Waarom wij niet naar je e-mailadres vragen

Marketingcoach Selma Foeken achter de laptop.

De e-books op onze website kun je gratis downloaden. Echt gratis. Je hoeft dus ook geen e-mailadres achter te laten. 

De reden dat wij niet naar je e-mailadres vragen, is eigenlijk heel simpel. We hebben er zelf een hekel aan dat je iets alleen 'gratis' krijgt als je je e-mailadres achterlaat. Om nog maar te zwijgen over de funnels waar je dan vaak in terechtkomt. 

 Waarom iets doen waar je zelf een hekel aan hebt?  

Daarnaast is het zo dat je door te vragen naar een e-mailadres een drempel opwerpt. En zo’n drempel is niet altijd handig.

Je kunt met een e-book namelijk ook een ander doel hebben dan mensen verleiden zich aan te melden voor je nieuwsbrief (want dat is waar het e-book meestal voor gebruikt wordt).

Je kunt een e-book ook gebruiken om angsten, twijfels en belemmerende overtuigingen bij je potentiële klanten weg te nemen.

Heb je twijfels? Dan meld je je niet aan.

Stel dat je overweegt om mee te doen met een training of workshop, of je denkt erover om een coach in de arm te nemen, maar je hebt twijfels.   

Je vraagt je bijvoorbeeld af wat voor mensen er nog meer komen. Of het niet te zweverig is of te saai. Of je het wel kan leren. Of je gekke oefeningen moet doen. Of dat het misschien te therapeutisch is. 

Wat de reden ook is, je hebt twijfels.

Meld je je dan aan? Waarschijnlijk niet. Ook al zie je de aankondiging voor die training of workshop of dat coachingstraject regelmatig in je tijdlijn langskomen. Zolang de twijfels blijven, word je geen klant. 

Herkenbaar? Dan is het goed om je te realiseren dat dit natuurlijk ook voor jouw potentiële klanten geldt. 

Ook jouw potentiële klanten kunnen twijfels hebben. Bijvoorbeeld over jou. Over de inhoud van je training, workshop of traject. Over zichzelf. Of ze het wel in de organisatie verkocht krijgen. Of jouw dienst geen weerstand in hun team zal oproepen. 

Jouw potentiële klanten hebben twijfels.

Zeker als je - net als veel van onze klanten - iets verkoopt wat in de ogen van jouw klanten ‘anders’ is dan de gebruikelijke oplossingen, kan het zijn dat er bij jouw potentiële klanten veel aarzeling is om klant van je te worden.

Daarom is het essentieel dat jij als ondernemer de angsten, twijfels, onzekerheden en belemmerende overtuigingen die jouw potentiële klanten hebben in je marketing wegneemt.

Dit is een van de belangrijkste dingen die je in je marketing moet doen.  

Je kunt dit op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld in je social media posts, video’s of andere marketinguitingen. Of bijvoorbeeld met behulp van testimonials (zie ook deze LinkedIn post die ik daar onlangs over schreef). 

Toch is dat niet altijd de beste manier. 

Er zijn namelijk angsten, twijfels, onzekerheden en/of belemmerende overtuigingen die (vrijwel) al jouw klanten hebben. Wil je die wegnemen in bijvoorbeeld een social media post, dan moet je er dus voor zorgen dat ál jouw potentiële klanten die post zien. 

Krijg dat maar eens voor elkaar. 

Het is daarom handig om iets te maken dat een veel grotere kans heeft om door ál jouw potentiële klanten gezien te worden.

Een e-book bijvoorbeeld. :-)

Zet je dit op een plek op je website die iedere bezoeker ziet, dan is de kans groot dat ze het downloaden en dat je met het e-book inderdaad belemmerende overtuigingen, angsten of twijfels wegneemt. 

Maar dan moeten mensen het wel downloaden. En die kans wordt kleiner als je een drempel opwerpt door mensen naar hun e-mailadres te vragen. 

Er zijn dus twee soorten e-books.   

Je zou dus kunnen zeggen dat er twee soorten gratis e-books zijn:

  1. E-books die worden ingezet om de bezoekers van een website te verleiden om zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Vandaar dat hierbij altijd naar een e-mailadres wordt gevraagd. Het e-book is dan als het ware een ‘lokkertje’.

  2. E-books waarmee je de angsten, twijfels en belemmerende overtuigingen van potentiële klanten wegneemt. Omdat je wilt dat zoveel mogelijk potentiële klanten dit lezen, kun je beter geen e-mailadres vragen. Want daarmee werp je een drempel op. 

Ons e-book ‘Wat is een Paraplu?’ valt onder de tweede soort. We merkten namelijk dat veel van onze potentiële klanten niet goed wisten wat een Paraplu is. 

Daarom leek het ons goed om hier helderheid over te geven. 

Dit hebben we gedaan door letterlijk een aantal voorbeelden te laten zien van Paraplu’s die ik samen met klanten gemaakt heb. 

Ook inhoud en opbouw zijn anders.   

De twee verschillende soorten e-books hebben niet alleen een ander doel, maar ze hebben daardoor ook een hele andere inhoud en opbouw.

Wil je met een e-book de twijfels bij potentiële klanten wegnemen, dan is de eerste stap dat je in kaart brengt wat de grootste en meest voorkomende angst, twijfel of belemmerende overtuiging van jouw potentiële klanten is. 

De tweede stap is dat je bedenkt hoe je die wegneemt. Je doet dit door helderheid te geven, maar de manier waarop je dat doet, is afhankelijk van de angst, twijfel of belemmerende overtuiging die je weg wilt nemen.

Er zijn namelijk 14 soorten belemmerende overtuigingen en die vragen allemaal om een andere manier van helderheid geven. 

De derde stap is bepalen in welke vorm je dit giet. In dit artikel heb ik het steeds over een e-book, maar met een aantal klanten heb ik bijvoorbeeld ook helderheidgevende video's gemaakt. Welke vorm je kiest, is mede afhankelijk van je ondernemersprofiel.

Heb je de drie stappen gezet, dan kun je je e-book (of bijvoorbeeld videoserie) gaan maken. Om dat vervolgens op een zichtbare plek op je website te zetten, zodat jouw potentiële klanten het ook daadwerkelijk gaan lezen (of bekijken). 

Neem de twijfels weg.

Dus zijn er angsten, twijfels en belemmerende overtuigingen die (vrijwel) al jouw potentiële klanten hebben? Zorg dan dat er iets op je website staat waarmee je deze wegneemt. 

Want zolang een potentiële klant twijfelt, wordt hij geen klant.  

Benieuwd naar onze e-books?

Wil je onze e-books downloaden (zonder dat je een e-mailadres hoeft achter te laten ;-))? Je vindt ze op onderstaande pagina’s:


Vorige
Vorige

Sorry Petri

Volgende
Volgende

Wat is een Paraplu?