Schrijf eens een brief

Pen en papier. Als metafoor voor een marketingactie die trainers en coaches kunnen doen. Door marketingcoach Selma Foeken.

Wil je mensen laten weten dat je voor jezelf bent begonnen of een nieuwe dienst hebt? Stuur dan eens een warme brief.

Wat is een warme brief?

Een warme brief is een brief die je naar mensen in je netwerk stuurt. Dus naar mensen die jou al kennen. Vandaar dat het een warme brief wordt genoemd. In de brief vraag je de lezer om hulp en/of om iets te doen.

Wat zet je in de brief?

Een warme brief bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Geef aan waarom je de brief stuurt. Dat is omdat je een nieuwe dienst of een nieuw bedrijf hebt.

  • Geef concreet aan wat je de lezer vraagt te doen. Dat kan zijn mensen naar je doorverwijzen, maar het kan ook zijn dat je aan hen vraagt naar een workshop van jou te komen of zich bijvoorbeeld te abonneren op je nieuwsbrief.

  • Geef aan waarom je de brief juist aan deze persoon stuurt. Maak er dus een persoonlijke brief van. Laat duidelijk zien dat het geen standaardbrief is.

Aan wie stuur je de brief?

Stuur de brief naar mensen die jou kennen. Het liefst naar mensen die al vertrouwen in jou hebben. Die vinden het vaak ook leuk om je te helpen en met je mee te denken.

Of stuur de brief naar mensen van wie jij weet dat jouw aanbod interessant kan zijn. Geef in dat geval in je brief ook aan waarom je dat denkt. En zorg er ook dan voor dat dit geen standaardverhaal is. Geef dus bij iedereen persoonlijk aan waarom je denkt dat je nieuwe dienst juist voor hem of haar interessant is.

Hoe stuur je de brief?

Stuur je brief per post. Dat is veel persoonlijker dan via e-mail. Mensen krijgen niet zo vaak post meer. Bovendien is de kans dat je brief daardoor gelezen wordt ook een stuk groter.

Door de brief per post te sturen en hem echt persoonlijk te maken, laat je ook zien dat je er tijd en aandacht aan hebt besteed. En dat waarderen mensen.

Je kunt er eventueel ook nog een persoonlijk tintje aan geven door er iets ludieks of echt iets van jou aan toe te voegen. Zo heeft één van mijn klanten papier gebruikt waar zaadjes inzitten, waardoor de ontvanger de brief in de grond kon stoppen en er bloemen uitkwamen. Uiteraard had ze in de brief een link gelegd tussen de zaadjes en de nieuwe dienst waar ze de lezer op attendeerde.

Bel de brief na

Bel iedereen aan wie je een brief hebt gestuurd na (tenzij ze natuurlijk zelf al op je brief gereageerd hebben). Vraag of ze je brief ontvangen hebben en gebruik het gesprek om bij te praten en om je brief toe te lichten.

Nodig mensen eventueel ook uit voor een koffie of een lunch. Zeker als je de charismatische overtuigingskracht* hebt, is het slim om ook nog af te spreken, zodat ze jouw energie ervaren.

Heb je de conversatiegerichte overtuigingskracht* en krijg je veel complimenten over je stem, dan kan bellen voldoende zijn. Uiteraard kun jij er ook voor kiezen om af te spreken. Mensen willen namelijk graag 1-op-1 contact met iemand die conversatiegericht is en spreek je af, dan krijgen ze jouw volledige aandacht.

Dit kost toch heel veel tijd?

Het sturen (+ de follow-up) van een warme brief kan je veel tijd kosten, maar ook veel opleveren. Schiet dit idee dus niet te snel af.

Zeker als je nog niet zo zichtbaar bent op social media en/of je nog niet zo lang ondernemer bent en dus nog niet zoveel mensen jou kennen, kan het versturen van een warme brief een goede manier zijn om aan je eerste klanten te komen. Je eerste klanten krijg je namelijk vooral via via.

Attendeer daarom je netwerk op je nieuwe dienst en/of bedrijf, zodat zij mensen naar je kunnen doorverwijzen. En hoe leuk is het om dat met een persoonlijke brief te doen?

Aan de slag

Bepaal voordat je de brief schrijft:

  • Wat het doel van je warme brief is.

  • Wat je de lezer concreet wilt vragen te doen.

  • Welke informatie je eventueel nog meer in de brief zet.

  • Naar wie je de brief gaat sturen.

  • Hoe vaak je een brief gaat versturen (bijvoorbeeld hoeveel brieven je per week op de post doet).

  • Wanneer je gaat nabellen.

Schrijf vervolgens je brief. En maak de brief persoonlijk. Voeg er dus bij iedereen een persoonlijk stukje aan toe, zodat de lezer ziet dat het geen standaardbrief is.

Veel succes en plezier!

*Je overtuigingskracht is een onderdeel van je ondernemersprofiel. Is dit begrip nieuw voor je? Lees dan mijn artikel 'Wat is een ondernemersprofiel?'.



Vorige
Vorige

Als je geen doelgroep kunt kiezen

Volgende
Volgende

Goede voornemens