Heb je ook zo'n marketing-allergie?

Doos tissues. Omdat veel trainers en coaches een marketingallergie hebben. Door marketingcoach Selma Foeken.

Er is onder veel ondernemers een allergie voor marketing. Wanneer deze allergie precies ontstaan is, weet ik niet. Hij is de afgelopen jaren langzaam maar zeker opgekomen en hij lijkt steeds groter te worden.

Het is een allergie tegen de hardheid die veel mensen in marketing ervaren. Het schreeuwerige. Het verleiden. Het is te 'Amerikaans', aldus veel ondernemers.

De tegenbeweging

“Dat kan anders!” hebben al veel ondernemers gedacht. En ze bedachten marketing die ‘zachter’ was. Niet zo schreeuwerig. Marketing die voor hen wél goed voelt.

Ze noemden het authentieke marketing, hartverwarmende marketing, integere marketing of gaven er nog andere namen aan. Een naam die in ieder geval aangeeft dat de manier waarop zij aan marketing doen juist niet schreeuwerig en hard is.

Ik snap deze tegenbeweging. Want je wilt aan marketing doen op een manier die goed voor je voelt.

Toch lijkt er als gevolg van de marketing-allergie soms iets over het hoofd gezien te worden, namelijk de reden dat je aan marketing doet.

Waarom marketing?

Je doet als ondernemer aan marketing omdat je graag klanten wilt. Zonder klanten heeft je bedrijf simpelweg geen bestaansrecht.

Dus wil je vooral dat je marketing het gewenste effect heeft. Juist: klanten!

Ja toch? :-)

Twee typen ondernemers

Er volgens mij twee manieren waarop je kunt ondernemen. Even heel kort door de bocht:

  • Je kunt als ondernemer gaan voor zoveel mogelijk klanten.

  • Of je gaat voor de juiste klanten.

Zoveel mogelijk klanten

Ik ken ondernemers die het - als ze heel eerlijk zijn - niet zo heel veel uitmaakt voor wie ze werken. Een klant is een klant. Omzet is omzet. Dus komt er een aanvraag voor een opdracht die (goed) geld oplevert, dan zeggen ze ja. Ook al is de opdracht niet altijd de leukste.

Of meldt een klant zich aan voor een training of workshop, dan maakt het hen niet zo heel veel uit wie dat is. Een nieuwe aanmelding betekent namelijk omzet.

De focus van deze ondernemers ligt dus vooral op het maken van zoveel mogelijk omzet. Dat is voor hen (net iets) belangrijker dan dat ze de juiste klanten aantrekken.

Is dit jouw manier van ondernemen, dan kun je in je marketing het beste gebruik maken van verleidingstechnieken. Juist ja, die ‘harde’ en ‘te Amerikaanse’ manier. Dat is namelijk de snelste manier om aan (veel) klanten te komen.

Verleiden is in dit geval voor jou dus de meest effectieve vorm van marketing.

De juiste klant

Ik ken ook ondernemers die het heel belangrijk vinden dat een opdracht bij hen past. En die alleen ja zeggen tegen opdrachten die helemaal passen bij wie ze zijn en waar ze voor staan. En dus nee zeggen tegen opdrachten die niet aan deze voorwaarden voldoen. Ook al is het een goed betaalde opdracht.

Of die alleen willen werken met klanten die echt passen bij hun dienst en hun manier van werken. En dus alleen deelnemers in hun groepen willen die ook echt bij hun workshop of training passen.

Voor hen is het werken met de juiste klanten (net iets) belangrijker dat het maken van zoveel mogelijk omzet.

Is dit jouw manier van ondernemen? Dan is dus essentieel dat je voor een manier van marketing kiest waarmee je ook daadwerkelijk die klanten aantrekt die passen bij jou, je diensten en je werkwijze.

Het interessante is dat dit nog steeds marketing door verleiden kan zijn...

Inderdaad, ook voor jou kan die te 'Amerikaanse' marketing de meeste effectieve zijn. Dit vraagt om een toelichting. Dat snap ik. Zeker als je de marketing-allergie herkent.

Verleiden trekt een bepaald type klant aan

Met marketing door verleiden trek je namelijk een bepaald type klant aan. En misschien is dat wel het type klant dat goed bij jou en je dienst past.

Welke klant trek je met verleiden aan?

Je trekt door het inzetten van verleidingstechnieken vooral het type klant aan dat 'aan de hand genomen wil worden'. Het type klant dat van jou wil horen wat hij moet doen. Iemand die graag instructie wil.

Ken je je ondernemersprofiel? Met marketing door verleiden trek je het type klant aan dat past bij het ondernemersprofiel van de ‘Goeroe’.

Dus verkoop jij diensten waarin je je klant precies vertelt wat hij moet doen? Of leer jij je klanten (simpele) basisvaardigheden? Of verkoop je een quick fix? Oftewel, heb jij het ondernemersprofiel van de Goeroe? Dan trek je met het inzetten van verleidingstechnieken het type klant aan dat past bij jouw manier van werken.

Ben je een ‘Empowermentor’?

Verkoop jij echter een dienst waarbij het essentieel is dat jouw klanten een bepaalde mate van volwassenheid, zelfreflectie en ervaring hebben? Omdat je ‘persoonlijke ontwikkeling’ verkoopt? Oftewel, heb jij het ondernemersprofiel van de Empowermentor?

Dan is het belangrijk om juist géén gebruik te maken van verleidingstechnieken. Want hiermee trek je niet de juiste klanten voor jouw diensten aan. Jij kunt beter aan Intrinsiek Marketing® doen, want daarmee trek jij het type klant aan dat past bij jouw manier van werken.

Zorg dat je de juiste klant aantrekt

Dus voordat je een bepaalde manier van marketing volledig afschiet óf omarmt, bedenk eerst: is deze manier van marketing voor mij en mijn bedrijf het meest effectief? Want met de manier waarop je aan marketing doet, trek je een bepaald type klant aan.

Oftewel: gedrag roept gedrag op. Dus ook als je aan marketing doet.

Kies dus voor een manier van marketing waarmee je het type klant aantrekt dat past bij jouw manier van werken.

Verleiden versus Intrinsiek Marketing

Ik heb de verschillen tussen marketing door verleiden (de ‘Amerikaanse marketing’) en Intrinsiek Marketing voor je op een rijtje gezet in onderstaand overzicht. Hierin lees je ook welk type klant je met deze twee manieren van marketing aantrekt.

Verleiden - Intrinsiek Marketing

Je kunt het overzicht downloaden door op de afbeelding te klikken (je hoeft dus geen e-mailadres achter te laten).

Wil je leren hoe je Intrinsiek Marketing toepast? Ik leer het je graag in een 1-op-1 maatwerktraject of onze jaargroep.


Vorige
Vorige

Als je een 'je moet nou eenmaal’-dienst verkoopt

Volgende
Volgende

Wat is Intrinsiek Marketing®?