Wie van de drie?

Drie wasknijpers. Als metafoor voor 3 websiteteksten van coaches. Door marketingcoach Selma Foeken.

Het is typisch een uitstelklus: het (her)schrijven van je websiteteksten. Zo'n klus die je maar voor je uitschuift. Of waar je misschien (al meerdere keren) aan begonnen bent, maar niet afmaakt.

Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is: je teksten (her)schrijven kost veel tijd. Maar ik kan je misschien wel helpen. Met voorbeelden van websiteteksten van drie verschillende coaches. Je vindt ze in dit artikel.

Stel je het volgende eens voor

Voordat ik je de drie voorbeelden laat zien, wil ik je vragen je het volgende voor te stellen (dit helpt je namelijk bij het bekijken van de verschillende teksten): Stel, je bent gescheiden en moeder van twee kinderen. Je hebt inmiddels een nieuwe relatie en ook je nieuwe partner heeft kinderen. Die zijn om het weekend bij jullie. En samen hebben jullie sinds kort ook een kind.

Je bent dus moeder in een samengesteld gezin.En stel dat je dit best lastig vindt. Het geregel dat daarbij komt kijken. Jouw ex en zijn ex waar je rekening mee moet houden. Je man die een ander idee over opvoeden heeft dan jij. En ook je ex die daar weer anders over denkt.

En stel dat je je best doet om met iedereen rekening te houden, maar daardoor vaak op je tandvlees loopt. Dat je steeds vaker denkt: “Wie zorgt er eigenlijk voor mij?”. Dat je moe bent. Waardoor het ook op je werk minder lekker loopt. En dat je vriendinnen steeds vaker zeggen dat het tijd wordt dat je eens aan jezelf gaat denken.

Heb je een beeld van hoe je leven er dan uitziet en hoe je je dan voelt?

Je gaat op zoek naar een coach

Stel nu dat je naar je vriendinnen luistert en op zoek gaat naar een coach. Je googelt en komt op de websites van drie verschillende coaches terecht. Met welke van deze drie coaches zou jij – als je die moeder uit dat samengestelde gezin was – kiezen?

Je vindt (een gedeelte van) de tekst die op hun homepages staat via deze link: Homepages van drie verschillende coaches.

Voor wie heb je gekozen?

En? Welke coach is het geworden? De kans is groot dat je voor ‘coach 3’ hebt gekozen. Want dat is wat de meeste mensen zeggen als ik ze deze drie teksten voorleg.

Waarom deze coach?

De reden dat de meeste mensen voor coach 3 kiezen is omdat een moeder uit een samengesteld gezin zichzelf het meest in de tekst van deze coach zal herkennen. Want deze tekst gaat over haar. Het is zelfs alsof deze tekst speciaal voor haar is geschreven.

Coach 3 laat in haar teksten zien dat ze haar potentiële klanten begrijpt. Doordat ze precies omschrijft waar haar potentiële klanten tegenaan lopen. Daardoor denkt een potentiële klant die haar website bezoekt al snel: "Dit gaat over mij! Zij snapt mij!".

De kans is dus groot dat als een moeder uit het samengestelde gezin moet kiezen tussen deze drie coaches, ze als eerste contact opneemt met coach 3. En als er een klik is ook klant van deze coach zal worden.

Wat overigens niet wil zeggen dat coach 1 & 2 haar niet goed kunnen helpen. De moeder in het samengestelde gezin zal zichzelf alleen minder snel in de teksten op hun websites herkennen.

Wat staat er op jouw website?

Kijk nu eens naar de teksten op je eigen website. Wat zeg jij op je website? Want op de websites van de meeste trainers en coaches zie ik wat coach 1 en 2 op hun website zeggen.

Coach 1

Deze coach heeft het in haar tekst vooral over zichzelf. Hoe lang ze al als coach werkt, hoe ze werkt, waarmee ze werkt en waar ze in gelooft.

Ik zie veel ondernemers dit doen. En ik snap ook wel waarom. Veel ondernemers denken namelijk dat je op je website moet laten zien hoe goed je bent om aan klanten te komen. En dat dit betekent dat je het op je website vooral over jezelf moet hebben.Terwijl klanten juist op zoek zijn naar iemand die hen begrijpt. En dat je je klanten begrijpt laat je zien door het over je klant te hebben (zoals ook coach 3 doet). En dus juist niet over jezelf.

Daarnaast gebruikt coach 1 veel 'coachtaal'. Ze heeft het bijvoorbeeld over ‘potentieel’ en de ‘eigen kracht van mensen’.

Ook dit zie ik op de websites van veel ondernemers. Ze gebruiken vaak vakjargon (coach- en trainerstaal). De vraag is echter of potentiële klanten zichzelf dan herkennen. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit iemand horen zeggen: ”Ik baal er zo van, ik leef mijn potentie helemaal niet. Ik ga op zoek naar een coach die me daarbij kan helpen!”. ;-)

Gebruik dus niet je eigen woorden als je het probleem omschrijft waar jij een oplossing voor hebt. Doe dit in de woorden die jouw klant zelf gebruikt om zijn probleem te omschrijven. Klanttaal noem ik dit. Want dan herkent een potentiële klant zichzelf wél.

Coach 2

Deze coach houdt de vragen waarmee je bij haar terecht kunt lekker breed. Ook dit zie ik veel trainers en coaches op hun website doen. En ook dat snap ik. Want door het breed en algemeen te houden, heb je als ondernemer het idee dat je daarmee veel verschillende doelgroepen aanspreekt. En dus meer kans op klanten hebt.

Tenminste, dat denk je. De vraag is namelijk of mensen zichzelf dan wel voldoende herkennen. Want hoe algemener je de teksten op je website maakt, hoe minder mensen zichzelf erin zullen herkennen.

Feitelijk kan deze coach de moeder van het samengestelde gezin helpen. Het is alleen de vraag of de moeder dit zelf ook doorheeft als ze deze teksten leest. Ik denk van niet.

Maak je teksten dus niet te algemeen en te abstract, maar wees specifiek. Maak een keuze. Welke mensen en/of organisaties met welke vragen kun jij helpen? Zet dat op je website.

Ja maar dat lijkt me saai!

Grote kans dat je nu denkt: "Ik snap dat ik moet kiezen voor een duidelijke doelgroep zoals ook coach 3 heeft gedaan, maar dat lijkt me veel te saai!".

De vraag is echter of je net zo'n keuze moet maken als coach 3 heeft gedaan. Waar het om gaat is dat het voor anderen duidelijk wordt waarvoor ze bij jou moeten zijn. De focus die coach 3 heeft gekozen is heel duidelijk. Zo'n heldere focus is lekker, want iedereen die haar website bezoekt snapt meteen wie je naar haar kan doorsturen. Dus kun je kiezen, doe dat dan ook.

Maar er zijn ook ondernemers die zo'n keuze niet kunnen maken. Omdat ze zich op verschillende doelgroepen willen richten. Of omdat ze verschillende soorten diensten willen aanbieden. Toch kun je ook dan een heldere focus met je bedrijf hebben. Je kunt namelijk ook voor een bepaald thema kiezen of voor een bepaalde problematiek.

Kijk maar eens naar de verhalen van Janneke, Marjolein en Maartje in mijn e-book ’Wat is een Paraplu?’. Ze hebben alle drie meerdere doelgroepen, bieden (zeer) uiteenlopende diensten aan en hebben toch een duidelijke focus met hun bedrijf.

e-book Wat is een Paraplu van marketingcoach Selma Foeken

E-book ‘Wat is een Paraplu?’

Je kunt het e-book downloaden op deze pagina: ‘Wat is een Paraplu?’. Gratis. Je hoeft dus geen e-mailadres achter te laten om toegang tot het e-book te krijgen.

Nog geen heldere focus met je bedrijf?

Wil je eindelijk eens de teksten voor je website gaan schrijven, maar heb je nog geen heldere focus met je bedrijf? Oftewel: kun je niet aangeven welke mensen en/of organisaties met welke vragen bij jou terecht kunnen? En kun je je visie niet helder formuleren? Laten we dan samen een Paraplu gaan maken.

Ik begeleid je tijdens dit traject ook bij het schrijven van je websiteteksten. Op deze pagina vind je meer informatie over het 1-op-1 Paraplutraject.


Vorige
Vorige

Wat is helderheidgevend schrijven?

Volgende
Volgende

Waarom we het als ondernemer zo lastig vinden om zichtbaar te zijn