Help, ik ben niet commercieel genoeg!

In 1996 studeerde ik af en ging ik op zoek naar mijn eerste baan. Een van de functies waar ik op solliciteerde was de functie van intercedent bij Randstad Uitzendbureau.

De selectieprocedure van Randstad is grondig. Dus ging ik van gesprek, naar test, naar gesprek, naar assessment en naar nog meer gesprekken. En steeds kwam ik een sollicitatieronde verder.

Toen was daar de laatste ronde: het gesprek met de psycholoog. Na afloop van het gesprek wist ik het zeker: ik had de baan! Alleen dacht de psycholoog daar net even anders over. Volgens hem was ik niet commercieel genoeg voor de functie van intercedent.

En toen begon ik voor mezelf...

Dus toen ik jaren later – na verschillende banen – besloot voor mezelf te beginnen, voorzag ik een probleem. Want ik was niet commercieel genoeg. Bovendien hield ik niet van koude acquisitie en vond ik netwerkbijeenkomsten waar iedereen wild met z’n kaartje zwaait ook vreselijk.

Dus hoe moest ik dan aan klanten komen?

Het werd me al snel duidelijk dat ik aan marketing moest doen. Of ik wilde of niet. Als ik niet zichtbaar was, zouden klanten me nooit weten te vinden. Dat begreep ik ook wel.

Weerstand tegen marketing

Alleen voelde ik enorm veel weerstand tegen marketing. Wat ik anderen zag doen, voelde allemaal zo nep. Ik wilde niet met mezelf leuren of allerlei trucjes uithalen om klanten binnen te halen. Of slimmigheidjes uithalen waardoor mijn website een ‘klantmagneet’ zou worden.

Ik hoefde ook helemaal niet met minder moeite meer geld te verdienen. Ik wilde gewoon lekker werken. Trainingen geven. Mensen inspireren en in hun kracht zetten.

Je moet nou eenmaal commercieel zijn. Dacht ik.

Toch ging ik overstag. Want in de marketingcursussen die ik volgde, leerde ik dat het aan mijn geld-mindset lag en dat ik die moest veranderen. Dat ik mensen juist hielp door vroegboekkortingen aan te bieden of mensen ‘in de pijn te zetten’.

En ik leerde dat het niet erg is dat je zegt dat je gesprekken verloot (terwijl je in werkelijkheid selecteert met wie je een gesprek voert en alleen kiest voor de mensen die waarschijnlijk klant worden).

Tja, als je dingen maar vaak genoeg hoort, ga je ze geloven…Toch bleef ik weerstand voelen. Die ik overigens negeerde. Want het lag aan mij. Daar was ik toen van overtuigd. Ik moest gewoon wat zakelijker worden.

Totdat ik het niet meer kon. Het voelde zo gemaakt. Bovendien kreeg ik het gevoel dat ik mensen bedonderde. Ik kreeg langzaam maar zeker een hekel aan mezelf. En ik begon ondernemen minder en minder leuk te vinden…

Dat moest anders! Maar hoe?

Ik ging op zoek naar andere manieren om zichtbaar te zijn. Manieren die wel bij mij passen. En in die zoektocht ontdekte ik in 2014 de 12 ondernemersprofielen.

Ik kan je niet vertellen hoeveel kwartjes er toen bij mij vielen.Want wat bleek: er was helemaal niets mis met mij. Ik had mezelf alleen continu vergeleken met ondernemers met een totaal ander profiel dan ik. Ondernemers die er geen enkele moeite mee hebben hoge prijzen te vragen of mensen in de pijn te zetten.

Ik realiseerde me dat ik al die tijd geprobeerd had net zo te zijn als zij.

Je kunt gewoon jezelf zijn

Mocht je dit verhaal herkennen, weet dan dat er niet voor niets 12 verschillende ondernemersprofielen zijn. Je kunt dus op heel veel verschillende manieren aan klanten komen.

Het fijne van de ondernemersprofielen is dat het profiel waar je je als ondernemer in herkent, aansluit bij hoe je van nature al bent. Je hoeft je dus niet anders voor te doen dan je bent om aan klanten te komen! Je kunt gewoon jezelf zijn.

Als je weet wat je ondernemersprofiel is, weet je ook waarom mensen van jou kopen en op welke manier je aan marketing kunt doen zonder jezelf te verloochenen. Welk profiel je ook hebt, je kunt als ondernemer gewoon succesvol zijn. Zonder dat je jezelf hoeft aan te passen of anders hoeft voor te doen dan je bent.

Dat is waarom ik nog steeds zo enthousiast ben over de 12 ondernemersprofielen en er regelmatig workshops over geef. Omdat ik het iedere ondernemer gun om zijn/haar ondernemersprofiel te kennen.

Weet dus dat ook jij op jouw manier aan klanten kunt komen. Zélfs als je denkt dat je niet commercieel genoeg bent.


Vorige
Vorige

Waarom juist trainers goed zijn in marketing

Volgende
Volgende

Hoe je voorkomt dat doelen je verlammen