Begin bij het eind

Een foto van marketingcoach Selma Foeken

Ik weet nog goed dat ik voor mezelf begon. Dat was op 1 januari 2005, toen ik me als zelfstandig trainingsacteur inschreef bij de KvK. In die periode was ik net ‘The 7 habits of highly effective people’ van Stephen Covey aan het lezen. Wat mij in dat boek meteen aansprak was de eigenschap ‘Begin with the end in mind’.

Dit is wat ik wilde

Ik besloot het ondernemerschap goed te starten en dus met ‘het einde voor ogen’ te beginnen. Het leek me goed om dan maar meteen heel groot te denken. Dus mijn einddoel werd dat ik de bekendste en meest gevraagde trainingsacteur van Nederland was.

Dit klinkt misschien heel stoer, maar zo voelde ik me allerminst. Want ik vond het een héél ambitieus einddoel. Een einddoel dat me ook behoorlijk onbereikbaar leek. Ik had geen enkele ervaring als trainingsacteur, had geen toneelschool gedaan en had ook nog geen ervaring als ondernemer.

Maar als ik heel eerlijk was, dan wilde ik dit wel.

Boven mijn bureau

Ik besloot mijn einddoel op te schrijven en boven mijn bureau te hangen, zodat ik het iedere dag kon zien. Ook dit klinkt misschien stoer, maar ik hing dat briefje min of meer onopvallend tussen de kaartjes en andere briefjes boven mijn bureau. Zodat anderen die toevallig op mijn werkkamer kwamen, het niet direct zouden zien.

Ik schaamde me namelijk een beetje voor dit idioot grote doel.

Hulpmiddel bij beslissingen

Toch heeft dat briefje - en dus mijn einddoel - mij enorm geholpen. Toen ik een opleiding tot trainingsacteur vond en ik die eigenlijk niet kon betalen, keek ik nog eens naar dat briefje. Daar stond wat ik wilde en die opleiding zou me een stap dichterbij brengen. Dus besloot ik geld te lenen zodat ik wél mee kon doen.

Ook het aan klanten komen pakte ik dank zij mijn einddoel meteen serieus aan. Ik heb een hekel aan met mezelf leuren, maar begreep wel dat ik – als ik de bekendste en meest gevraagde trainingsacteur van Nederland wilde worden – iets aan marketing zou moeten doen. Dus volgde ik marketingtrainingen.

Daar leerde ik dat je moest bloggen en nieuwsbrieven schrijven om aan klanten te komen. In 2005 deed nog bijna niemand dat, maar ik besloot het wel te gaan doen. En vol te houden. Ook al had ik in het begin echt geen idee waar ik dan over moest schrijven. Bovendien: wie zat er nou op mijn artikelen te wachten?

Het einddoel kwam stapje voor stapje dichterbij

Al na een jaar kon ik van mijn werk als trainingsacteur leven. Veel sneller dan ik had verwacht. En dankzij mijn blogartikelen stond mijn website al snel op pagina 1 in Google en werd ik steeds vaker voor opdrachten gevraagd.

En dat allemaal mede dankzij een briefje boven mijn bureau…

Het einddoel verandert

Inmiddels ben ik natuurlijk al jaren geen trainingsacteur meer, want na vier jaar kwam er een nieuw doel: mijn eigen trainingsaanbod met workshops trainingsacteren. En toen ik dat een paar jaar had gedaan, veranderde het doel opnieuw, waardoor ik nu alweer sinds 2013 met veel plezier als ondernemerscoach werk.

Want net zoals jij je ontwikkelt, ontwikkelt je einddoel zich ook. Je einddoel is niet statisch, maar geeft je richting en zorgt ervoor dat jij (kleine) stappen kunt zetten. Je komt dus in beweging en ook al zijn de stappen nog zo klein, ze zijn wel altijd heel gericht.Waarom ik je dit allemaal vertel? Omdat jij misschien – net als veel andere zelfstandige trainers en coaches – stiekem droomt van een eigen aanbod. En toch die stap maar niet zet. Om wat voor reden dan ook.

Herkenbaar?

Begin dan ook eens met het einde voor ogen. Maak een plaatje van jouw einddoel. Hoe ziet jouw aanbod er dan uit? Wat voor trainingen of coachings geef je? Waarover? En aan wie?

Maak het zo concreet mogelijk.Ook als je nog niet precies weet wat voor trainingen of coachings je gaat geven of voor wie, kun je al een plaatje maken. Want je weet waarschijnlijk wel al waarmee je jouw deelnemers of coachees naar huis wilt laten gaan of hoe bijvoorbeeld je eigen trainingsruimte er uit zou moeten zien.

Kortom: maak een plaatje van de dingen die je al wél weet en laat de dingen die je (nog) niet weet helder worden op de weg naar dat einddoel.

Zorg dat je je einddoel kunt zien

Zet je einddoel op papier en hang het op een zichtbare plek. En bedenk iedere keer als je een beslissing moet nemen: brengt dit me dichter bij mijn einddoel?    

En wil je - samen met mij - stappen zetten richting je eigen aanbod? Laten we dan een 'Paraplu' gaan maken. Is het begrip ‘Paraplu’ nieuw voor je? Download dan mijn e-book ‘Wat is een Paraplu?’. Hierin vind je ook de stappen die je moet doorlopen om een Paraplu te maken.



Vorige
Vorige

Times Square op social media

Volgende
Volgende

Beloofd is beloofd