Hoe noem je jezelf?
“Ik kom er maar niet uit. Ik weet gewoon niet hoe ik mezelf moet noemen. Ik heb gedacht aan mentor. En ook aan gids. Maar dat dekt de lading ook niet echt”. Ik ben in gesprek met een coach. Ze vertelt me over haar bezoek aan een netwerkevent.
Zo word je beter in je vak
Ik weet nog goed dat ik voor mezelf begon. Dat is alweer bijna 18 jaar geleden. Het idee om voor mezelf te beginnen zat toen al een paar jaar in mijn hoofd, maar na een burn-out wist ik het zeker: ik word ondernemer. Dus schreef ik me in bij de KvK.
Heb jij ook 'nog niet'-klanten?
Je kent hem misschien ook wel. De ‘niemand wordt klant’-dip. Je bent regelmatig zichtbaar op social media, je schrijft af en toe een blogartikel en/of je stuurt een nieuwsbrief, maar je hebt het idee dat je dit net zo goed niet kan doen. Want het levert je geen klanten op.
Waarom je steeds vastloopt bij het schrijven van je websiteteksten
Je hebt een website, maar de inhoud klopt niet helemaal meer met wat je doet. Of zelfs helemaal niet. Als je heel eerlijk bent schaam je je voor je website. En stiekem hoop je dan ook dat zo weinig mogelijk mensen je website bezoeken.
Wie zit daar nou op te wachten?
Je kent dat vast wel. Je hebt een geweldige dag met je deelnemers gehad. Of je had een mooi gesprek met een coachee. Of je was voor je werk op een hele bijzondere locatie. Of je hebt iets geks meegemaakt. Of iets waar je trots op bent.
Marketing is je missie uitdragen
Voor de meeste trainers en coaches voelt marketing als leuren met jezelf. En dat snap ik. Toch kun je het ook anders zien. Want wist je dat marketing dé manier is waarop je als trainer of coach je missie kunt uitdragen?
Waarom ben je er toch gevoelig voor?
Ze komen regelmatig langs in je tijdlijn. De berichten van businesscoaches. Over de geheimen van succes. Over hoe je met gemak tonnen kunt verdienen. En hoe je moeiteloos aan klanten komt.
Als je je anders moet voordoen dan je bent
Mijn opa droeg altijd een driedelig pak. En ik heb hem ook nooit gezien zonder stropdas. Mijn opa was namelijk een keurige man. Zo keurig dat hij zelfs zijn beschuit met mes en vork at!
Wie van de drie?
Het is typisch een uitstelklus: het (her)schrijven van je websiteteksten. Zo’n klus die je maar voor je uitschuift. Of waar je misschien (al meerdere keren) aan begonnen bent, maar niet afmaakt.
Waarom we het als ondernemer zo lastig vinden om zichtbaar te zijn
Zichtbaar zijn. Dat is voor veel ondernemers een ‘dingetje’. Dat herken je zelf misschien ook wel. Dat je eigenlijk vindt dat je actiever zou moeten zijn op social media, maar dat toch niet doet.
Wat businesscoaches je vergeten te vertellen
Ken je dat? Dat je iets hebt ontdekt en dat met iedereen wil delen? Omdat je iedereen die ontdekking gunt. Ik wel. Momenteel heb ik dat met koffie. Sinds oktober vorig jaar ben ik daar namelijk mee gestopt. En het effect daarvan is groot!
Lastige vraag? Draai je antwoord om!
Je kent de situatie vast wel. Je moet jezelf voorstellen in het voorstelrondje. Of je bent op een netwerkbijeenkomst of een verjaardag en iemand vraagt: “Wat doe je precies?”.
Ik durf niet. Ik kan het toch niet leren...
Mijn ouders konden de klok erop gelijk zetten. De dag voor ik naar zwemles moest, kreeg ik buikpijn. Want ik was bang voor diep water. Héél bang. Zwemles was voor mij dus een drama.
De 4 soorten marketinguitingen die er zijn
Er zijn ongelooflijk veel marketingvormen waar je als ondernemer uit kunt kiezen. Je kunt bijvoorbeeld een nieuwsbrief versturen, artikelen schrijven, een podcast opnemen, social media updates doen, video’s maken…
Waarom kopiëren niet mag en toch moet
Ken je die neiging? Dat als je (nieuwe) teksten voor je website gaat schrijven, je regelmatig even op de websites van andere ondernemers kijkt? Even gluren om te zien welke woorden zij gebruiken. Of om te bekijken hoe zij hun website hebben opgebouwd.
Danielle voelt zich bekocht
“Nadat ik een Paraplu bij Selma had gemaakt, heb ik een tijd gedacht: Had ik niet beter naar een andere businesscoach kunnen gaan?” Zei ze dat echt? Even weet ik niet hoe ik moet reageren.
Wat daten met marketing te maken heeft...
Ik zie me nog zitten. Aan het ronde tafeltje bij het raam. In een vaag café waar ik nooit eerder was geweest. Ik had het tafeltje heel bewust gekozen. Vanaf hier kon ik precies in de gaten houden wie er binnenkwam.
Waarom het verloten van gratis sessies niet altijd werkt
“Ik ben er he-le-maal klaar mee! Ik bied gratis sessies aan, maar de enige mensen die ik daarmee aantrek zijn mensen die een gratis sessie willen!” Dit is wat een ondernemer onlangs in mijn workshop zei.
Het geven van tips is zó 2006
Ongelooflijk! Ik weet niet wat ik zie als ik haar eerste nieuwsbrief ontvang. Ze geeft zomaar gratis tips weg. Wat geweldig! Het is 2005 en ik ben net voor mezelf begonnen.
Ik dacht dat ik een e-book moest
Ze kijkt bijna wanhopig naar de dikke multomap die voor haar ligt. “Kijk, dit heb ik allemaal al eens gemaakt” zegt ze terwijl ze zuchtend door de map bladert. Dit is de eerste sessie van het marketingtraject dat ze bij me volgt.