Een dagje Amsterdam

Een foto van marketingcoach Selma Foeken en BG5 Human Design consultant Florien Versteegh

Ook al zegt hij niks, ik zie aan zijn blik dat hij denkt: “Waarom doet ze dat?".

Ik ben in Amsterdam. Samen met Florien bezoek ik de wijk waar we samen hebben gewoond. We zijn er vroeg, dus het is nog lekker rustig. Terwijl we daar rondlopen, komt een man ons tegemoet. Een man die we beide niet kennen.

Als we hem passeren zeg ik hem vriendelijk gedag. Aan de gezichtsuitdrukking van de man te zien, vindt hij dat maar raar. Een wildvreemde die hem zomaar op straat begroet. Waarom?

Inwendig moet ik lachen. Door zijn reactie realiseer ik me namelijk dat ik enorm 'verdorpst’ ben.

Sinds twee jaar wonen we in een heel klein dorp. Een dorp waar iedereen elkaar op straat begroet. Ook als je elkaar niet kent. Zelfs pubers die langsfietsen zeggen je uit zichzelf gedag.

Deze gewoonte heb ik overgenomen. Dus ook ik begroet iedereen die ik in het dorp tegenkom. Dit is inmiddels zo gewoon voor me geworden, dat ik het dus automatisch ook doe als ik in mijn oude woonplaats ben. Een plek waar niemand dat doet.

Zo gaat dat met gewoontes. Je neemt ze over. Vaak zonder dat je je daar bewust van bent.

Dit zie ik ook bij trainers en coaches. Ook die nemen gewoontes van elkaar over. Met name in de manier waarop ze communiceren. Trainers en coaches hebben namelijk hun eigen taal.

Ik weet nog goed de allereerste keer dat Florien bij een tweedaagse was die ik aan trainers en coaches gaf. In de pauze vroeg ze aan me: “Wat bedoelen ze toch met dat teruggeven? Ze vragen steeds of ze elkaar iets mogen teruggeven”.

Tja, blijkbaar geven wij trainers en coaches elkaar graag iets terug ;-)

Ook op de websites van trainers en coaches staat vaak ‘coach- en trainerstaal’. Zo lees ik regelmatig op websites over ‘je potentie leven’, de ‘onderstroom’ of bijvoorbeeld over ‘in je kracht staan’.

Allemaal dingen die mensen die geen trainer of coach zijn weinig zeggen.Gebruik je coach- of trainerstaal, dan snappen mensen niet wat je doet. Net zoals de man in Amsterdam niet snapte waarom ik hem begroette.

Het is dus goed om je eigen website eens te checken op dit soort taal. En misschien nog wel handiger: vraag anderen eens om naar je website te kijken (want zelf zie je het vaak niet, omdat coach- en trainerswoorden voor jou zo vanzelfsprekend zijn).

Vraag dit dan aan iemand uit je doelgroep. Het liefst aan iemand die nog niet met jou gewerkt heeft. Klanten nemen je taal namelijk vaak over, dus zij zullen de coach- en trainerstaal op je website wel begrijpen. Potentiële klanten niet.

Vraag of zij zichzelf herkennen in de teksten op je website. Het is namelijk belangrijk dat jouw potentiële klanten niet alleen snappen wat je doet, maar ook zichzelf herkennen. Dit is namelijk één van de vier voorwaarden die ervoor zorgt dat mensen klant van je worden.



Vorige
Vorige

Goede voornemens

Volgende
Volgende

De overeenkomst tussen een tv-programma en je trainingsaanbod