Wat een idioten!

Een scooter. Als metafoor voor het weghalen van belemmerende overtuigingen. iets wat heel belangrijk is om als trainer of coach in je marketing te doen. Door marketingcoach Selma Foeken.

Wat had ik me verheugd op deze vrije dag. Even geen wekker. Ik was moe en keek ernaar uit om rustig vanuit mezelf wakker te worden. Maar helaas...

Rond half zes die ochtend besloot een groep jongeren om met hun brommers door onze straat te crossen. Niet één keer, maar meerdere keren. Keer op keer kwamen ze terug. Ruim een uur lang crossten ze door onze wijk.

Ik was niet alleen veel te vroeg klaarwakker, maar ook chagrijnig. Hoe haalden ze het in hun hoofd? Op dat tijdstip! Wat een idioten!

Afgelopen zaterdag deden ze het wéér. Nu begonnen ze zelfs al om vijf uur. Alleen vond ik het deze keer niet erg. Ik wist nu namelijk waarom ze het deden. Dat had ik gelezen in ons dorpskrantje.

Want wat blijkt: in het dorp waar ik sinds een paar jaar woon is het traditie dat jongeren op Koningsdag het hele dorp wekken door op hun brommers door de straten te crossen. Om vervolgens om 7 uur met z’n allen op het dorpsplein te gaan ontbijten.

Nu ik snap waarom ze dat doen is mijn ergernis weg. Sterker nog, ik vond het dit jaar bijna aandoenlijk hoe ze hun best deden om zoveel mogelijk lawaai te maken.

Terwijl ik in bed naar die crossende jongeren lag te luisteren, realiseerde ik me weer eens hoe oordelen over het gedrag van een ander minder worden (of zelfs verdwijnen) als je snapt wat de oorzaak is van dat gedrag.

Daarover doormijmerend (ik kon toch niet meer slapen ;-)) bedacht ik me dat dit ook geldt voor je eigen gedrag of gevoelens. Ook daar kun je een enorm oordeel over hebben. En ook dat kan minder worden als je snapt waar dat gedrag of gevoel vandaan komt.

Dit is ongetwijfeld niet nieuw voor je.

Sterker nog, de kans is groot dat jij jouw klanten in je trainingen of coachings regelmatig laat inzien waar bepaald gedrag of bepaalde gevoelens vandaan komen. Waardoor ze met meer compassie naar zichzelf of naar een ander kunnen kijken.

Mocht je dit inderdaad regelmatig doen, dan is het goed om je te realiseren dat je dit ook in een social media post kunt doen. Of bijvoorbeeld in een nieuwsbrief, video of podcast. Ook daarin kun je helderheid geven over gedrag of gevoelens die jouw klanten als negatief bestempelen.

Daarmee geef je een inzicht en inspireer je de lezer, kijker of luisteraar. Precies wat je als trainer of coach graag doet. En het mooie is: je doet dan dus hetzelfde als wat je in je trainingen of coachings ook doet, alleen heet het dan ineens marketing.

Want deel jij dit soort informatie, dan laat je daarmee zien dat jij je klanten begrijpt, waardoor je aantrekkelijk wordt voor potentiële klanten. Bovendien val je positief op, want nog maar weinig ondernemers doen dit in hun marketing. De meeste ondernemers hebben het toch voornamelijk over zichzelf of geven tips.

Neem daarom eens de tijd om de angsten van je klanten in kaart te brengen. Waar zijn ze bang voor? Of waar schamen ze zich voor? Of over welk gedrag of gevoel hebben zij een negatief oordeel?

Maak daar vervolgens eens een social media post, video of podcast over waarin je uitlegt dat het helemaal niet zo gek is dat ze dit hebben of vertelt dat ze niet de enige zijn. En geef helderheid over waar dit gedrag of gevoel vandaan komt.

Komt er niet direct iets bij je op? Neem dan na een coaching of training eens de tijd om terug te kijken. Waarover heb je in deze training of coaching uitleg gegeven? Welk inzicht heb je gegeven dat voor je coachee of deelnemer een eye-opener was? En maak daar dan eens een social media post, video of podcast over.

Want de inzichten die jij je klanten in je trainingen en coachings geeft, kun je je potentiële klanten ook in je marketing geven. Zodat ze milder naar zichzelf worden. Of naar een ander. Zoals ik nu een stuk milder ben naar de jongeren die mij ook dit jaar met Koningsdag zo idioot vroeg gewekt hebben.


Vorige
Vorige

Doen? Of niet doen?

Volgende
Volgende

Logisch dat het zo spannend is