Het plan dat in de la verdween

Maak jij aan het begin van het jaar een plan? Een plan met daarin een omzetdoel en hoe je dat doel gaat bereiken? Of is dat iets wat je (vrijwel) nooit doet?

Ik vraag dit niet voor niets. Veel ondernemers hebben namelijk een hekel aan het maken van zo’n plan. Of ze doen het wel, maar kijken er vervolgens nooit meer naar.

Volgens Judith van Barlingen, Strategisch & Financieel Sparringpartner, is dat niet zo gek.

“Bij het maken van een jaarplan wordt er vaak alleen naar omzet gekeken. Dus hoeveel omzet wil je in een jaar maken en wat moet je verkopen om dat voor elkaar te krijgen?

Als dat het enige is wat je doet, dan is het logisch dat jouw plan in de la verdwijnt. Het is namelijk belangrijk dat je in je plan uitgaat van dat waar jij blij van wordt.”

Je snapt dat wij ons daar helemaal in kunnen vinden. Dit is namelijk iets waar wij met onze klanten bij het maken van een ‘Paraplu’ of bij het bepalen van een marketingstrategie ook altijd naar kijken.

Volgens Judith bestaat dat waar je blij van wordt uit verschillende onderdelen.

“Het begint bij dat wat je doet. Ik ben bijvoorbeeld goed in cijfers, maar word niet blij van het doen van administratie. Ik kan het wel goed, maar het is niet iets waar ik het echt gelukkig van word. Ik word het meest blij van meedenken en sparren.

Als jij de diensten waar je niet blij van wordt meeneemt in je plan, dan is het logisch dat je niet blij wordt van je plan.”

Vergeet je ‘gaaf’ niet

Bij veel ondernemers ligt bij het maken van een plan de focus dus vooral op ‘geld’ en ‘goed’. Ze vergeten ‘gaaf’ mee te nemen.

Ze maken dus een plan om hun geld te verdienen met dat waar ze goed in zijn. Dit lijkt misschien logisch, maar als je dat doet, is het niet zo gek dat je geen zin hebt om je plan ook tot uitvoer te brengen. Je plan is dan namelijk niet ‘gaaf’.

Bij het bepalen van dat waar je blij van wordt, is het volgens Judith ook belangrijk dat je de manier waarop jij je diensten aanbiedt ‘gaaf’ vindt.

“Ik had onlangs een klant die als onderdeel van een dienst een online community wilde aanbieden. Dat lijkt heel leuk, maar om te zorgen dat een community echt gaat leven, moet je daar als ondernemer (zeker in het begin) veel tijd en aandacht aan besteden.

Vind je dat leuk, dan past zo’n community bij je, maar zit je energie daar niet op, dan kun je zo’n community ook beter niet in je plan opnemen. Want dan ga je het uiteindelijk toch niet doen of je stopt er al vrij snel weer mee.”

Daarnaast is het volgens Judith belangrijk dat je ook de manier waarop je een dienst moet verkopen ‘gaaf’ vindt.

“Stel, je hebt bedacht dat je een laaggeprijsde onlinetraining met open inschrijving wilt aanbieden. Dan is het ook belangrijk dat je het leuk vindt om veel tijd te besteden aan marketing. En dat je energie krijgt van bijvoorbeeld veel zichtbaar zijn op social media.

Een laaggeprijsde dienst levert namelijk pas een leuke omzet op als je er veel van verkoopt. En dat betekent dus veel tijd besteden aan marketing. Veel meer dan wanneer je bijvoorbeeld een hooggeprijsde dienst of een in-company training wilt verkopen.

Daarom kijk ik bij het maken van een plan niet alleen of je blij wordt van dat wat je wilt aanbieden, maar ook of je blij wordt van hoe je dat wilt aanbieden en van de manier waarop je dat moet verkopen”.

Maak een waarde(n) vol plan

Daarnaast is het volgens Judith ook essentieel dat de diensten die je wilt aanbieden – en dus in je plan opneemt - aansluiten op dat wat jij belangrijk vindt.

“Mijn klanten zijn ondernemers die bewust voor zichzelf zijn begonnen. Geld verdienen is niet hun belangrijkste drijfveer. Natuurlijk, ze willen leuk kunnen leven, maar geld is niet de reden dat ze voor het ondernemerschap hebben gekozen.

Ze willen hun klanten iets meegeven. Ze willen van betekenis zijn. Ze hebben een missie. Of voelen ergens een passie voor.

Dan is het bij het maken van een plan dus essentieel dat de diensten die je wilt aanbieden ook bijdragen aan datgene waarom jij voor jezelf bent begonnen. Sluiten ze aan op je missie? Zit je passie erin? Ben je inderdaad van betekenis?

Zo niet, dan kan je plan nog zo mooi bedacht zijn, maar dan ga je dat plan niet uitvoeren. “

Het is volgens Judith dus belangrijk dat je een plan maakt dat past bij jou. Niet zo gek, want Judith herkent zich in het ondernemersprofiel van de Empowermentor. En een Empowermentor verkoopt geen ‘one size fits all’, maar gaat op zoek naar de voor jou beste oplossing. 

Zelf noemt Judith zo’n plan dat past bij jou een ‘waarde(n)vol plan’.

“Een waarde(n)vol plan zorgt ervoor dat je een plan - en dus een bedrijf - hebt dat past bij wie jij bent en hoe jij werkt én dat financieel klopt met dat wat jij nodig hebt.

Als je zo’n plan maakt, dan verdwijnt het niet in de la, maar dan maakt het je juist blij. Niet alleen omdat het plan (en dus je bedrijf) past bij wie je bent en hoe je werkt, maar ook omdat het houvast geeft.

Je weet dan namelijk hoe je er financieel voorstaat, wat je moet doen om jezelf het salaris uit te betalen dat je graag wilt en hoeveel ruimte er is (bijvoorbeeld voor nieuwe klanten of bepaalde uitgaven).

Je snapt: ik ben fan van het maken van een plan :-) Maar dan wel een waarde(n)vol plan.” 

Het Onderscheidend Ondernemen Festival

Omdat Judith bij financiën altijd kijkt naar ‘wat past bij jou?’ hebben we haar gevraagd om een workshop op ons festival te komen geven.

Judith zal daar de workshop ‘Bepaal jouw juiste tarief’ geven.

“Het is als ondernemer belangrijk dat je tarief klopt. Dat het passend voelt voor jou.  Dat het dus niet te laag is (waardoor je er chagrijnig van wordt), maar ook niet te hoog (waardoor je het niet durft te vragen).

En het is belangrijk dat je tarief passend voelt voor jouw potentiële klanten, zodat ze het ook willen betalen.

Om dat tarief te bepalen zijn er drie onderdelen waar je als ondernemer naar moet kijken. Die vallen onder wat ik noem ‘waarde leveren’, ‘waarde ontvangen’ en ‘eigenwaarde’. In de workshop laat ik je zien hoe je deze drie onderdelen kunt gebruiken om jouw tarief te bepalen.”

De workshop van Judith is tijdens workshopronde 1.

Wil je de workshop van Judith volgen? Meld je dan aan voor het Onderscheidend Ondernemen Festival.

En wil je meer lezen over Judith? Bezoek dan haar website: https://www.judithvanbarlingen.nl 


Vorige
Vorige

De kracht van symboliek

Volgende
Volgende

Maak van je vonkje een vuurtje