Stop met het doen van concessies

Een foto van Selma Foeken, marketingcoach voor trainers en coaches. Onder een paraplu.

Een geslaagde training is een training waarin écht wat gebeurd is. Een training waarin kwartjes zijn gevallen en deelnemers stappen hebben gezet. Daar doe je het voor. Dat is waarom je voor het vak van trainer hebt gekozen.

Tegelijkertijd ben je ondernemer. Je bent zelfstandig ondernemer, dus zul je ook omzet moeten maken. En dus aan klanten en opdrachten zien te komen.

Dus doe je soms concessies. Je neemt een training aan die niet helemaal bij je past. Of werkt met een groep deelnemers waar je eigenlijk niet blij van wordt. Of voor een opdrachtgever die iets van je vraagt waar je niet helemaal achter staat.

Dit hoort nou eenmaal bij ondernemerschap. Denk je. Maar is dat wel zo?

Je hoeft geen concessies te doen

Ik ben van mening dat je als zelfstandige trainer geen concessies hoeft te doen. Dat je wel degelijk je geld kunt verdienen met trainingen waar je blij van wordt. Van trainingen die passen bij wie je bent en waar je voor staat. Een ‘Paraplu’ helpt je hierbij.

Wat is jouw moeiteloos briljant?

Wil je ook een 'Paraplu', dan is het allereerst belangrijk dat jouw trainingen waardevol zijn. Anders wil niemand ervoor betalen. Dus is de allereerste vraag die jij jezelf moet stellen: “Waarmee lever ik de meeste waarde?”. Met andere woorden: “Waarin ben ik moeiteloos briljant?’.

Ik geloof dat jij de meeste waarde levert met die trainingen waar jouw hart én expertise liggen. Trainingen waarin alles samenvalt wat jij ooit hebt gedaan en waarin die deelnemers zitten die jij als geen ander kent en begrijpt.

Dit zijn daardoor ook de trainingen die voor jou het allerleukst zijn om te geven. Want dit zijn de trainingen waarin jij op je best bent, waardoor er dus echt iets gebeurt. Precies waarom jij voor het vak van trainer hebt gekozen.

Het zijn ook nog eens unieke trainingen. Want er is niemand zoals jij en er is dus niemand die op jouw manier over hetzelfde onderwerp aan dezelfde deelnemers deze trainingen geeft. Dus dat maakt het commercieel gezien ook nog eens interessant om deze trainingen te geven.

Waarom het zo lastig is

Dit klinkt natuurlijk allemaal erg mooi en logisch, maar kom er maar eens achter waarmee jij de meeste waarde levert. Oftewel: wat jouw moeiteloos briljant is.

We zijn namelijk niet gewend om te zeggen waar we goed in zijn. We zien dat al snel als opschepperig en het laatste wat we willen is arrogant gevonden worden. Dus zwakken we onze talenten af als we anderen vertellen waar we goed in zijn.

Bovendien zijn er altijd mensen die hetzelfde heel goed kunnen. Of nog erger: die er nóg beter in zijn. Hoe we dat weten? Omdat we onszelf keer op keer vergelijken met anderen. En natuurlijk altijd met diegenen die ergens beter in zijn dan wij…

Maar waar je het meest ‘last’ van hebt als je scherp wilt krijgen wat jouw moeiteloos briljant is, is dat het voor jou zo ‘simpel’ en vanzelfsprekend is, dat je je niet kunt voorstellen dat anderen dat niet ook kunnen. Dat geloof je gewoon niet.

En dat is waarom je anderen nodig hebt om je moeiteloos briljant scherp te krijgen.     

Zet vandaag de eerste stap

Ben je er ook klaar mee om concessie te doen? Wil je ook een trainingsaanbod dat past bij wie je bent en waar je voor staat? Download dan ons e-book ‘Ontdek wat jij écht in de wereld wilt zetten’. Hierin vind je concrete oefeningen die je helpen om dit scherp te krijgen.

gratis e-book van marketingcoach Selma Foeken

Gratis e-book

Je kunt het e-book downloaden op deze pagina: ‘Ontdek wat jij écht in de wereld wilt zetten’. Gratis. Je hoeft dus ook geen e-mailadres achter te laten om toegang tot het e-book te krijgen.


Vorige
Vorige

Laat ze even proeven

Volgende
Volgende

Hoe hoog is jouw drempel?