Hoe hoog is jouw drempel?

Een rode deur. Als metafoor voor de drempel die veel trainers en coaches onbewust op hun website hebben. Door Marketingcoach Selma Foeken.

Je hebt het vast ook wel eens meegemaakt. Dat je al een tijdje rondloopt met het idee: ik wil het anders. Dat je ook al weet wat je daarvoor moet doen. Dat je misschien zelfs al weet wie jou daarbij zou kunnen helpen. Maar twijfelt of je die stap moet zetten.

Omdat je het spannend vindt. Niet zo goed durft. Niet weet of je het wel kan. Of omdat je voelt dat het wel eens een grote verandering in je leven kan veroorzaken.

Herkenbaar? Dan is het goed om je te realiseren dat dit ook voor veel van jouw potentiële klanten geldt. Aan de ene kant willen ze wel, maar aan de andere kant durven ze de stap om klant van je worden niet zo goed te zetten.

Jouw dienst is spannend

Werk je als coach of therapeut, dan is jouw dienst voor veel mensen spannend. Zo spannend, dat een potentiële klant de stap om naar jou toe te gaan niet zomaar even zet.

Maar ook als je als trainer werkt, kan het voor mensen een grote stap zijn om zich voor jouw training aan te melden. Of om jou in te huren.Hoe meer een klant in jouw dienst naar zichzelf en zijn eigen gedrag moet kijken, hoe spannender het is om klant van je te worden. En hoe langer het vaak duurt voordat mensen dat ook daadwerkelijk doen.

Daar is namelijk vertrouwen voor nodig. Vertrouwen in jou en vertrouwen in zichzelf.

Wat staat er op jouw website?

Het is goed om met deze bril op je website eens te bekijken.Laat je daar voldoende zien dat je snapt dat jouw dienst voor je klanten spannend is? En misschien nog wel belangrijker: maak je daar de drempel om contact met jou op te nemen lager?

Met andere woorden: hoe uitnodigend is jouw contactpagina? Want op veel websites is deze pagina vaak een ondergeschoven kindje, terwijl het juist zo’n belangrijke pagina is.

De contactpagina

Overweegt iemand om klant van je te worden, dan is de kans groot dat hij je contactpagina bezoekt. En je wilt natuurlijk niet dat hij daar afhaakt.

Op de websites van de meeste ondernemers staan op de contactpagina alléén contactgegevens. Er staat een telefoonnummer, een e-mailadres en vaak ook een contactformulier. Meer niet.

Daarmee maak je de drempel om contact met je op te nemen niet bepaald lager. Zeker niet voor iemand die het spannend vindt om klant van je te worden. Een contactpagina met alleen contactgegevens kan namelijk allerlei vragen oproepen.

"Moet ik bellen of kan ik beter mailen?" "Wat gebeurt er als ik het contactformulier invul?" "Wanneer word ik teruggebeld als ik de voicemail inspreek?" "Mag ik ook contact opnemen als ik alleen een vraag heb?" "Wat gebeurt er als ik zeg dat ik interesse heb?". "Zit ik er dan meteen aan vast?" Etc.

Staan de antwoorden op dit soort vragen niet op die pagina, dan kan dat voor een potentiële klant een reden zijn om toch nog maar even geen contact met je op te nemen. Je dienst is al zo spannend, maar nu wordt de drempel toch echt te hoog.

Maak die drempel dus lager. Zet daarom een uitnodigende tekst op je contactpagina. Geef aan dat mensen met vragen altijd contact mogen opnemen. Geef aan wanneer je bereikbaar bent. En vertel wat er gebeurt als ze contact met je opnemen.

Laat zien dat je aardig en toegankelijk bent. Dat je jouw klanten snapt. En dat het bij jou veilig is. Daarmee maak je de kans dat mensen contact met je opnemen meteen een stuk groter. 


Vorige
Vorige

Stop met het doen van concessies

Volgende
Volgende

Potjes jam op je LinkedIn-profiel