Hoe maak je zichtbaar zijn minder spannend?

Microfoon in de spotlight. Omdat veel trainers en coaches het spannend vinden om zichtbaar te zijn als ondernemer. Door marketingcoach Selma Foeken.

Als ondernemer is het belangrijk dat je zichtbaar bent. Maar dat betekent niet dat dat ook makkelijk is…

Ik weet niet hoe dat met jou zit, maar ik vind dat zichtbaar zijn best spannend.

Een tweet plaatsen. Een Facebook update doen. Een nieuwsbrief versturen. Een video van jezelf online zetten. Of een LinkedIn bijdrage delen. Iedereen kan het zien.

Maar dat niet alleen: iedereen kan er ook iets van vinden...Alsof je in je eentje op een podium staat en iedereen naar je kijkt. Dan moet je het natuurlijk wel helemaal goed perfect doen. En echt iets zinnigs te zeggen hebben. Ga er maar aanstaan!

Mij heeft dit gevoel regelmatig verlamd. En ervoor gezorgd dat ik het zichtbaar worden vaak eindeloos uitstelde.

Ik weet bijvoorbeeld nog goed dat ik mijn allereerste nieuwsbrief verstuurde. Die ging naar maar liefst 25 mensen. Waarvan er 24 vrienden, bekenden en familie waren. Wéken heb ik erover gedaan om de perfecte nieuwsbrief te schrijven.

Experimenteer

Inmiddels heb ik een manier gevonden waardoor de druk een stuk lager wordt. En waardoor ik het zichtbaar worden niet meer eindeloos voor me uitschuif.

Ik zie tegenwoordig alles als een experiment. En dat geeft me toch een ruimte!

In plaats dat ik bij het plaatsen van een social media update denk: "Deze update moet perfect zijn", denk ik nu: "Eens kijken wat deze update doet".

Ik zet mijn nieuwsgierigheid aan en houd in de gaten wat er met de update gebeurt. En dat geldt bij alles wat ik aan marketing doe. Ik ben altijd benieuwd wat het effect zal zijn.

Zo ben ik continu aan het leren. En aan het ontdekken wat mijn klanten wel en wat ze niet leuk vinden. Ik leer ze daardoor dus steeds beter kennen!

En het fijne is: als iets niet werkt is dat geen ramp. Ik heb niet gefaald. Ik heb niets verkeerd gedaan. Sterker nog: ik heb nog weer scherper gekregen wat mijn klanten niet leuk vinden.

Deze instelling maakt het voor mij zoveel makkelijker om zichtbaar te worden. Of iets nieuws uit te proberen. En ik zie dat het ook voor veel van mijn klanten werkt. Ik kan het je dan ook van harte aanbevelen. 

En weet je niet met welk marketingexperiment jij het beste kunt beginnen en wil je daar samen een keer over sparren? Neem gerust contact met me op om te bespreken hoe ik je daarbij kan helpen.


Vorige
Vorige

Wat is een ondernemersprofiel?

Volgende
Volgende

De opgesloten ondernemer