Hoe is het met jouw Gaaf?

Luchtballon met daarop een smiley. Als metafoor dat het belangrijk is dat je als ondernemer doet wat je gaaf vindt. Door marketingcoach voor trainers en coaches Selma Foeken.

“Ik vind gewoon niet elke opdracht even leuk meer.” Ik ben in gesprek met een ondernemer. Ze werkt als coach en trainer en doet ook wel eens een opdracht waarin ze adviseert.

“Als ik heel eerlijk ben, heb ik het gevoel dat er meer in me zit dan er nu uitkomt” vervolgt ze haar verhaal. “En weet je, dat het er niet uitkomt, daar begin ik steeds meer van te balen”.

Misschien dat jij dit ook wel herkent. Dat er iets knaagt. Dat je niet altijd evenveel zin meer hebt in je werk. En dat je - als je heel eerlijk bent - niet meer met iedere klant met evenveel plezier werkt. Of niet iedere opdracht meer even leuk vindt.

Mocht je dit herkennen dan is de kans groot dat er te weinig ‘Gaaf’ in je bedrijf is.

Goed-Gaaf-Geld

Ik geloof dat je als ondernemer het meest gelukkig bent als je doet waar je goed in bent en wat je gaaf vindt en daar voldoende geld mee verdient. Dus dat Goed, Gaaf en Geld samenvallen.

Ik geloof dat duurzaam succesvolle ondernemers in het middelpunt zitten.

Goed Geld Gaaf model van Selma Foeken

Goed

Met Goed bedoel ik dat je je kwaliteiten en talenten inzet. Dat je in je bedrijf datgene doet waar jij ‘moeiteloos briljant’ in bent. Dat geeft je niet alleen zelfvertrouwen, maar dan lever je voor je klanten ook de meeste waarde.

Geld

Met Geld bedoel ik dat je het geld verdient dat jij nodig hebt om het leven te kunnen leiden dat jij graag wilt leiden. Daardoor heb je niet alleen een fijn leven, maar kun je ook ontspannen ondernemen.

Gaaf

Met Gaaf bedoel ik dat je het werk doet dat je geweldig vindt. Dat je werkt met de mensen die je leuk vindt. Dat je werkt aan de thema’s en vraagstukken die jij interessant vindt. En dat je het gevoel hebt dat je van betekenis kunt zijn. Dan heb je namelijk niet alleen plezier in je werk, maar dan werk je ook vanuit bezieling.

Goed en Geld

Veel ondernemers werken in het begin van hun ondernemerschap (vooral) vanuit Goed en Geld. Logisch, want dan ben je blij met iedere klant die er op je pad komt. Dus zeg je niet snel ‘nee’ tegen een klant die misschien wat minder Gaaf is. Zeker niet als je ook nog eens kostwinner bent.

Bovendien weet je dan vaak nog helemaal niet precies wat je Gaaf is. Iets waar je juist heel goed achter kunt komen door met allerlei klanten te werken.

Of je hebt gekozen voor een logische of slimme niche. Omdat die aansloot bij je kennis en ervaring en die niche dus een logische keuze leek. Of omdat je dacht dat je daar veel geld mee zou kunnen verdienen.

Maar werk je (vooral) vanuit Goed en Geld, dan komt er vroeg of laat dat knagende gevoel. Dan is er steeds vaker minder energie en plezier. Omdat er te weinig Gaaf is. En dan wordt het dus tijd om (meer) Gaaf aan je bedrijf toe te voegen.

Maar wie wil daar nou voor betalen?

Veel ondernemers weten stiekem wel wat ze Gaaf vinden. Want zeg eens eerlijk: Wat zou jij met je bedrijf doen als geld geen probleem was?

De ondernemer die ik onlangs sprak wist het meteen. Waarop ze vrijwel direct zei: “Maar wie wil daar nou voor betalen?”.

Dat is precies waardoor veel ondernemers zich laten tegenhouden. Ze zijn bang dat als ze doen waar ze goed in zijn én wat ze gaaf vinden, dat ze er dan niet voldoende Geld mee kunnen verdienen. Dus blijven hun ideeën in de ijskast staan.

Ik geloof echter dat je wel degelijk geld kunt verdienen met je Goed en Gaaf. Maar daar zijn wel 3 dingen voor nodig.

1. Er moet vraag naar zijn

Allereerst moet er natuurlijk vraag zijn naar dat wat jij met jouw Goed en Gaaf te bieden hebt.

Trek echter niet te snel de conclusie dat dat niet zo is. Want als jij niet goed kunt verwoorden wat je aanbiedt (voorwaarde 2) en met een voor anderen vaag verhaal komt, dan snappen mensen ook niet wat ze eraan hebben.

2. Je moet kunnen verwoorden wat je doet

Je moet dus duidelijk kunnen maken waarvoor mensen en/of organisaties bij jou terecht kunnen.

Je moet dus kunnen verwoorden wat het is dat jij met jouw Goed en Gaaf doet. En wat jou van de anderen in je vakgebied onderscheidt, zodat mensen snappen waarvoor ze bij jou moeten zijn, of wie ze naar je kunnen doorsturen.

3. Je moet laten weten dat je er bent

Tot slot moet je ook aan marketing doen. Want ook al is er vraag naar dat wat jij met je Goed en Gaaf aanbiedt en kun je verwoorden wat je doet, als mensen niet van je bestaan weten, kun je er ook geen geld mee verdienen.

"Je hebt helemaal gelijk" zegt de ondernemer als ik haar over deze 3 voorwaarden vertel. "En zoals ik al zei: Ik ben er klaar mee, dus laten we samen aan de slag gaan!".

Inmiddels zit dagdeel 2 van haar Paraplutraject erop. Ze heeft haar Goed en Gaaf scherp, haar ideeën zijn concreet, ze kan verwoorden wat ze doet, ze weet dat er vraag naar is en ze is bezig met het schrijven van haar websiteteksten. En misschien nog wel het belangrijkste: de energie en het plezier zijn weer terug.

Dus heb je ook het gevoel dat er meer in je zit dan er nu uitkomt en weet je ongeveer wat je Gaaf vindt, maar krijg je je ideeën maar niet concreet? Blijf daar dan niet in je eentje mee rondlopen. Dat is zonde! Je hebt die ideeën niet voor niets!

Zoek dus iemand die je daarbij kan helpen. Want je kunt het niet alleen (ook ik heb er hulp bij nodig gehad).

Uiteraard help ik je graag! Neem dus gerust contact met me op als je wilt overleggen of het Paraplu-traject ook iets voor jou is.

Vorige
Vorige

Mijn vreselijke buurvrouw

Volgende
Volgende

Wat een oud artikel al niet kan doen...