De invloed van jouw Publieke Rol op je marketing

Vrouw op een podium. Als metafoor voor human design en marketing.

Human Design is ‘hot’. Dus grote kans dat je er wel eens van gehoord of over gelezen hebt. Of misschien heb je al eens een reading gehad.
 
Het laat zien wie je bent. En ben je net als onze klanten, dan hou je daarvan. Dan vind je het leuk om jezelf en anderen nog beter te begrijpen.

Human Design wordt ook wel je blauwdruk genoemd. Jouw design wordt vastgesteld op basis van je geboortegegevens en geeft je jouw eigen ‘handleiding’.

Van oorsprong is Human Design esoterisch. Het is gericht op de-conditionering. Op zijn wie je bent en te leven volgens je oorsprong.

Human Design voor ondernemers 

Er is ook een zakelijke variant: BG5. Deze is ontwikkeld door de grondlegger van Human Design. BG5 gebruikt dezelfde chart, maar de termen zijn anders. Praktischer.

Ben je nieuwsgierig hoe jouw chart eruit ziet? Die kun je gratis opvragen via deze link: Download je Human Design Chart

Het fijne aan BG5 is dat het je als ondernemer concrete handvatten geeft, bijvoorbeeld voor je marketing. Het helpt je om in je marketing dichtbij jezelf te blijven én klanten te krijgen. Vandaar dat wij er zo enthousiast over zijn.

De vier types 

Mocht je Human Design al een beetje kennen, dan is de kans groot dat je wel eens van de vier types hebt gehoord:

  1. Manifestor

  2. Reflector

  3. Projector

  4. (Manifesting) Generator.

De types zijn namelijk het meest bekende onderdeel van Human Design.
 
Toch is het als ondernemer minstens zo interessant om te weten wat jouw ‘Publieke Rol’ is.

Jouw Publieke Rol

Jouw Publieke Rol wordt uitgedrukt in twee getallen.

Heb je je chart al eens gedownload, dan vind je die twee getallen op je chart achter 'profile'.

Op de afbeelding zie je de chart van Selma. Rechtsboven zie je haar Publieke Rol. Achter 'profile' zie je 4/1.

Op jouw chart staan ook twee getallen, dit zijn getallen tussen de 1-6. 

Wat is je Publieke Rol? 

Je Publieke Rol is een archetype en wordt ook wel je ‘kostuum’ genoemd. Het zegt iets over wie jij bent. Of nog specifieker: over de impact die jij op anderen hebt en hoe anderen jou zien.
 
Daardoor is je Publieke Rol ook van invloed op de manier waarop jij het beste aan marketing kunt doen. Want je wilt als ondernemer in je marketing laten zien wie jij bent.
 
Marketing is bovendien een voorproefje van wat mensen van je kunnen verwachten als ze eenmaal klant van je zijn. Dus is het belangrijk dat jouw marketing overeenkomt met de manier waarop jij impact op anderen hebt en hoe mensen jou zien.

De zes verschillende archetypes 

Iedere Publieke Rol bestaat uit 2 getallen (tussen de 1-6). En ieder getal staat voor een ander archetype: 

  1. Autoriteit

  2. Natuurtalent

  3. Pionier

  4. Beïnvoeder

  5. Uitdrager

  6. Leider

We snappen dat je nieuwsgierig bent waar ieder archetype voor staat én naar de marketing van ieder archetype. Daarom vind je hieronder een korte omschrijving per archetype.
 
(En pak dus even je eigen chart erbij om te zien welke twee getallen in jouw Publieke Rol staan.)

1 - Autoriteit  

De 1 is altijd aan het leren. Het zijn onderzoekers. Ze vinden het heerlijk om te studeren en zich ergens in te verdiepen. Ook leren ze door het gedrag van anderen te observeren.
 
Heb je een 1 in je Publieke Rol, dan heb je veel kennis. Daarom word jij door anderen als autoriteit of expert gezien. En dat betekent dat het belangrijk is dat jij in je marketing laat zien dat je een autoriteit bent.

2 - Natuurtalent

De 2 is iemand met natuurlijke gaven. Iemand die ergens uitzonderlijk goed in is. Dat klinkt natuurlijk heerlijk (want welke ondernemer wil nou geen natuurtalent zijn?), maar er zit ook een (groot) nadeel aan een 2 in je Publieke Rol: je ziet zelf niet wat jouw talent is.
  
Je hebt daarom anderen nodig die zien wat jouw talent is. Want zij zien het wel. Sterker nog, dat is juist waarom mensen klant van jou worden. Het is dus niet alleen belangrijk om goed naar je klanten te luisteren wat zij als jouw talent zien, maar dus ook om dat talent in je marketing te laten zien.

3 - Pionier  

Ondernemers met een 3 in hun Publieke Rol leren door vallen en opstaan. Hun hele leven lang. Ze blijven vallen, maar staan ook altijd weer op. Ze gaan van experiment naar experiment en proberen iets altijd eerst zélf uit.   
 
Heb je een 3 in je Publieke Rol dan ontdek je al doende wat werkt en wat niet werkt. Dit is waarom de 3 ook de ‘pionier’ wordt genoemd. Het is dus belangrijk dat jij in je marketing laat zien wat je ontdekt hebt.

4 - Beïnvloeder  

De 4 is iemand met een groot hart. Ze zijn van nature sociaal. Ze brengen mensen samen en brengen kennis naar hun netwerk. Vandaar 'beïnvloeder'. Als 4 beïnvloedt je je netwerk. 
 
Als 4 is het daarom belangrijk dat je aandacht besteedt aan je netwerk, want daar komen de kansen voor je bedrijf vandaan. Mensen kopen namelijk van jou omdat ze (het gevoel hebben dat ze) je kennen. Laat jezelf dus zien en geef aandacht aan de mensen die je kent.

5 - Uitdrager  

De 5 is iemand die anderen wil helpen en iets voor het collectief wil betekenen. Ze zijn ondersteunend en echte probleemoplossers. Hun oplossingen zijn vernieuwend (zeker in de ogen van anderen). Vandaar ook ‘uitdrager’. Het is de rol van de 5 om deze oplossingen uit te dragen. 
 
De oplossingen van de 5 zijn ook praktisch en dat is ook waarom mensen van de 5 kopen. Dus laat in je marketing niet alleen je vernieuwende, maar juist ook je praktische kant zien.

6 - Leider  

De 6 is iemand die door anderen gezien wordt als een rolmodel. Door wie ze zijn, wat ze doen en zeggen laten ze ons zien dat je authentiek kunt en mag zijn. Ze zijn hierin een voorbeeld voor anderen en dat maakt hen een leider.
 
Dus ben je een 6, dan is het belangrijk dat jij in je marketing je authenticiteit laat zien, want daarmee geef je anderen toestemming om ook authentiek te zijn. En dat is waarom mensen van jou kopen.

Doen wat bij jou hoort 

Zorg dus dat je marketing in lijn is met jouw Publieke Rol. Zodat je niet alleen doet wat bij jou hoort, maar je ook laat zien wie je bent.
 
En wil je weten hoe je dat doet? Kom dan naar de workshop Human Design voor ondernemers. Want daarin gaan we dieper in op de Publieke Rollen en hun marketing. Maar dat niet alleen: we geven je ook – per Publieke Rol - praktische en direct toepasbare marketingtips.
 
Kijk voor meer informatie over deze workshop op Human Design voor ondernemers.


Vorige
Vorige

Heb jij ook een open hoofd?

Volgende
Volgende

Het voordeel en de nadelen van vroegboekkorting