Waarom je anderen niet moet nadoen

“In het echt ben je veel leuker!”

Dat is wat een trainer die ik onlangs sprak heel vaak hoort als mensen haar voor het eerst ontmoeten. En ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik dat ook dacht. Ook ik was aangenaam verrast hoe leuk ze is.

Ik kende haar daarvoor alleen van wat ik online van haar had gezien. Van haar vele geautomatiseerde tweets. Allemaal erg onpersoonlijk, zakelijk en vaak ook wat ‘schreeuwerig’.

Ook was ik weleens op haar website geweest. Die kwam op mij heel afstandelijk en zakelijk over. En ze was duidelijk bij een businesscoach in de leer geweest. Haar website stond vol met vroegboekkortingen, nu of nooit acties en van die standaard wervende teksten die je op heel veel sites ziet.

Op basis van wat ik online had gezien dacht ik dat het een hele zakelijke, strenge en zelfs wat kille vrouw was. Ik merkte dat ik het zelfs spannend vond toen ik haar naam zag staan op de deelnemerslijst van mijn op maat workshop over de 12 ondernemersprofielen. Ze leek me zo pittig!

En nu stond ze voor me. Een warme en zeer hartelijke vrouw. Was dit echt dezelfde vrouw?!Van deze vrouw zou ik zo klant worden. Of ik zou mensen naar haar doorverwijzen. Terwijl ik dat op basis van wat ik online van haar zag nooit zou doen. Ze leek me namelijk helemaal niet aardig.

Wat een verschil!

En vooral: wat zonde! Datgene wat haar zo leuk en innemend maakt is online niet te zien.

Dit is iets wat ik overigens vaker zie als ondernemers bij een businesscoach in de leer gaan. Er ontstaat een soort hardheid. Iets kils. Zakelijks. Afstandelijks. En ineens gaan ze lijken op al die anderen.

Dat wat iemand nou juist zo leuk maakte verdwijnt. Het vrolijke, spontane en sprankelende van iemand zie je ineens niet meer.

En laat dat nou vaak precies datgene zijn waarom mensen klant worden van die persoon…

Dat had deze trainer ook gemerkt. Want sinds ze bij die businesscoach in de leer was, was haar omzet gehalveerd! Terwijl ze wel alles precies zo deed als ze geleerd had.Aan het eind van mijn workshop viel alles op z’n plek. Zowel voor haar als voor mij. We snapten beiden waarom mensen dat toch steeds maar over haar zeiden. En waarom haar omzet zo gedaald was.

Haar marketing kwam totaal niet overeen met haar ondernemersprofiel en dus met wie ze is en waarom mensen van haar kopen. Datgene waarom mensen van haar kopen, liet ze niet meer zien. Vandaar de omzetdaling. En vandaar ook het verkeerde beeld dat wij online van haar krijgen.

De marketing die ze deed, paste bij het ondernemersprofiel van haar businesscoach. Die is daar ook buitengewoon succesvol mee geworden. Het past alleen niet bij haar!En dit is precies waarom ik zo lyrisch ben over de 12 ondernemersprofielen en ik geloof dat iedere ondernemer zijn/haar profiel zou moeten weten.

Zodat je weet waarom mensen van jou kopen en je dat kunt laten zien. Zowel offline als online. Waardoor je klanten krijgt vanwege datgene waarom mensen jou leuk en goed vinden. En niet omdat een je ‘nu of nooit actie’ doet die eigenlijk niet bij je past.

Wil je weten wat jouw ondernemersprofiel is? Dan ben je uiteraard van harte welkom in de workshop die ik daarover geef. Wil je eerst even overleggen of deze workshop aansluit op jouw vraag? Of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op. 


Vorige
Vorige

Verkoop jij tijd? Of kost je tijd?

Volgende
Volgende

Hoe kom je bij een opdrachtgever aan tafel?