De kwaliteiten van de verbinder

Een legopoppetje als metafoor voor het Ondermersprofiel van de verbinder

Ben je iemand die in een gesprek regelmatig tegen zijn gesprekspartner iets zegt als: “Als ik jou zo hoor, zou je dit boek eens moeten lezen”. Of: “Weet je met wie jij eens moet gaan praten? Met die-en-die!”.

Dan ben jij vast ook iemand die al veel mensen aan een baan heeft geholpen of aan een opdracht. Omdat je het leuk vindt om mensen met elkaar in contact te brengen.

Mocht je dit herkennen, dan is de kans groot dat je jezelf herkent in het ondernemersprofiel van de ‘Verbinder’.

De Verbinder

Tabel de 12 ondernemersprofielen

In totaal zijn er 12 verschillende ondernemersprofielen. Ieder profiel bestaat uit twee elementen:

  1. Jouw natuurlijke stijl.

  2. Jouw natuurlijke overtuigingskracht.

Zoals je in de afbeelding kunt zien, is een van de natuurlijke stijlen die van de Verbinder.

De Verbinder verbindt

Een Verbinder is iemand die niets liever doet dan mensen met elkaar in contact brengen. Of mensen op kennis attenderen. Dit is iets wat ze van nature doen. 

Verbinders zijn generalisten

Verbinders zijn leergierig en hebben een brede interesse. Ze lezen veel boeken en kopen vaak al een nieuw boek voordat ze het vorige boek uit hebben. Ook volgen ze vaak cursussen en opleidingen.

Ze weten daardoor van heel veel ‘een beetje’.

Het zijn dus generalisten en hebben daardoor vaak het gevoel dat ze nergens écht verstand van hebben. Hierdoor vinden ze het lastig om zichzelf te verkopen, terwijl ze er dus geen moeite mee hebben om anderen te verkopen.

Verbinders kunnen niet kiezen

Omdat ze een brede interesse hebben, vinden ze het ook lastig om te kiezen. Ze willen niet kiezen voor één doelgroep of voor één vak. Dat vinden ze veel te saai. Ze houden van afwisseling.

De kwaliteiten van de verbinder

Mocht je bovenstaande herkennen, weet dan dat er ook heel veel kwaliteiten aan die Verbinder in jou zitten. Want veel Verbinders zien alleen de 'nadelen'. 

Verbinders zijn ondernemers die snel verbanden zien. Verbanden die anderen niet zien, waardoor ze mensen een nieuw perpectief kunnen bieden.

Volgens Verbinders is ook  'alles met alles' verbonden. Het zal je dan waarschijnlijk ook niet verbazen dat ondernemers die systemisch werken zich vrijwel altijd in het ondernemersprofiel van de Verbinder herkennen. 

Doordat Verbinders die verbanden zien, komen ze ook vaak met voor hun klanten verrassende oplossingen. Zelf vinden ze die oplossingen overigens niet zo verrassend (maar geloof me: dat zijn ze wel).

Verbinders kunnen de dingen ook van verschillende kanten bekijken. Hierdoor kunnen zij ook anderen meerdere kanten van iets laten zien. Het is niet voor niets dat zoveel mediators zich herkennen in het ondernemersprofiel van de Verbinder. 

Speelt er ergens al langere tijd een probleem, en wordt maar niet duidelijk waardoor dat precies komt? Haal er dan een Verbinder bij. Zij kunnen namelijk snel de rode draad zien, ergens de essentie uithalen of de vinger op de zere plek leggen. 

Kortom, als Verbinder heb je allemaal geweldige kwaliteiten waar jouw klanten veel profijt van hebben!

Je hoeft niet te kiezen

Als Verbinder heb je dus kwaliteiten die de andere ondernemersprofielen niet hebben. En het mooie is, voor dat niet kunnen kiezen is ook een oplossing.

Want ja, je zult als ondernemer duidelijk moeten maken waarvoor mensen bij jou terecht kunnen. Maar dat betekent niet dat je moet kiezen voor één doelgroep of één vak.

Wat voor ondernemers met het ondernemersprofiel van de Verbinder belangrijk is, is dat hun bedrijf ‘van buiten smal' is. Die duidelijke focus zorgt ervoor dat mensen snappen waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Tegelijkertijd is het belangrijk dat je bedrijf 'van binnen lekker breed' is, zodat jij verschillende dingen kunt blijven doen en het dus niet saai voor je wordt. 

Ik snap dat dit nog wat vaag klinkt. Daarom vind je in ons e-book ‘Wat is een Paraplu?’ concrete voorbeelden. Je kunt het gratis downloaden

Lees daarin de verhalen van Marjolein en Janneke. Zij doen beiden veel verschillende dingen met hun bedrijf, maar door de heldere focus snap je toch waarvoor je bij ze terecht kunt.

Wil jij ook zo'n heldere focus met je bedrijf? Ik maak graag een Paraplu met je. Kijk op www.ontwerpeenparaplu.nl voor meer informatie over dit traject.

En ken je je ondernemersprofiel nog niet en wil je weten wat jouw ondernemersprofiel is en wat je hier concreet in je bedrijf en marketing mee kunt? Je bent uiteraard van harte welkom in de workshop die ik daarover geef. 


Vorige
Vorige

Selma klaar? Bakken maar!

Volgende
Volgende

Honkbal en de vier types van Human Design