Ik geef geen workshops glasblazen

Een foto van Marketingcoach Selma Foeken

Soms krijg je een mailtje waarvan je even niet weet hoe je erop moet reageren. Dat had ik met onderstaande mail van Henk:

Mail waarin iemand vraagt of hij workshops glasblazen bij marketingcoach Selma Foeken kan volgen.

Is dit serieus?

Mijn eerste reactie was: “Ik word in de maling genomen!”. Dit kon toch geen serieuze mail zijn? Als je mijn website bekijkt, zie je toch vrijwel meteen dat ik geen workshops glasblazen geef.

Totdat ik me bedacht dat er waarschijnlijk een Selma is die dit soort workshops wél geeft. Google gaf al snel het antwoord: die Selma blijkt er inderdaad te zijn.

De kracht van een doorverwijzing

Moest ik in eerste instantie hard om de mail lachen, nu realiseerde ik me dat het een mooi voorbeeld is van hoe krachtig een doorverwijzing kan zijn. Want Henk was ongetwijfeld door iemand anders doorverwezen. Hoe was hij anders op mijn website terecht gekomen?

Een doorverwijzing kan dus zo krachtig zijn, dat als degene die naar jou is doorverwezen op jouw website niets over de dienst vindt waar hij naar op zoek is, hij toch nog steeds denkt dat hij bij jou moet zijn.

Een doorverwijzing zorgt voor vertrouwen

Als je kijkt naar de vier voorwaarden die ervoor zorgen dat mensen van je kopen, is dat niet zo gek. De tweede voorwaarde is dat mensen vertrouwen in jou moeten hebben. Pas als ze voldoende vertrouwen in jou hebben, worden ze klant. En bij een doorverwijzing is dat vertrouwen er meteen.

Dit heb ik onlangs zelf ook weer ervaren toen we iemand zochten om de wanden van ons nieuwe kantoor te verven. Een klant van ons vertelde dat ze goede ervaringen had met de 'Dames Hamer’ en zonder dat we ze ooit aan het werk hadden gezien, gingen we meteen met hen in zee.

Zo gaat dat dus ook met mensen die naar jou worden doorverwezen.Daarom is het als ondernemer zo belangrijk dat zoveel mogelijk mensen weten wat je doet. Oók de mensen die zelf nooit klant van je zullen worden. Want zij kunnen wel mensen naar je doorverwijzen.

Al kun je daarmee niet altijd voorkomen dat mensen jou bij het doorverwijzen verwarren met een andere ondernemer die dezelfde voornaam heeft als jij. ;-) 

En hoe het is afgelopen met Henk? Ik heb hem op de andere Selma gewezen, omdat ik vermoedde dat hij eigenlijk op zoek was naar haar. En dat bleek inderdaad zo te zijn.



Vorige
Vorige

Moet dat echt nu?

Volgende
Volgende

Wanneer kopen mensen een dienst van een trainer, coach en/of therapeut?