Als je geen doelgroep kunt kiezen

Heel veel lege stoelen. Als metafoor voor trainers en coaches die geen doelgroep kunnen kiezen. Door Marketingcoach Selma Foeken lege stoelen

Ik sprak onlangs een coach die me vertelde dat ze een probleem had. Een probleem waar ze maar niet uitkwam. Ze liep namelijk vast bij het kiezen van een doelgroep.

Deze coach – laten we haar Ellen noemen – had gehoord dat je als ondernemer een doelgroep moet kiezen. Dus had ze dat ook keurig gedaan: vrouwen van 40+.

Ze vertelde me dat de vrouwen met wie ze werkt in een nieuwe fase in hun leven komen. De kinderen zijn groter of zelfs het huis al uit, waardoor er in het leven van deze vrouwen meer ruimte komt voor henzelf. En ze vertelde me ook dat ze heel graag met deze doelgroep werkt.

Alleen – en nu komt het ‘probleem’ – ze had dit jaar met heel veel plezier een aantal opdrachten met jonge mensen gedaan. Waardoor ze erachter was gekomen dat ze dit óók een hele leuke doelgroep vindt. Zo leuk, dat ze wel vaker met jonge mensen wil gaan werken.

Wat nu?

Moest ze nu switchen van doelgroep en zich helemaal op jonge mensen gaan richten? Maar ja, die 40+ vrouw is ook zo leuk! Moest ze die jonge mensen dan toch maar loslaten? Maar ook die zijn leuk! Of moest ze dan misschien twee websites? Maar dat leek haar weer zoveel gedoe.

Ze kwam er maar niet uit.

Als je niet kunt kiezen

Ik zie dit vaker bij ondernemers. Dat ze zo gefocust zijn op het kiezen van een doelgroep dat ze vastlopen. Soms – zoals deze coach – als ze eenmaal hebben gekozen. Maar vaker nog lukt het trainers en coaches überhaupt niet om te kiezen. Misschien dat jij dit ook herkent.

Het is echter de vraag of je moet kiezen.

Wat hebben ze met elkaar gemeen?

Toen ik doorvroeg op de jongeren met wie ze had gewerkt, vertelde Ellen dat het jonge mensen zijn in hun allereerste baan. “Interessant”, zei ik, “Die zitten dus ook in een nieuwe fase in hun leven”, want ik zag meteen de overlap met haar andere doelgroep.

Ze knikte, al zag ik aan Ellen dat ze geen idee had wat ze daar dan mee kon.

Dus gaf ik aan dat het belangrijk is dat de mensen op wie jij je met je bedrijf richt, iets met elkaar gemeen hebben. Want dan snappen mensen wie ze naar je kunnen doorsturen. Daarom is het ook zo fijn om als ondernemer een doelgroep te kiezen.

Dit is echter iets wat veel van onze klanten niet lukt omdat ze – net als Ellen – meerdere doelgroepen leuk vinden.

In dat geval is het belangrijk dat je op zoek gaat naar dat wat die verschillende doelgroepen met elkaar gemeen hebben. En dat je dát communiceert. Want ook daarmee kun je duidelijk maken wie we naar je door kunnen sturen.

Hoe communiceer je dat?

De twee doelgroepen van Ellen zitten beide in een nieuwe levensfase. Dus vertelde ik haar dat ze dát moet communiceren:

"Benoem eerst wat jouw klanten met elkaar gemeenschappelijk hebben en maak het dan concreet door voorbeelden te noemen. Dat kan er in een pitch of op je website bijvoorbeeld zo uitzien:"

“Ik werk met mensen die in een nieuwe levensfase zitten. Denk bijvoorbeeld aan jonge mensen in hun eerste baan. Of vrouwen van wie de kinderen het huis uit gaan".

Ik zag de blijdschap bij Ellen. “Wat fijn! Dus ik hoef niet te kiezen!”.

“Nee dat hoeft niet. Sterker nog" was mijn reactie "Je kunt er zelfs nog andere levensfasen aan toevoegen. Bijvoorbeeld mensen die met pensioen gaan, want ook die gaan naar een andere levensfase”.

Doelgroep

Dit is precies waarom ik zelf niet hou van het woord ‘doelgroep’. Omdat het je zo vast kan zetten. En je ‘te klein’ kunt gaan denken.

Waar het om gaat is dat de mensen (of organisaties) waar jij graag mee werkt iets gemeenschappelijk hebben. Zodat je dát kunt communiceren. Daardoor is niet alleen duidelijk met wie jij werkt, maar zo vormt jouw aanbod ook voor anderen een logisch geheel.

Dus heb je ook meerdere doelgroepen die je leuk vindt? Kijk dan eens wat zij met elkaar gemeen hebben. Zijn er bepaalde dingen waar ze allemaal tegenaan lopen? Of hebben ze bijvoorbeeld allemaal een zelfde verlangen? En zorg dat je dát in je marketing communiceert.

En lukt het je niet om de rode draad te vinden (want het is vaak lastig om die zelf te zien), weet dan ik je graag help door samen met jou een 'Paraplu' te maken.      

Is het begrip ‘Paraplu’ nieuw voor je? Download dan ons e-book ‘Wat is een Paraplu?’. Hierin vind je ook de stappen die je moet doorlopen om een Paraplu te maken.



Vorige
Vorige

Wat is Human Design?

Volgende
Volgende

Schrijf eens een brief