De kracht van symboliek

Als coach, trainer of adviseur kies je bewust voor je vak. Toch is het vaak lastig om precies te verwoorden wat je missie is. Je voelt het, maar kunt er de woorden vaak niet voor vinden. En probeer je het toch te verwoorden, dan wordt het al snel een vaag verhaal.

Het helpt als je je verhaal kunt koppelen aan een eigen ervaring. Bijvoorbeeld een ervaring uit je eigen leven. Maar dit ervaren kan ook op een andere manier.

Dat gebeurde Janine Zoer. Zij ervaarde onder hypnose wat haar missie is.

Symbolisch ervaren wat je missie is

Ondernemer Janine Zoer volgde de 5-jarige opleiding aan het Jungiaanse Instituut. Hier leerde zij niet alleen met de 12 archetypen van Jung werken, maar ze leerde ook werken met actieve imaginaties, een vorm van hypnose. Dus dat betekende dat ze zelf ook meerdere van dit soort hypnoses heeft ondergaan.

Tijdens een van deze actieve imaginaties heeft zij ervaren wat haar missie is.

“Het speelde zich af in een donkere grot. Ik was kind en was daar samen met andere kinderen. Al snel werd duidelijk dat we geofferd zouden worden. Die offers moesten worden gebracht om de goden goed gestemd te krijgen, zodat er een goede oogst zou komen.

Maar terwijl ik daar stond, vroeg ik me af: “Waarom doen we dit?”.

Het lukte me niet de om de volwassenen te overtuigen om met het offeren te stoppen, maar de kinderen wel. Wij verlieten de grot en kwamen in een paradijselijke wereld terecht. We deden daar allemaal waar we zin in hadden en zo ontdekte iedereen zijn of haar talent.

We groeiden samen op en zo ontstond een samenleving waarin iedereen zichzelf was. Waarin iedereen elkaar hielp en ondersteunde en iedereen er mocht zijn.“

Ben je coach, trainer of adviseur, dan is de kans groot dat je resoneert op dit verhaal. Omdat jij net als Janine wil bijdragen aan een wereld waarin iedereen zichzelf kan zijn en zijn potentie leeft.

“Het is natuurlijk symboliek. De donkere grot. De paradijselijke wereld. Het offeren. En tegelijkertijd is dat ‘offeren’ wel wat er in veel bedrijven gebeurt.

 Zo sprak ik onlangs een ondernemer die een opdracht doet in een zorginstelling met een cultuur waar geld op nummer 1 staat. Het zijn dus niet de bewoners en niet de medewerkers die op de eerste plaats staan. Zij worden daar als het ware geofferd voor een hogere winst.”

Symboliek kan je dus raken en woorden geven aan iets waar je anders maar moeilijk de woorden voor kunt vinden.

De 12 archetypen van Jung

Symboliek geeft je ook inzicht in dat wat er in het onbewuste speelt. Dat is waarom Janine werkt met de 12 archetypen van Jung.

“Het mooie van archetypen is dat die uit ons collectief onbewuste komen. Het zijn psychische structuren die we als mens herkennen en waar we ons op een persoonlijke manier toe verhouden.

Kennis van archetypen zorgt ervoor dat je kunt werken aan verbinding met jezelf én anderen.“

Janine heeft verschillende praktische tools ontwikkeld om in organisaties met de archetypen te kunnen werken. Ze ontwikkelde een talentprofiel, een praktische kaartenset en een competentiehandboek op basis van de archetypen.

In eerste instantie ontwikkelde zij die voor zichzelf, maar nu leert ze ook andere (loonbaan)coaches, HR-professionals en organisatieadviseurs om hiermee te werken.

Het verschil met andere tools

De kans is groot dat je als trainer, coach of adviseur al bepaalde testen en tools gebruikt om scherp te krijgen wat iemands drijfveren of talenten zijn. Of testen waarmee mensen hun eigen gedrag en dat van anderen beter gaan begrijpen.

Toch zijn de door Janine ontwikkelde tools anders.

“We vertellen onszelf als mens allerlei verhalen. Verhalen die we gaan geloven. En vanuit die verhalen vullen we dan zo’n persoonlijkheidstest in.

De archetypen laten zien wat er in het onbewuste speelt en met het talentprofiel kun je dus zien wat er in het onbewuste van iemand speelt en leren mensen zichzelf dus écht kennen.”

De kaartenset die Janine heeft ontwikkeld, zorgt ervoor dat je in een (coachings)gesprek heel snel tot de kern komt. Dat je het hebt over dat waar het écht over zou moeten gaan, omdat de kaarten dat letterlijk laten zien.

Daarnaast zijn ze ook nog eens heel praktisch in te zetten en leiden ze vaak tot mooie gesprekken.

“Werk je als organisatieadviseur of HR-professional, dan kunnen jouw klanten de kaarten bijvoorbeeld gebruiken voor het maken van een functieomschrijving of als er een nieuwe medewerker gezocht moet worden.

Je kiest dan met elkaar de drie archetypes die voor die functie nodig zijn. In het competentiehandboek dat ik gemaakt heb, lees je dan welke competenties daarbij horen.

Die gebruik je vervolgens voor de functieomschrijving of personeelsadvertentie.“

Ook tijdens het sollicitatiegesprek kun je de archetypekaarten gebruiken.

“Je laat de sollicitant dan drie kaarten kiezen waarvan hij vindt dat die bij de functie horen.

Je kunt dan niet alleen kijken of die overeenkomen met de door de organisatie gekozen kaarten, maar zo ontstaan er ook hele mooie gesprekken.

Er is namelijk geen goed of fout antwoord. Je bent met elkaar aan het kijken welke kwaliteiten de sollicitant heeft en of de sollicitant in de functie past.

Bovendien krijg je dat nu veel helderder dan wanneer je naar iemands kwaliteiten vraagt. Ze liggen nu letterlijk op tafel.

Het is daardoor wel eens gebeurd dat sollicitanten door de door hen gekozen kaarten een andere functie kregen aangeboden in de organisatie omdat die beter paste.

Of er zijn sollicitanten die worden afgewezen en toch bedanken voor het gesprek omdat ze zoveel inzichten over zichzelf hebben opgedaan.

Daarom vind ik het zo mooi om hiermee te werken. Omdat niemand meer ‘geofferd’ wordt. In welk gesprek dan ook. Iedereen mag er zijn.“

Jezelf zijn als ondernemer

Wil je als ondernemer net als Janine bijdragen aan een wereld waarin iedereen zichzelf kan zijn en zijn potentie leeft, dan wil je dat als ondernemer natuurlijk zelf ook. Dan wil je in je bedrijf ook jezelf kunnen zijn en je kwaliteiten inzetten. Dat herken je ongetwijfeld ook.

Toch is dit vaak lastiger dan je denkt, ook dat zul je misschien herkennen. Janine klopte daarom bij ons aan.

“Door alle opleidingen die ik al gedaan heb, ken ik mezelf inmiddels door en door. Maar hoe vertaal ik dat naar mijn bedrijf? Hoe breng ik mijn diensten onder de aandacht? En vooral: hoe doe ik dat op mijn manier? Dat wist ik niet goed.

Ik liet het krijgen van opdrachten eigenlijk altijd aan het toeval over. Dat wilde ik niet meer, dus maakte ik met Selma een Paraplu en zit ik nu in de Jaargroep”.

Het zal je niet verbazen dat ons al snel duidelijk werd dat het ontwikkelen van unieke tools een van de kwaliteiten van Janine is. Mocht je de ondernemersprofielen kennen: zij heeft het ondernemersprofiel van de ‘Onweerstaanbaar Creatieve Empowermentor’.

Heb je dit ondernemersprofiel, dan kopen mensen van je omdat je iets verkoopt wat uniek is. Bij Janine zijn dat onder andere haar archteypekaarten en het talentprofiel. Dus is het belangrijk dat ze die in haar marketing laat zien.

“Ik herkende me ook zo in de valkuil van dit ondernemersprofiel, namelijk dat je blijft creëren. Ik doe niets liever! Ik kan mezelf daar helemaal in verliezen en dan totaal niet zichtbaar meer zijn.

Van Selma & Florien leer ik nu hoe ik deze creaties laat zien - uiteraard op een manier waarop ik mezelf kan zijn - zodat die klanten en opdrachten niet meer ‘toevallig’ op mijn pad komen.”

Het Onderscheidend Ondernemen Festival

Ben je klant van ons, dan willen we je zo goed mogelijk leren kennen. Want hoe beter we je kennen, hoe beter we je kunnen begeleiden en adviseren. Dus toen Janine in het kennismakingsgesprek over haar kaartenset vertelde, wilden we die natuurlijk zien.

Ze nam die mee tijdens onze eerste sessie en we zagen meteen dat de kaarten niet alleen mooi vormgegeven zijn (alleen daarom wil je ze al hebben ;-)), maar ook heel goed in coachings- en adviesgesprekken te gebruiken zijn. 

We wisten dus direct: die zijn ook heel interessant voor andere klanten van ons. Daarom vroegen we Janine een workshop te geven op het Onderscheidend Ondernemen Festival op 14 juni.

“Wil jij op een vernieuwende manier gesprekken voeren? In mijn workshop laat ik je zien hoe je met archetypekaarten de verlangens, verwachtingen en gevoelens van de ander boven tafel krijgt. Waardevolle informatie in een coachingsgesprek, loopbaantraject of organisatieadvies.”

De workshop van Janine is tijdens workshopronde 1.

Wil je de workshop van Janine volgen? Meld je dan aan voor het Onderscheidend Ondernemen Festival. En wil je meer lezen over Janine? Bezoek dan haar website: https://www.archepeople.nl


Vorige
Vorige

Het beste publiek ooit

Volgende
Volgende

Het plan dat in de la verdween