Ontspannen ondernemen. Dat doe je met leuke klanten

Zeg jij regelmatig ‘ja’ tegen klanten of opdrachten die niet bij je passen? Dan ben je zeker niet de enige ondernemer die dat doet.

Veel ondernemers zijn hier op een gegeven moment klaar mee. Misschien jij ook wel. Toch durven ze vaak geen ‘nee’ te zeggen tegen opdrachten die ze niet leuk (meer) vinden of klanten met wie ze liever niet (meer) werken.

Vind jij dat ook lastig? Lees dan zeker dit artikel. Hierin komt Mira Saia aan het woord. Een ondernemer die inmiddels alleen nog maar werkt met klanten die zij leuk vindt.

Werk met mensen die je tof vindt

Mira Saia was een van de eerste Virtuele Assistenten van Nederland en is inmiddels al jaren praktisch ondernemerscoach. Volgens haar zou je als ondernemer alleen moeten werken met mensen die je leuk vindt.

“Het leven is toch veel te kort om te werken met mensen waar je geen echte klik mee hebt?”, aldus Mira.

Dat betekent dat Mira zich in haar marketing richt op die mensen met wie zij graag werkt. Maar dat niet alleen, het betekent ook dat zij niet automatisch met iedereen aan de slag gaat die bij haar aanklopt.   

“Tijdens het eerste gesprek met een potentiële nieuwe klant zeg ik altijd dat het gesprek onder andere bedoeld is om te kijken of we elkaar leuk vinden. Of we beiden die klik voelen. Dat kan betekenen dat als ik die klik niet voel, we niet gaan samenwerken”.

 Mira heeft hier hele goede redenen voor.

“Natuurlijk heb ik in het verleden wel eens gewerkt met klanten met wie ik die klik niet voelde. Achteraf had ik altijd spijt dat ik toch ‘ja’ had gezegd. Omdat het zwaar was, ik vanuit please-gedrag te hard ging werken en het me dus bakken met energie kostte.

Maar dat niet alleen, het gebeurde daardoor ook wel eens dat ik met een leuke klant werkte, maar in mijn hoofd al bij die minder leuke klant was. Ik zag dan zo tegen dat coachingsgesprek op, dat mijn gedachten steeds afdwaalden. Hierdoor kreeg die leuke klant niet mijn volledige aandacht. Dat wil ik niet. Iedere klant moet mijn volledige aandacht krijgen. Dus werk ik echt alleen met klanten die ik leuk vind”.

Maar wat als je omzetstress hebt?

Dit klinkt waarschijnlijk aantrekkelijk, maar wat doe je als je omzetstress hebt? Mira is daar heel stellig in.

“Ook dan zeg ik geen ‘ja’. Niet meer. Ik vind het belangrijk om trouw aan mezelf te zijn.”

Toch snapt Mira goed dat dit niet voor iedereen even makkelijk is.

“Wat je kan helpen - als je twijfelt of je het wel of niet moet doen - is een bedrag hangen aan die samenwerking. Stel dat die klant of opdracht je 1.000 euro omzet oplevert, hang dan eens een bedrag aan de stress en de energie die deze klant of opdracht je kost. Stel dat dit 10.000 euro is. Is het je die 1.000 euro dan waard?

En voel je dat je die omzet echt nodig hebt omdat je bijvoorbeeld in scheiding ligt en die huur of hypotheek moet betalen, spreek dan duidelijk af wat je wel en niet doet, zodat je niet gaat pleasen. En spreek een termijn af dat je met deze klant werkt of de opdracht doet, zodat dat afgebakend is”.

Luister als ondernemer naar je intuïtie

Als een klant of opdracht niet bij je past, weet je dat volgens Mira vaak al tijdens het kennismakingsgesprek.

“Je voelt het. Soms is het maar een heel klein rood vlaggetje, maar het is er vrijwel meteen.  Alleen negeren we het vaak. Maar kijk je na een samenwerking met een niet-ideale klant terug, dan kun je meestal haarfijn aanwijzen waar je in de intake of aan het begin van de samenwerking al gevoeld hebt dat deze klant of opdracht eigenlijk niet bij je paste”.

Het is volgens Mira daarom belangrijk om als ondernemer naar je intuïtie te luisteren.

“Je hoofd kan met allerlei argumenten aankomen waarom je wél met die klant in zee moet gaan, maar als je naar je gevoel luistert, weet je meteen of dat wel of niet een goed idee is.”

Veel ondernemers vinden het echter lastig om naar hun gevoel of intuïtie te luisteren.

“Dat is niet zo gek. Veel ondernemers hebben namelijk een enorm vol ondernemershoofd”, aldus Mira.

Het volle ondernemershoofd

Ondernemers hebben vaak een enorme to-do lijst. Als ondernemer doe je namelijk zoveel meer dan alleen het werken met je klanten. Daarom is die to-do lijst zo lang.

Volgens Mira is dat echter niet de belangrijkste oorzaak van dat volle ondernemershoofd.

“Wat de meeste ondernemers zich niet realiseren, is dat al die dingen op je to-do lijst ook enorm veel denkwerk van je vragen. Voordat je al die taken op je lijst kunt doen (en dus lekker kunt afstrepen), moet je namelijk eerst beslissingen nemen.

Je moet bijvoorbeeld beslissen of je die ene opleiding wel of niet gaat doen, of je een nieuwsbrief gaat versturen en hoe vaak dan, of je voor locatie A of B kiest, welke nieuwe mobiel je wilt hebben of hoe je de mappen in je laptop gaat inrichten.

Al die dingen waarover je moet beslissen, blijven in je hoofd zitten. Niet zo gek dat veel ondernemers zo’n vol hoofd hebben en het zo lastig vinden om naar hun gevoel en intuïtie te luisteren”.

En volgens Mira wordt dat ondernemershoofd nóg voller als je met een klant werkt die niet fijn is of een opdracht doet die eigenlijk niet bij je past.

“Want dan ben je veel aan het piekeren over deze klant of opdracht en daar wordt dat toch al volle ondernemershoofd nóg voller van.”

Het Ondernemersfundament

Grote kans dat je die lange to-do lijst en dat volle ondernemershoofd herkent. En dan herken je ongetwijfeld ook dat dit je heel veel energie kost. Daarom heeft Mira het Ondernemersfundament ontwikkeld.

“Wil je als ondernemer lekker met je klanten kunnen werken, dan is er overzicht nodig”.

Volgens Mira krijg je dit overzicht als jouw basis, jouw ondernemersfundament op orde is.

“Je zou kunnen zeggen dat alle taken die niet bij je vak horen, te verdelen zijn over 5 verschillende S’en”.

De 5 S’en van het ondernemersfundament

Dit zijn de 5 onderdelen van het door Mira ontwikkelde Ondernemersfundament:

  1. Selfcare. Met de juiste zelfzorg, een ontspannen mindset en een gezond lijf, heb je niet alleen meer energie, maar gaat alles veel soepeler.  

  2. Structuur. Met een duidelijke structuur gaat alles in je bedrijf volgens een bepaald patroon, wat je veel denkwerk bespaart.

  3. Support. Met goede supporters om je heen, hoef je niet meer alles zelf te doen.

  4. Systemen. Met de juiste systemen wordt alles in je bedrijf eenvoudiger en daarmee bespaar je tijd en energie.

  5. Sales & Marketing. Met Sales & Marketing op een manier die bij je past, krijg je niet alleen leuke klanten, maar het scheelt je ook veel frustratie.

Dit Ondernemersfundament ontstond tijdens het 1-op-1 traject Marketing op Maat dat Mira bij ons deed.

“Het Ondernemersfundament is dus mijn ‘Paraplu’. Ik help mijn klanten om dit Ondernemersfundament op orde te krijgen, zodat ze meer rust in hun hoofd en bedrijf krijgen en zoveel mogelijk tijd kunnen besteden aan het werken met hun (leuke ;-)) klanten. En niet meer zoveel tijd kwijt zijn aan al die dingen eromheen”.

Het Onderscheidend Ondernemen Festival

Omdat veel ondernemers zo’n vol ondernemershoofd hebben, hebben wij Mira gevraagd om op ons festival op 14 juni een workshop te geven.

“Op het festival krijg je in mijn workshop voor iedere pijler van het Ondernemersfundament minimaal één praktische tip. Een tip die je in de week na het festival direct kunt toepassen, zodat je hoofd meteen wat leger wordt en je meer ontspannen kunt ondernemen.”

De ‘Paraplu’ van Mira werd ook een boek: ‘De ontspannen ondernemer’. Ook dit boek staat vol tips en verhalen uit de praktijk. De tips die Mira in de workshop zal geven, zijn kakelvers en staan dus niet in haar boek.

De workshop van Mira is tijdens workshopronde 2 en haar boek is in de pauzes te koop op de boekenmarkt.

Wil je de workshop van Mira volgen? Meld je dan aan voor het Onderscheidend Ondernemen Festival. En wil je meer lezen over Mira? Bezoek dan eens haar website: www.mirasaia.nl.  


Vorige
Vorige

Vraag het aan een kunstwerk

Volgende
Volgende

Word een gevaarlijke vrouw