Trotse tante

Een foto van Marketingcoach Selma Foeken

De zee. Wat vindt hij dat spannend. Mijn neefje van twee. Het is de allereerste keer dat hij op het strand is en hij kijkt zijn ogen uit.

Samen met zijn ouders (mijn broer en schoonzus) en Florien ben ik een week op vakantie. Ons vakantiehuisje is vlakbij zee en aangezien het prachtig weer is, gaan we natuurlijk naar het strand.

Hoe dichter we bij de zee komen, hoe spannender mijn neefje het vindt. Zo spannend dat hij op een gegeven moment opgetild wil worden. En zo lopen we samen naar de zee.

Als hij na een tijdje zelf in de branding wil staan en ik op mijn hurken naast hem zit, houdt hij zijn armpje stevig om mijn nek. Hij kijkt geconcentreerd naar het water dat over zijn voetjes gaat en al snel verschijnt er een enorme glimlach op zijn gezicht.

Langzaam laat hij me los en voorzichtig loopt hij door het water. Ik zie dat hij het steeds leuker vindt. Zijn zelfvertrouwen groeit en niet veel later rent hij zelfs door de branding. Hij vindt het nu geweldig en als hij valt, staat hij kletsnat en lachend weer op.

Als trotse tante kijk ik hoe hij geniet.

Ik kan dit gevoel ook hebben bij klanten. Dat herken je misschien zelf ook wel. Hoe blij je wordt als je ziet dat hun zelfvertrouwen groeit en ze stappen zetten. Grote kans dat het zelfs de reden is dat je voor je vak hebt gekozen.

Wat je je misschien niet realiseert, is dat mensen ook zelfvertrouwen nodig hebben om klant van je te worden.

De dienst van een coach of therapeut is namelijk spannend. Want het vraagt van jouw klanten dat ze naar zichzelf kijken. Dus zo'n dienst kopen mensen niet zomaar even. Zeker niet als ze zich ook nog schamen voor hun probleem. Of denken dat ze de enige zijn.

Ook als je trainingen verkoopt kan de stap om klanten van je te worden voor sommige van je potentiële klanten groot zijn. Want ook iets nieuws leren is voor veel mensen spannend.

Dus dat vraagt van jou als coach, trainer of therapeut dat een belangrijk deel van je marketing bestaat uit het vergroten van het zelfvertrouwen van je potentiële klanten. Zodat ze die stap wél durven zetten.

Dat is ook waarom ik geloof dat coaches, therapeuten en trainers goed zijn in het doen van marketing. Ook al kunnen ze dat zelf maar moeilijk geloven. Want de meest effectieve marketing is niet de marketing waarin je jezelf op de borst slaat, waarin je roeptoetert of je anders voordoet dan je bent.

De meest effectieve marketing draait niet om jou. Maar om je potentiële klant. Want de meeste effectieve marketing is de marketing waarin je doet wat je ook doet als je met je klanten werkt: het zelfvertrouwen van je coachee, cliënt of deelnemer vergroten.

Je moet alleen weten hoe je dat vertaalt naar je marketing, en dat is iets wat ik je kan leren, bij voorbeeld in een maatwerktraject.


Vorige
Vorige

Relax

Volgende
Volgende

Begin met het einde voor ogen