Het beste publiek ooit

Als ondernemer wil je graag unieke diensten aanbieden. Diensten die anders en onderscheidend zijn.

Ben je benieuwd hoe je zo’n dienst verzint? Lees dan dit artikel. Hierin lees je hoe Frank Smallegange tot zijn unieke dienst ‘How to be a great audience’ kwam.

Onder je Paraplu

Frank is presentatiecoach. Toen hij zijn aanbod wilde uitbreiden, wist hij al snel welke nieuwe dienst hij wilde gaan aanbieden.  

“Het leek me leuk als ik zelf ook als keynote speaker geboekt kon worden, ik hou nou eenmaal van spreken. Ik wist ook meteen waar die keynote over moest gaan: over spreken, want dat is mijn vak.”

Ontwikkel je een nieuwe dienst, dan wil je dat die past bij de andere diensten die je aanbiedt. Dus dat die past onder je ‘Paraplu’.

Dat is bij Frank met een keynote het geval. Die past bij zijn overige aanbod. Alleen bleek al snel dat een keynote over spreken niet zo’n goed idee was.

“Ik merkte dat als ik ergens vertel wat een goede spreker doet, dat sprekers die na mij komen dan onzeker worden en de neiging hebben om te zeggen ‘Ik doe als spreker niet precies wat Frank heeft gezegd’. Toen realiseerde ik me dat als ik op een congres een keynote over spreken zou geven, dat ik het de sprekers die dan na mij komen moeilijk zou maken.

Denk je ook maar eens in dat je een presentatie moet geven aan een publiek dat net gehoord heeft wat en goede spreker wel en niet doet. Ga dan maar eens op dat podium staan. Dat is niet goed voor je zelfvertrouwen.”

Passend bij je branding

Een nieuwe dienst moet niet alleen bij je andere diensten passen, het is dus ook belangrijk dat hij past bij dat waar jij voor staat.

Dus hoe goed en logisch het idee van Frank in eerste instantie ook leek, een keynote over spreken bleek toch niet te passen bij dat wat hij als presentatiecoach zijn klanten wil meegeven.

“Ik wil het sprekers juist makkelijker maken en niet moeilijker. En dat is wel wat ik met een keynote over spreken zou doen. Deze keynote paste dus niet bij mijn branding.”

Is er vraag naar?

Wil je dat je nieuwe dienst gekocht wordt, dan is het belangrijk dat er ook behoefte is aan dat wat jij aanbiedt. Luister dus naar de signalen die je uit de markt krijgt.

Dat deed Frank. Alleen past dat waar behoefte aan is niet bij hem. Of althans, niet helemaal.

Voor events en congressen zoeken ze vaak iemand die iets leuks kan doen met het publiek. Iets van een leuke energizer. Dat kan ik wel, ik doe namelijk al jaren aan improvisatietheater, maar ik wil het niet.  

Dat wat ik doe moet voor mij wel ergens over gaan. Een doel hebben. En niet alleen worden ingezet om het publiek een beetje te vermaken en te activeren. Bovendien heeft het publiek er zelf vaak ook een hekel aan.”

Het is dus de kunst een dienst te ontwikkelen waar vraag naar is, die past bij dat wat jij je klanten wilt meegeven en bij dat wat jij leuk vindt om te doen.

Wat vinden ze lastig?

Door als presentatiecoach goed te luisteren naar dat waar veel van zijn klanten tegenaan lopen, viel bij Frank ‘ineens’ het kwartje en wist hij hoe hij zijn keynote eruit moest zien.

“In de Q&A’s met mijn klanten is er één vraag die heel vaak terugkomt: ‘Hoe krijg ik meer interactie met het publiek? Hoe zorg ik dat mensen reageren en dat er vragen uit het publiek komen?

Ik leer mijn klanten wat ze kunnen doen om te zorgen dat dat gebeurt. Daar heb je als spreker namelijk veel invloed op. Meer dan mensen vaak denken.

Door die veelgestelde vraag te koppelen aan dat wat ik met mijn bedrijf doe en waar organisatoren van congressen behoefte aan hebben, zag ik het ineens helemaal voor me.”

How to be a great audience

Zo ontstond een dienst die uniek is. Een dienst die niemand anders aanbiedt. De keynote ‘How to be a great audience’.

“In mijn keynote maak ik van het publiek het beste publiek ooit. Ik zet het publiek als het ware aan. Ik laat ze nadenken over wat ze willen leren. Waarom ze er zijn. En wat ze mee willen nemen. Dit helpt het publiek om het maximale uit hun dag te halen.

Het publiek wordt door mijn keynote geactiveerd, iets wat organisatoren van congressen fijn vinden.

Het publiek is dus al opgewarmd en gewend aan interactie. Dat is fijn voor de sprekers die na mij komen. Ik maak het hen dus makkelijker. Dat sluit aan bij de boodschap van mijn bedrijf.

Het activeren van het publiek is ook iets wat ik mijn klanten leer. Dus de keynote sluit inhoudelijk ook naadloos aan bij mijn andere diensten. En mijn keynote heeft een doel. Het is niet inhoudsloos. Iets wat ik zelf ook heel belangrijk vind.”

En zo komt in deze unieke dienst alles samen. Ook zijn kennis en ervaring. Want in zijn keynote gebruikt hij zowel zijn kennis en ervaring als spreker en sprekerscoach, als zijn ervaring als impro-speler. 

Onderscheidend Ondernemen Festival

Kom je op 14 juni naar ons festival? Dan kun je de keynote van Frank zelf meemaken. Hij maakt van jou en de andere deelnemers het beste publiek ooit.

Heb je je nog niet aangemeld voor ons festival? Dat kan op Onderscheidend Ondernemen Festival.

Ben je benieuwd naar Frank? Kijk dan eens op zijn website: https://www.franksmallegange.nl.

En of Frank – net als alle andere sprekers en workshopleiders – klant van ons is geweest? Jazeker. Hij volgde het 1-op-1 traject marketing op maat.


Vorige
Vorige

Word een gevaarlijke vrouw

Volgende
Volgende

De kracht van symboliek