Wat voor trainer ben jij?

Veel trainers werken ook als coach. Of als interim-manager. Of als consultant. En sommige trainers doen ook wel eens advieswerk.

Hoe zeg je dan wat je bent?

Je kunt natuurlijk zeggen dat je trainer bent. Maar dat dekt dus niet altijd de lading. Bovendien zijn er al zoveel trainers. Niet iedere - ik noem maar wat - presentatietrainer is dezelfde presentatietrainer. Er zijn nou eenmaal grote verschillen.

Sommige trainers noemen zich daarom senior trainer. Of facilitator. Of toptrainer. Maar dat zegt eigenlijk ook niets.Ik snap wel waar het vandaan komt. Je wilt graag laten zien dat je anders bent. Dit verlangen zie ik bij veel trainers. Want je wilt laten zien dat je een hele goede trainer bent. En dat je je vak serieus neemt.

Het lastige is dat zo'n term - ook al vind je een prachtige term voor dat wat je bent - eigenlijk niet echt iets zegt. Ik weet dan namelijk nog steeds niet wat jou anders maakt dan al die andere trainers.

Laat los wat je bent

We zijn vaak zo gefocust op het vinden van een goede term voor dat wat we zijn, dat we vergeten dat het véél belangrijker is dat je kunt verwoorden waarvoor mensen bij jou moeten zijn.

Met andere woorden: welke mensen met welke vraag kunnen wij naar jou doorverwijzen? Oftewel: voor welk probleem is jouw aanbod een oplossing?

Dát is de vraag die je zo zou moeten kunnen beantwoorden. Want als jij dat kunt verwoorden, wordt het voor anderen meteen duidelijk waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Kijk uit voor vakjargon

Het 'gevaar' bij het beantwoorden van de vraag "Welke mensen met welke vraag moeten bij jou zijn?" is dat je gaat praten in 'trainerstaal'.

Zo sprak ik laatst een trainer die mij vertelde dat hij graag werkt met mensen die last hebben van vervormingen. Misschien dat jij precies weet wat hij daarmee bedoelt, maar dat geldt niet voor iedereen.

Bovendien ben ik nog nooit iemand tegengekomen die tegen mij zei: "Selma, ik heb zo'n last van vervormingen. Weet jij iemand die me daarmee kan helpen?".

Ik weet dus nog steeds niet wie ik naar hem kan doorverwijzen...

Het wordt een stuk duidelijker als je bijvoorbeeld zegt: "Organisaties die willen werken met zelfsturende teams, maar geen idee hebben hoe ze dat moeten aanpakken". Of: "Hoogopgeleide vrouwen tussen de 25 en 35 die teveel van zichzelf moeten."

Dan krijg ik een beeld. En dan blijk ik misschien wel iemand te kennen die in zo'n organisatie werkt. Of een hoogopgeleide vrouw die teveel van zichzelf moet.

Wat onderscheidt jou dan?

Daarnaast is het ook belangrijk dat je kunt verwoorden wat jouw visie is. Waar geloof je in? Hoe geloof jij dat het probleem van jouw klant het beste opgelost kan worden?

Stel dat jij organisaties helpt die willen gaan werken met zelfsturende teams, dan moet je natuurlijk wel duidelijk kunnen maken hoe jij vindt dat een organisatie dat moet aanpakken.

Hierdoor kun je duidelijk maken waarin jij je onderscheidt van anderen die zich ook op organisaties met deze vraag richten. Daarom is het zo belangrijk dat je dit helder kunt verwoorden. Op je website, op je LinkedIn profiel, in je offertes en in gesprekken met potentiële klanten.

En dat is ook waarom ik geloof dat je als trainer niet zonder Paraplu kunt. Want die helpt je jouw visie helder te verwoorden.

Wat je bent maakt dan niet meer uit

Als helder is voor wie met welke vraag jij een oplossing hebt en wat jouw visie is, dan maakt het bijna niet meer uit wat je bent.

Als iemand het probleem herkent en zich kan vinden in jouw visie, dan wil hij vaak nog maar één ding: dat jij hem helpt dat probleem op te lossen.

Of dat nou als trainer, coach, facilitator, trainer, consultant of senior trainer is.


Vorige
Vorige

Hoe kom je bij een opdrachtgever aan tafel?

Volgende
Volgende

Waarom de ‘Amerikaanse manier’ niet voor iedereen werkt