Waarom ben je er toch gevoelig voor?

Wortels. Als metafoor voor de marketing waar trainers en coaches toch gevoelig voor zijn. Artikel van marketingcoach Selma Foeken.

Ze komen regelmatig langs in je tijdlijn. De berichten van businesscoaches. Over de geheimen van succes. Over hoe je met gemak tonnen kunt verdienen. En hoe je moeiteloos aan klanten komt.

Je krijgt jeuk van deze berichten. En toch…Toch merk je dat je ze wel eens leest, af en toe doorklikt en je soms afvraagt of die geheimen jou misschien toch kunnen helpen. Daarom heb je je ook wel eens aangemeld voor een gratis webinar. En overweeg je stiekem wel eens om klant te worden.

Hoe komt het toch dat je jeuk van deze boodschappen krijgt en er tegelijkertijd ook gevoelig voor bent?

Dat komt door je motivatie en de onzekerheid die je als ondernemer hebt.

Je bent niet intrinsiek gemotiveerd

Als je bent zoals de meeste trainers en coaches ben je niet intrinsiek gemotiveerd om marketing te leren. Natuurlijk, je weet dat je aan marketing moet doen, je bent nou eenmaal ondernemer, maar heb je zin om aan marketing te doen? Als je heel eerlijk bent: niet echt. Dus heb je zin om te leren hoe je dat moet doen? Ook niet echt.

Niet dat je niet leergierig bent, integendeel. Je vindt het geweldig om nieuwe dingen te leren. Je koopt regelmatig nieuwe boeken over je vak en volgt heel graag cursussen en opleidingen om een betere trainer of coach te worden.

Je bent dus wél intrinsiek gemotiveerd om vakgerelateerde opleidingen te volgen. Sterker nog, je hebt waarschijnlijk alweer een paar cursussen en opleidingen op je verlanglijstje staan. Maar ik weet zeker: daar staat de cursus marketing niet op.

Marketing is een 'je moet nou eenmaal-dienst'

Businesscoaches verkopen dus een dienst die voor jou een ‘je moet nou eenmaal-dienst’ is. Je moet nou eenmaal aan marketing doen als je ondernemer bent. Je bent dus extrinsiek gemotiveerd om te leren hoe je aan marketing doet. En dat verklaart ook waarom jij zo gevoelig bent voor hun boodschappen.

Er is een wortel nodig

Voor diensten waarvoor we extrinsiek gemotiveerd zijn, komen we namelijk pas in beweging als ons een flinke ‘wortel’ wordt voorgehouden. Want uit onszelf kopen we deze diensten niet. Dat doen we pas als het resultaat super aantrekkelijk voor ons is of als we een flinke korting krijgen. En als we er dan ook nog eens weinig moeite voor hoeven te doen om het beloofde resultaat te bereiken, wordt de dienst nog aantrekkelijker.

Daarom klinken die boodschappen zo verleidelijk voor je. Moeiteloos 10.000 euro per maand omzetten. Dat wil jij wel! Lekker weinig tijd aan je marketing besteden en toch klanten krijgen.

Natuurlijk, je doet het niet voor het geld en je hoeft ook echt geen tonnen of een miljoen te verdienen zoals sommige businesscoaches. Met een klein beetje van het succes van deze businesscoaches ben jij al dik tevreden. Vandaar dat je stiekem toch ook wel nieuwsgierig bent naar hun geheimen.

Je vindt de onzekerheid van ondernemen lastig

Daarnaast is er nog een andere reden dat je gevoelig bent voor de boodschappen van businesscoaches. Omdat je ondernemer bent, ben je namelijk gevoelig voor de angstmarketing die ze inzetten.

Als ondernemer weet je nooit precies hoeveel omzet je gaat maken. Dat is ieder jaar weer anders. En misschien weet je zelfs niet eens hoeveel omzet je de komende maand(en) gaat maken.

Je inkomen is dus onzeker. En dat roept bij veel ondernemers onrust op. Zeker als je kostwinner bent en/of je met je omzet een belangrijke bijdrage aan het gezinsinkomen levert, kun je je daar soms enorm veel zorgen over maken.

Je wordt in de pijn gezet

En wat doen de businesscoaches: die zetten jou even stevig in de pijn. Ze maken de inkomenszorgen die je hebt in hun uitingen veel groter dan ze misschien op dit moment zijn. Ze gaan bewust even in jouw ‘pijn roeren’. Ze houden jou je grootste angst voor: helemaal geen inkomen hebben.

Logisch dat je daar gevoelig voor bent. Te weinig omzet maken is misschien wel datgene waar jij het vaakst wakker van ligt. Dus logisch dat jij wel in beweging wil komen als je eerst in de pijn gezet wordt en als jou vervolgens een 'wortel' wordt voorgehouden waardoor je - als je die wortel koopt - die pijn nooit meer hoeft te voelen.

Daarom klinken die boodschappen voor jou ergens ook zo aantrekkelijk, want stel je eens voor: je doet af en toe een beetje aan marketing waardoor de klanten als vanzelf op je af komen. Dan heb je geen geldzorgen meer en heb kun je ook nog eens lekker veel trainen en coachen. Heerlijk!Logisch dus dat die boodschappen je stiekem toch ook aanspreken.

Moet je het dan ook doen?

Betekent dit dat je deze technieken dan ook moet inzetten om klanten te krijgen? Want ze werken, daar weet je zelf inmiddels alles van. Je bent er gevoelig voor. Ook al heb je een hekel aan deze manier van marketing.

Dat ligt aan de motivatie van jouw klanten.

Zijn jouw klanten extrinsiek gemotiveerd?

Verkoop jij een ‘je moet nou eenmaal-dienst’? Zijn jouw klanten dus ook extrinsiek gemotiveerd? Dan is het zeker geen slecht idee om verleidingstechnieken in te zetten. Zo’n dienst is zonder deze technieken namelijk lastig te verkopen. Zeker als jouw concurrenten deze technieken wel inzetten, want dan kiezen jouw potentiële klanten toch sneller voor je concurrent.

Zijn jouw klanten intrinsiek gemotiveerd?

Verkoop jij een dienst waarvoor jouw klanten intrinsiek gemotiveerd zijn? Dan hoef je helemaal niet te verleiden. Dan kun je ook op een andere manier aan marketing doen. Intrinsiek Marketing® heb ik deze manier van marketing genoemd.

Om je een beeld te geven van de verschillen tussen marketing door verleiden en Intrinsiek Marketing heb ik op een A4 de verschillen voor je op een rijtje gezet. Dan kun je zien hoe je ook aan marketing kunt doen.

Verleiden - Intrinsiek Marketing

Je kunt het document downloaden door op het plaatje te klikken (je hoeft hiervoor geen e-mailadres achter te laten).

Je hoeft in je marketing dus geen verleidingstechnieken in te zetten. Zeker niet als je intrinsiek gemotiveerde klanten hebt.


Vorige
Vorige

Marketing is je missie uitdragen

Volgende
Volgende

Dat kan ik zelf wel