Honkbal en de vier types van Human Design

Honkballer als metafoor voor de vier types van Human Design

Heb je wel eens van Human Design gehoord, dan kan het bijna niet anders dan dat je van de vier types hebt gehoord. Dit is namelijk het meest bekende onderdeel van Human Design.
 
Dit zijn de vier types: 

  1. Manifestor

  2. (Manifesting) Generator

  3. Projector

  4. Reflector

(Ben je benieuwd welk type jij bent? Vraag dan gratis je chart op). 

De rol van ieder type

Ieder type heeft een andere rol. Oftewel: een andere manier waarop ze het beste hun energie kunnen inzetten. Een honkbalwedstrijd is een mooie metafoor om die verschillende rollen te laten zien.

Manifestor 

De pitcher zou je kunnen zien als de Manifestor, in zakelijk Human Design ook wel de Initiator genoemd. De rol van de Manifestor is initiatief nemen en dingen opstarten.

Dit is precies wat een pitcher doet: die werpt de bal en zorgt dat daarmee het spel begint. En zolang de pitcher niets doet, begint ook het spel niet. 

(Manifesting) Generator 

De slagman, de honklopers én alle mensen in het veld kun je zien als de (Manifesting) Generators, in zakelijk Human Design ook wel de (Uitgesproken) Bouwers genoemd.

Zij zijn hier op aarde om te 'bouwen' en om de klus te klaren. Om te reageren op dat wat op hen afkomt en daar vol energie mee aan de slag te gaan.

Dit is ook precies wat de slagman, honklopers en alle andere spelers in het veld doen. Zij zijn degenen die reageren op de bal; zij slaan of gooien/vangen hem. En zij rennen vol energie over het veld.

Projector 

De coach die aan de zijkant van het veld staat kun je zien als de Projector, in zakelijk Human Design ook wel de Adviseur genoemd.

De Projector is hier op aarde om anderen te gidsen en dat is natuurlijk precies wat de coach doet. Die staat aan de zijlijn, richt zich op het team en geeft advies.

Reflector 

De scheidsrechter is de Reflector, in zakelijk Human Design ook wel de Evaluator genoemd.

De Reflector is hier op aarde om te spiegelen. Om te evalueren wat er gebeurt en dat als het ware terug te geven. En dat is precies wat een scheidsrechter doet.

De vier types en ondernemerschap

Het is dus belangrijk om je bedrijf zo in te richten dat jij je energie kunt inzetten op een manier die past bij jouw type. Dan komen namelijk ook jouw kwaliteiten het beste tot hun recht.

Zorg er daarnaast voor dat je weet voor wie je dat wilt doen. Want alleen het kennen van je type is niet voldoende om ook klanten te krijgen. 

Naar wie wil jij de bal werpen? 

Als Manifestor kun je enorm veel impact hebben, maar dan moet je wel weten op wie jij die impact dan wil hebben. Met andere woorden: naar wie wil jij als ‘pitcher’ de bal werpen?

Heb je dat niet helder, dan kun je wel initiatieven nemen, maar dan gooi je 'de bal' willekeurig alle kanten op. Dan is het voor anderen niet duidelijk waarvoor ze bij jou terecht kunnen en dan heb je dus ook geen impact. 

Sla jij lukraak iedere bal die naar je toekomt? 

Als (Manifesting) Generator trek je van nature mensen en kansen aan, zoals in een sofbalwedstrijd de bal ook als vanzelf bij jou terecht komt.

Dat betekent dat het voor jou belangrijk is dat je weet welke bal je wilt raken of vangen en dat je dus niet lukraak iedere bal slaat of vangt die langskomt.

Dit is namelijk wat veel (Manifesting) Generators doen. Die reageren op alles wat er op hen afkomt, waardoor ze steeds iets anders doen met hun bedrijf voor steeds weer andere doelgroepen.

Dit kan bij potentiële klanten zorgen voor verwarring over wat je precies doet en voor wie, waardoor mensen niet van je kopen.

Wie wil jij coachen? 

Als Projector ben je een geweldige coach, maar weet je ook wie je wilt coachen? Welke sport beoefenen ze? Is dat softbal of juist een hele andere sport?

En weet je ook welk niveau je wilt coachen? Als je droomt van het coachen van olympische atleten, moet je in je marketing niet praten alsof je de plaatselijke jeugd coacht. 

Als je dat zelf niet scherp (genoeg) hebt en niet in je marketing laat zien, is dat voor anderen al helemaal niet duidelijk. Dan word je niet herkend en dan weten mensen dus ook niet waarvoor ze jou kunnen uitnodigen. 

Op welke plek sta jij?

Als Reflector is het belangrijk dat jij op de juiste plek staat. Jij bent de ‘scheidsrechter’. Jij observeert en weerspiegelt. Jij laat zien wat werkt en wat niet.

Is dat de rol die je nu hebt bij je klanten? Is dat waarvoor mensen, teams en organisaties je nu kunnen inhuren? Want als jij dat in je marketing niet laat zien, weten mensen ook niet dat ze daarvoor bij jou terecht kunnen.

Laat zien welke rol jij voor wie hebt

Zorg dus dat je een bedrijf hebt dat past bij wie jij bent. Dus een bedrijf waarin jij jouw kwaliteiten kunt inzetten. En zorg er niet alleen voor dat je weet voor wie je dat wilt doen, maar laat dat ook in je marketing zien. Zodat voor anderen duidelijk is waarvoor ze bij jou terecht kunnen. 

En ben je benieuwd hoe Human Design je daarbij kan helpen? Kom dan naar de workshop Human Design voor ondernemers. Je bent van harte welkom om een keer aan te schuiven. 


Vorige
Vorige

De kwaliteiten van de verbinder

Volgende
Volgende

Heb jij ook een open hoofd?