernemer het advies om mij op de nieuwsbrief van een businesscoach te abonneren.

Als ik haar eerste nieuwsbrief ontvang, weet ik niet wat ik zie. De nieuwsbrief staat vol met tips. Die ze zomaar gratis weggeeft. Ik vind het geweldig!

Toen was alles anders

Je kunt het je nu bijna niet meer voorstellen, maar in 2005 stuurde nog vrijwel geen enkele ondernemer een nieuwsbrief. Ook bloggen deed vrijwel niemand. En wat social media betreft hadden we toen alleen Hyves.

Het was toen dus heel bijzonder als iemand zomaar gratis tips weggaf.

Inmiddels zijn de tijden enorm veranderd. Niet alleen hebben we nu social media, maar heel internet staat vol met tips. Als je iets wilt weten over welk onderwerp dan ook, is er altijd wel een artikel of een video te vinden waarin iemand ons vertelt hoe het moet.

Dus weten we hoe we gezonder moeten leven, hoe we om kunnen gaan met stress, hoe we onze inbox leeg kunnen houden, hoe we succesvol kunnen worden en wat we bijvoorbeeld kunnen doen om lekkerder in ons vel te zitten.

De tips daarover komen dagelijks in onze tijdlijnen op social media voorbij.

We weten dus hoe iets moet

Maar het gekke is, ook al denken we te weten hoe iets moet, toch lukt het ons niet altijd. Of houden we het niet vol. Of krijgen we niet het gewenste resultaat. Of doen we het gewoon niet.

Dat herken je vast ook wel. En dan herken je ongetwijfeld ook dat je je daar soms best een sukkel door kunt voelen. Want de tips klinken zo simpel. Maar dat niet alleen, het lijkt alsof al die andere mensen het wél kunnen. En jij niet.Het is goed om je te realiseren dat dit ook voor je potentiële klanten geldt.

Ook jouw potentiële klanten zien dagelijks tips voorbijkomen.

Tips die jouw concullega’s geven. En jouw potentiële klanten lopen tegen hetzelfde aan. Ook hen lukt het niet altijd. Ook zij houden het niet vol. Of krijgen niet het gewenste resultaat.

En ook zij kunnen denken dat ze de enige zijn bij wie het niet lukt…

Tip: geef geen tips meer

Daarom geloof ik dat je als ondernemer niet nog meer tips moet geven. Wat je veel beter kunt doen is uitleggen hoe het komt dat het je potentiële klanten niet altijd lukt. Of hoe het komt dat ze het niet vol kunnen houden. Of het gewenste resultaat niet krijgen. Of het niet doen.
Helderheid geven noem ik dat.Daarmee geef je antwoord op een vraag die bij veel mensen (onbewust) leeft. Namelijk: 'Hoe komt het toch dat het mij niet lukt om die tips goed toe te passen?'.

Bovendien ben je hiermee ook nog eens onderscheidend. Want er zijn maar weinig ondernemers die in hun marketing helderheid geven. Vrijwel iedereen geeft tips.

Maar het allerfijnste is misschien nog wel dat mensen zich door het lezen van dit soort artikelen, social media updates en nieuwsbrieven beter gaan voelen. Ze gaan namelijk eindelijk snappen hoe het komt dat het hen niet lukt. En dat er niks mis met hen is.En welke trainer of coach wil zijn lezer dat gevoel nou niet geven?    


Vorige
Vorige

Het algoritme van mijn jurkje

Volgende
Volgende

Laat ze even proeven