De 4 soorten marketinguitingen die er zijn

Een verkeersbod met het getal vier. Omdat we vier verschillende marketinguitingen zijn. Door Selma Foeken, marketingcoach voor trainers en coaches.

Er zijn ongelooflijk veel marketingvormen waar je als trainer of coach uit kunt kiezen. Je kunt bijvoorbeeld een nieuwsbrief versturen, artikelen schrijven, een podcast opnemen, social media updates doen, video's maken... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar dan ben je er nog niet. Want heb je je vorm gekozen, dan moet je vervolgens bepalen wat je dan precies zegt of laat zien, of waar je over schrijft. Oftewel: wat wordt dan je marketinguiting?

Vier soorten marketinguitingen

Voor welke vorm je ook kiest, je zou kunnen zeggen dat er grofweg vier verschillende manieren zijn waarop je deze vorm kunt inzetten. Je kunt:

  1. Tips geven

  2. Verleiden

  3. Overtuigen

  4. Helderheid geven

Iedere uiting heeft een ander effect

Als trainer en/of coach ben je ongetwijfeld bekend met de uitdrukking 'Gedrag roept gedrag op'. Ook je marketinguiting roept bij de ontvanger een bepaald gedrag op.

Dat betekent dus ook dat je met iedere uiting een ander type klant aanspreekt. En dat is goed om te weten. Want als trainer en/of coach wil je met je uiting natuurlijk wel de klanten aantrekken die bij jou en je werkwijze passen. Dus is het belangrijk dat je voor de juiste marketinguiting kiest.

Tips geven

Het geven van tips is een veel gebruikte marketinguiting. Internet staat er vol mee. En laten we eerlijk zijn: tips krijgen is fijn. Ik kijk regelmatig even op Youtube hoe ik iets moet doen (zoek maar eens op ‘How to…’ en je vindt over ieder onderwerp wel een handige instructievideo).

Door het geven van tips laat je als ondernemer zien dat jij weet hoe iets moet.

Stel je bent presentatietrainer. Dan kun je bijvoorbeeld een artikel schrijven met 10 tips voor een spetterende opening. Of een video maken met tips over een goede lichaamshouding.

Tips geven past heel goed bij ondernemers die hun klanten vaardigheden leren.

Klanten willen nou eenmaal vaardigheden leren van iemand die verstand van zaken heeft. En met het geven van tips laat jij zien dat je precies weet hoe iets moet.

Je geeft feitelijk in je uiting al instructies. En je spreekt daarmee het type klant aan dat van jou wil horen hoe hij iets moet doen. Het type klant dat instructies wil krijgen en dus goed bij trainers en coaches met het ondernemersprofiel van de ‘Goeroe’ past.

Verleiden

Kies je ervoor om in je marketinguiting te verleiden, dan wil je dat de ontvanger direct na het lezen, zien en/of horen van de uiting in actie komt. Dat hij zich ergens voor aanmeldt. Of direct van je koopt.

Deze marketinguiting is dus gericht op conversie.

Er zijn veel verschillende manieren waarop je kunt verleiden. Als presentatietrainer kun je dan bijvoorbeeld zeggen: In dit webinar ontdek je de 3 geheimen voor een succesvolle afronding van je presentatie. Maar je kunt bijvoorbeeld ook (vroegboek)kortingen geven en grote beloftes doen.

Het effect van deze uiting kán zijn dat de ontvanger in actie komt. Het type klant dat in actie komt, kan zeer divers zijn. Die kan intrinsiek gemotiveerd zijn, maar je loopt ook de kans dat je klanten aantrekt die puur op het koopje afkomen. Of die bang zijn iets mis te lopen. Of die alleen op de (grote) belofte afkomen.

Je kunt dus ook klanten aantrekken die minder gemotiveerd zijn.

Klanten die puur voor het koopje zijn gegaan. Of klanten die een quick fix verwachten. Of die door jou aan de hand genomen willen worden en precies willen weten wat zij moeten doen om het beloofde resultaat te halen.

Verleiden werkt. Wij mensen zijn nou eenmaal gevoelig voor verleidingsacties. Dus in principe kan iedere ondernemer het inzetten. Gezien het type klant dat je er (ook) mee aantrekt, werkt het vooral goed voor ondernemers die hun klanten graag aan de hand nemen, instructies geven en/of een quick fix verkopen.

Verleiden past dus bij ondernemers met het ondernemersprofiel van de ‘Goeroe’.

Verkoop jij een dienst waarin jouw klanten ook naar zichzelf moeten kijken? En is het daarom belangrijk dat jouw klanten zelfreflecterend vermogen hebben? Kortom, ben jij een trainer of coach met het ondernemersprofiel van de ‘Empowermentor’? Dan kun je dus beter niet verleiden.

In onderstaand overzicht zie je de verschillen tussen marketing door verleiden en Intrinsiek Marketing. Bij Intrinsiek Marketing maak je geen gebruik van verleidingstechnieken en trek je dus een ander type klant aan. Het type klant dat bij het ondernemersprofiel van de Empowermentor past.

Verleiden - Intrinsiek Marketing

Je kunt het overzicht downloaden door op de afbeelding te klikken. Gratis. Je hoeft dus ook geen e-mailadres achter te laten.

Overtuigen

Je kunt er ook voor kiezen om in je marketinguiting de ontvanger ervan te overtuigen dat zijn huidige gedrag niet goed is. Denk aan een uiting als: Waarom je nooit Powerpoint moet gebruiken als je een presentatie geeft. Of: Waarom je als ondernemer veel geld laat liggen als je geen presentaties geeft.

Overtuigen roept vaak veel reacties op. De reacties kunnen zeer positief zijn, van mensen die het met je eens zijn, tot zeer negatief, van mensen die het (totaal) niet met je eens zijn. Al naar gelang hoe stellig jij in je uiting bent.

Overtuigen kan dus weerstand oproepen.

Als jij wel eens hebt geprobeerd om iemand te overtuigen (of ongevraagd advies hebt gegeven), dan weet je ongetwijfeld uit ervaring dat niet iedereen daarvoor open staat. En dat mensen als reactie kunnen gaan ‘terugduwen’.

Overtuigen kan ook angst oproepen. “Oh jee, ik laat geld liggen als ik geen presentaties geef” (als reactie op de uiting uit het voorbeeld). En mensen kunnen ook om die reden klant van je worden. Ze willen dan niet zozeer de vaardigheid leren, maar ze worden klant omdat ze bang zijn dat ze anders iets mislopen.

Met overtuigen laat je zien wat jouw mening is. Wat jij ergens van vindt. En waarom jij dat vindt. En vooral waarom jij vindt dat het gedrag van je potentiële klant moet veranderen.

Het moet vooral bij jou als persoon passen om op deze manier te communiceren. En het is dus goed om je te realiseren dat je er klanten mee kunt aantrekken die van je kopen omdat ze bang zijn anders iets mis te lopen.

Helderheid geven

Geef je helderheid, dan leg je iets uit. Hoe iets komt. Wat de oorzaak is. Je vertelt in je marketinguiting dus over het onderliggende principe. Denk dan aan teksten als: Hoe het komt dat presenteren zo spannend is. Of: Waarom je de eerste minuten van je presentatie het liefst wil wegrennen.

Doordat je uitlegt hoe iets komt, gaan de ontvanger zichzelf en/of hun eigen gedrag beter snappen. Na het zien van je helderheidgevende video weet de kijker: “Aha, zo zit het. Daardoor komt het". Ze realiseren zich: "Ik ben niet gek. Het is heel normaal dat ik dit denk en/of voel!”.

Uitingen waarin je helderheid geeft zijn voor de ontvanger daardoor vaak empowerend.

Deze uitingen geven zelfvertrouwen. Omdat je laat zien dat je het huidige gedrag van je potentiële klanten snapt, toon je daarmee ook begrip voor hen. En daarmee krijgen je potentiële klanten ook meer vertrouwen in jou.

Dit soort marketinguitingen passen daarom heel goed bij coaches.

Want voor coaches is het essentieel dat potentiële klanten vertrouwen hebben. In jou én in zichzelf. Ze krijgen door dit type marketinguitingen namelijk het vertrouwen dat ze in staat zijn hun gedrag te veranderen.

Helderheid geven past ook goed bij trainers.

Zeker als je als trainer weet dat jouw potentiële klanten weinig vertrouwen hebben in zichzelf. Als ze twijfelen of ze de vaardigheid die jij hun kunt leren, zich ook eigen kunnen maken. Dan kun je helderheidgevende uitingen goed afwisselen met uitingen waarin je tips geeft.

Helderheid geven is een onderdeel van Intrinsiek Marketing. Mocht je meer willen weten over helderheid geven: in het artikel 'Wat is helderheidgevend schrijven?' ga ik hier dieper op in.

Kies bewust

Voor welke van de vier marketinguitingen je ook kiest: bedenk steeds goed of de uiting past bij jouw dienst, je manier van werken en je ondernemersprofiel. Zodat je er de juiste potentiële klanten mee aanspreekt.

Want iedere marketinguiting heeft een ander effect op degene die het leest, ziet en/of hoort. En je wil als ondernemer natuurlijk wel graag de juiste potentiële klanten aanspreken met je marketing.


Vorige
Vorige

Ik durf niet. Ik kan het toch niet leren...

Volgende
Volgende

Die lastige vraag: "Wat doe jij precies?"